اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها علیه نیروهای مقاومت در سوریه با نقض حریم هوایی لبنان صورت گرفته است؛ مسئله‌ای که صدای مقامات لبنانی را نیز درآورده است و آن‌ها اکنون قصد دارند از تل‌آویو در شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کنند.

به گزراش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی چندی پیش در اقدامی متجاوزانه مواضع ارتش سوریه را در اراضی این کشور مورد هجوم نظامی قرار دادند. در این یورش تجاوزکارانه مواضع نظامی در جنوب استان «حماه» توسط جنگنده‌های صهیونیست مورد هدف قرار گرفتند و به دنبال آن شماری از نظامیان ارتش سوریه کشته شدند. اما صهیونیست‌ها به این سطح از تجاوز نظامی نیز بسنده نکردند و تنها به فاصله چند روز، اقدام دیگری را در اراضی سوریه صورت دادند. درهمین راستا، نظامیان رژیم صهیونیستی ضمن نقض آشکار تمامیت ارضی سوریه به 200 متر در عمق خاک این کشور نفوذ کرده و با دو لودر، یک تانک و چند خودروی زرهی وارد «بئر عجم» در بلندی‌های جولان اشغالی واقع در قنیطره شدند. این نخستین باری نیست که اشغالگران صهیونیست، خاک سوریه را مورد تجاوز نظامی قرار می‌دهند، چراکه پیشتر نیز مناطق مختلفی از این کشور از جمله حومه استان‌های دمشق و دیرالزور هدف حملات هوایی جنگنده‌های این رژیم قرار گرفته بودند.

نکته قابل تأمل درعملیات‌های نظامی خصمانه رژیم صهیونیستی در اراضی سوریه این است که این عملیات‌ها تنها چند روز پس از تحقق سلسله دستاوردهای بزرگ و ارزشمند به دست نیروهای محور مقاومت در سوریه و همچنین در مرزهای مشترک این کشور با لبنان، به وقوع پیوستند. این مسئله حاکی از عمق عصبانیت و خشم مسئولان رژیم صهیونیستی از تداوم نوار پیروزی‌های مقاومت است. البته تجربه سالیان گذشته به خوبی نشان داده است که هرگاه تحولات میدانی و نظامی در سوریه طبق میل و اراده صهیونیست‌ها پیش نرفته، آن‌ها از فاز حمایت غیرمستقیم از تروریست‌های تکفیری خارج و به ارائه حمایت نظامی مستقیم متوسل شده‌اند؛ اتفاقی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم.

یکی از مهمترین اهداف رژیم صهیونیستی از انجام عملیات نظامی متجاوزانه در اراضی سوریه تقویت روحیه ازهم‌پاشیده تروریست‌های تکفیری بود. تکفیری‌ها طی یک مدت زمان کوتاه متحمل دو شکست بزرگ از محور مقاومت شدند؛ شکست اول در «القلمون غربی» واقع در مرزهای مشترک سوریه و لبنان رقم خورد و شکست دوم نیز با شکسته شدن محاصره سه‌ساله شهر «دیرالزور» در شرق سوریه به وقوع پیوست. همین دو ضربه هولناک در مدت‌زمانی بسیار اندک کافی بود تا صفوف تکفیری‌ها متلاشی شده و روحیه‌شان بیش از هر زمان دیگری ازهم‌فروبپاشد. درست به‌ همین دلیل صهیونیست‌ها تصمیم گرفتند تا به صورت مستقیم وارد عمل شده و بخشی از روحیه ازدست‌رفته عناصر تکفیریِ تحت‌الحمایه خود را به آن‌ها بازگردانند تا بدین‌سان، آن‌ها در ادامه نبرد با نیروهای مقاومت دچار مشکلات بیشتری نشوند. درهمین ارتباط، وزارت خارجه سوریه در نامه‌هایی جداگانه به سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان تأکید کرد: «تجاوز رژیم صهیونیستی به یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهر مصیاف در حماه، تلاشی ناکام برای تقویت روحیه مزدورانِ تل‌آویو بود».

از سوی دیگر، باتوجه به ناکامی فراگیر تکفیری‌ها در جبهه‌های مختلف نبرد با نیروهای مقاومت چه در داخل و چه در خارج از اراضی سوری، صهیونیست‌ها به این فکر افتادند که از طریق بمباران مواضع ارتش سوریه در حومه حماه، جبهه جدیدی را در نبرد میان ارتش سوریه و تروریست‌ها باز کنند تا بدین‌ترتیب، بستر تازه‌ای برای جولان عناصر تکفیری در خاک سوریه فراهم شود. در واقع، مسئولان رژیم صهیونیستی قصد انتقال جبهه نبرد از «دیرالزور» به «حماه» را داشتند تا از این طریق، در عملیات آزادسازی شهر دیرالزور نیز خلل وارد کنند که البته تلاش آن‌ها برای تحقق این هدف با ناکامی بزرگی مواجه شد. پروژه انتقال جبهه‌های نبرد مدت‌هاست که مورد توجه رژیم اسرائیل بوده، اما این پروژه تا به امروز هیچ‌گاه به نتیجه مورد دلخواه تروریست‌ها منجر نشده است.

دراین میان، آنچه که بیش از هر مسئله دیگری به چشم می‌خورد، سکوت مجامع بین‌المللی به اصطلاح حامی حقوق بشر و همچنین سازمان ملل متحد در قبال اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی است. با وجود اینکه دولت سوریه رسما و کتبا اعتراض شدید خود به نقض تمامیت ارضی این کشور را به مقامات سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان ابلاغ کرده است، اما تا به امروز شاهد هیچ موضع قاطعانه‌ای دراین زمینه از سوی مقامات بین‌المللی نبوده‌ایم. این مسئله حاکی از عمق نفوذ «صهیونیسم جهانی» در سازمان‌ها و نهادهای‌ بین‌المللی است. البته نباید از نقش‌آفرینی ایالات متحده آمریکا در حمایت از صهیونیست‌ها در نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد غافل بود. سکوت جامعه جهانی در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی که ناقضِ قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است، این باور را تقویت کرده که این رژیم در ارتکاب اینگونه اقدامات، از مصونیت ویژه‌ای در عرصه جهانی برخوردار است و به پشتوانه همین مصونیت، اراضی سوری را به جولانگاهی برای خود جهت حمایت‌ از عناصر تکفیری تبدیل کرده است.

درهمین‌حال، دخالت نظامی مستقیم رژیم صهیونیستی در خاک سوریه آن هم برای چندمین بار طی بیش از شش سال و نیم گذشته نشانگر ضعفی است که بر صفوف عناصر تکفیری در نقاط مختلف سوریه حاکم شده است. اگر تکفیری‌ها طی مدت‌زمان گذشته متحمل حجم عظیمی از خسارت‌های مالی و جانی در نبرد با نیروهای مقاومت نمی‌شدند، بدون تردید رژیم صهیونیستی زحمت حمایت مستقیم از آن‌ها را به جان نمی‌خرید. صهیونیست‌ها زمانی به صورت مستقیم به صف‌آرایی دربرابر نیروهای مقاومت سوری مبادرت ورزیدند که رمقی برای تکفیری‌های مورد حمایتشان جهت ایستادگی بیشتر، باقی نمانده بود. البته مقامات صهیونیست خود نیک می‌دانند که در صورت افزایش دامنه تجاوزهای نظامی به اراضی سوری با پاسخ دندان‌شکن مقاومت مواجه خواهند شد و به همین دلیل، تاکنون جرأت گسترش اینگونه تجاوزگری‌ها را به خود ندادند و بدون شک در آینده نیز چنین جرأتی نخواهند کرد.

مسئله دیگری که صهیونیست‌ها را در سوریه به شدت دغدغه‌مند کرده و موجبات نگرانی فراوان آن‌ها را فراهم آورده است، موضوع جولان اشغالی و تلاش رژیم اسرائیل برای حفظ آن است. مقامات تل‌آویو به این واقعیت پی برده‌اند که دولت دمشق هیچ‌گاه از موضع خود مبنی بر لزوم آزادسازی بلندی‌های جولان اشغالی کوتاه نخواهد آمد و از آن عقب نخواهد نشست. به همین دلیل صهیونیست‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا از طریق انجام عملیات‌های نظامی مستقیم در سوریه ضمن گسترش ناامنی در این کشور، زمینه طولانی‌تر شدن بحران در آنجا را فراهم آورده تا بدین‌ترتیب، نیروهای محور مقاومت نتوانند حداقل در آینده نزدیک به فکر آغاز عملیات بزرگ آزادسازی جولان اشغالی بیفتند.

ناگفته نماند که اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها علیه نیروهای مقاومت در سوریه با نقض حریم هوایی لبنان صورت گرفته است؛ مسئله‌ای که صدای مقامات لبنانی را نیز درآورده است و آن‌ها اکنون قصد دارند از تل‌آویو در شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کنند. چندی پیش بود که «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان از هیأت دائمی این کشور در شورای امنیت سازمان ملل خواست تا هرچه سریعتر به دلیل نقض مکرر حریم هوایی لبنان توسط رژیم صهیونیستی، کار گذاشتن دستگاه جاسوسی در مرزهای لبنان و همچنین شکستن دیوار صوتی «صیدا» توسط این رژیم، شکوائیه‌ای را علیه تل‌آویو به اعضای شورای امنیت ارائه دهند. این درحالی است که زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش همزمان صهیونیست‌ها برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل شنیده می‌شود. ازهمین‌روی، تحرکات دیپلماتیک بیروت علیه تل‌آویو در شورای امنیت می‌تواند برای صهیونیست‌ها در این شورا دردسرساز شود./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هرهفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.



 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.