خرم آباد- اهالی روستای باستانی دره بسر بخش بیرانوند بیش از ۶ ماه است که با بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.

اهالی روستای تاریخی «دره بسر» در انتظار آب

قدس آنلاین-گروه استان ها-مژگان شلکه بیرانوند: روستای تاریخی دره بسر بخش بیرانوند از توابع شهرستان خرم آباد بیش از ۶ ماه است که آب شرب ندارد.

بخش بیرانوند از توابع شهرستان خرم آباد به دو بخش بیرانوند شمالی و جنوبی تقسیم شده است.این بخش که در سرشماری نفوس و مسکن سال۹۵ بالغ بر ۷۲۸۳نفر جمعیت و بیش از ۲۸۰۱خانوار در آن سکونت دارد با مشکل کم آبی مواجه است.

دره بسر نام روستایی تاریخی از توابع بیرانوند جنوبی است که مشرف بر تپه ای باستانی بنا شده است. هم اکنون در این روستا ۱۶ خانوار با ۹۵ نفر جمعیت سکونت دارد.

«تپه سبز دره بسر» مربوط به عصر مس، مفرغ و آهن در دوره اشکانیان است. این تپه تاریخی دریک کیلومتری جنوب غرب روستای دره بسر واقع شده و در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۵۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بی آبی بیخ گوش توسعه

دره بسر درمجاورت احداث آزادراه خرم آباد-بروجرد-اراک واقع شده و برخی زمین های کشاورزی این روستا جهت تامین زیر ساخت آزاد راه واگذار شده است.یکی از سایت های عمرانی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) که مجری ساخت این آزاد راه است، در این روستا مستقر است.

اهالی این روستا که بخش اعظمی از محصولات کشاورزی و باغداری منطقه را تامین می کنند با مشکل بی آبی مواجه اند. به طوری که آب شرب خانوار های این روستا از چاه های کشاورزی و بعضا از سایر روستاهای همجوار تامین می شود.

روستای دره بسر
نمایی از روستای دره بسر

یکی از اهالی به خبر نگار قدس آنلاین گفت: بیش از ۶ ماه است که آب روستا قطع شده و مجبوریم برای تامین آب شرب به روستاهای دیگر و بعضا چاه های تامین آب کشاورزی مراجعه کنیم.

وی افزود: متاسفانه فقط آب روستای دره بسر قطع نشده بلکه سایر روستاهای همجوار از جمله روستاهای قلعه رحیم،چرخستانه،قلعه منصور،گرز کل،سیاهگل و ... نیز دچار بی آبی شدید شده اند.

یکی دیگر ازاهالی دراین باره گفت: آب شرب روستای دره بسر و روستاهای همجوار از منبع و چاه آبی که در روستای "گرزکل" تعبیه شده تامین می شود ولی متاسفانه به دلیل حفر چاه دیگری در مجاورت چاه قدیمی که به منظور مصارف کشاورزی ایجاد شده منبع شریانی آب روستا خشکیده است.

وی اشاره کرد: حین حفر چاه جدید به متولی کار متذکر شدیم که درصورت افت فشار و یا قطع آب شرب باید از مصرف و بهره برداری چاه جدید خودداری نماید اما متاسفانه به دلیل بی توجهی و بی احتیاطی در مصرف بی رویه آب برای مصارف کشاورزی،منبع آب شرب منطقه به طور مطلق قطع شد.

وی که کشاورز و دامدار است ادامه داد: احشام و دام هایمان نیز با مشکل بی آبی مواجه اند در حالی که بخش اعظمی از درآمد اهالی از طریق دام به خصوص فروش شیر تامین می شود.

یکی دیگر از اهالی با بیان اینکه شخصا بارها پیگیر رفع مشکل بوده است گفت: متاسفانه روستا فاقد دهیار و شوراست و این باعث شده که مشکلات ما به گوش کسی نرسد.

وی ادامه داد: بارها از طریق بخشداری،امام جمعه و مسئولین بیرانشهر پیگیر مسائل و مشکلات روستا شده ایم ولی متاسفانه همچنان با آن ها دست وپنجه نرم می کنیم.

کشاورز بیرانشهری افزود: بخشداری به طور کامل در جریان مشکل بی آبی روستای دره بسر و روستاهای همجوار است و حتی برخی مسئولین نیز از منبع آب شرب روستا بازدید کرده اند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

بانوی خانه داری از اهالی روستا با بیان اینکه آب شرب خانوارها جیره بندی شده است گفت: نه تنها آب برای شرب و مصارف پخت و پز نداریم بلکه برای استحمام و نظافت با مشکل مواجه ایم.

وی افزود: مجبوریم برای حمام کردن، شستن لباس و ظروف از جوی آبی که از روستا می گذرد استفاده کنیم که این هم از نظر بهداشتی سلامتی ما را به خطر می اندازد.

این بانوی خانه دار اشاره کرد: درهفته فقط ۲روز از جوی آب روستا استفاده می کنیم چون که سایر روزها از بالادست برای مصارف کشاورزی و سیراب کردن دام ها قطع می شود.

وی افزود: مسئولین توجه ای به خواسته اهالی روستا نمی کنند.سلامتی خانوارها در خطر است و کسی جوابگو نیست.

اهالی روستا حین شستن ظروف از جوی آب

پیگیری ها برای رفع مشکل ادامه دارد

رئیس آبفار شهرستان خرم آباد به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در جریان مشکل بی آبی بخش بیرانوند هستیم و به زودی این مشکل را برطرف می کنیم.

علی دالوند اظهار کرد: طی جلسه ای که خردادماه سال جاری در روستای قلعه رحیم بخش بیرانوند با مسئولین بیرانشهر داشتیم مشکل پمپ چاه آب شرب منطقه برطرف شد.

وی افزود: متاسفانه کمبود اعتبار و عدم پرداخت آب بها توسط اهالی منطقه باعث زمانبر شدن رفع مشکل شده است.

دالوند با بیان اینکه تاکنون ۷میلیارد ریال در حوزه آبرسانی بیرانشهر توسط دولت هزینه شده است تصریح کرد: ۸روستای بخش بیرانوند دچار کمبود آب هستند و بناست با احداث چاه جدید در روستای چرخستانه مشکل بی آبی این روستاها مرتفع شود.

وی افزود: با وارد مدار شدن چاه مذکور و بهره برداری از چاه دیگری که در روستای دره ساکی تعبیه شده برای همیشه معضل بی آبی بخش بیرانوند جنوبی برطرف می شود.

رئیس آبفار شهرستان خرم آباد گفت: به منظور برطرف کردن موقت مشکل کم آبی روستای دره بسر چاه آب یکی از کشاورزان روستا را اجاره کرده ایم که در روز برای ۲ساعت به خانوار ها آبرسانی می کند.

وی افزود:  به دلیل پراکندگی روستاها و کمبود اعتبارات عملیات آبرسانی با مشکل مواجه شده اما تلاش داریم تا پایان سال۹۶ این مشکل را برای همیشه برطرف کنیم.

دالوند درمورد مشکل اهالی روستای دره بسر گفت: آبرسانی به این روستا در حال پیگیری و در دست اقدام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.