بندر عباس-جزیره «لاوان» پس از جزیره قشم و کیش بزرگ‌ترین جزیره در آب‌های خلیج‌فارس و البته به دلیل برخورداری از چاه‌های نفت و گاز ثروتمندترین جزیره محسوب می‌شود اما متأسفانه این جزیره ثروتمند محروم از امکانات است.

چرخ توسعه در لاوان کند می چرخد

قدس آنلاین-گروه استان ها: لاوان جزیره‌ای نام‌آشنا و غریب از توابع شهرستان بندرلنگه است که در همهمه زرق‌وبرق کیش از دید عموم پنهان‌شده تا برخلاف زیبایی‌های منحصربه‌فردش در محرومیت به سر ببرد.

جزایر شیدور ،هندورابی و کیش از همسایگان لاوان در آب‌های خلیج‌فارس محسوب می‌شوند که هندورابی و شیدور نیز ازلحاظ توسعه‌یافتگی در محرومیتی هم سنگ با لاوان به سر می‌برند و تنها جزیره مرجانی کیش به‌واسطه نگاه ویژه دولت‌ها پیشرفتی چشم‌گیر را تجربه کرده که حتی مرکز استان نیز بسیاری از امکانات این جزیره را به خود ندیده است.

سکوهای رشادت، سلمان و رسالت به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه‌های نفت کشور در فاصله نه‌چندان دور از لاوان قرار دارد و این جزیره را به مقر تأسیسات نفت و گاز مبدل ساخته است اما آنچه بیش‌ازپیش در جزیره خودنمایی می‌کند فقر و محرومیتی است که ساکنان لاوان مهروموم‌هاست طمع آن را باجان و دل می‌خرند و تنها به خاطر عرقی که به جزیره دارند سختی را به چنگ و دندان می‌کشند.

دهکده‌ای خشت و گلی

دهکده عنوانی است که کارکنان واحدهای نفتی به محل زندگی مردم لاوان داده‌اند که باوجود سازه‌های قدیمی و خشت گلی، پنجه‌های سنتی و چوبی،خانه‌هایی به سبک عربی و سقف‌های از جنس برگ خرما و الوار تداعی‌کننده روستاهای قدیمی است.

جزیره‌ای که عنوان بزرگ‌ترین قطب‌های تولید نفت و گاز کشور را یدک می‌کشد همچنان در امکانات اولیه می‌لنگد و مردم این دیار دغدغه نان شب و سلامت کودکانشان رادارندهرچند در سال‌های اخیر به‌واسطه بهسازی منازل مسکونی و تغییر بافت شهری بسیاری از خانه‌های خشت و گلی جای خود را به منازل نوساز و مهندسی‌شده داده‌اند اما لاوان در این مورد نیز مانند بسیاری از زمینه‌ها از چرخ توسعه عقب‌مانده است.

کوچه‌ها و معابر جزیره انگار رنگی از آسفالت و خیابان‌کشی به خود ندیده‌اند و فقط خاک و غبار در گذرگاه‌ها به چشم می‌خورد؛ به لطف محدودیت‌ها و هزینه‌های گزاف تعداد خودروهای ساکنان جزیره از مجموع انگشتان دست هم کمتر است و اغلب ماشین‌ها مربوط به ارگان ها و نهادهای مستقر در لاوان است.

کمبود امکانات بهداشتی و آموزشی

مشکلات بهداشتی و درمانی در لاوان به شکل قابل وصفی بیداد می‌کند و جزیره‌ای با بیش از ۱۲۰۰ نفر جمعیت از خدمات پزشکی و درمانی محروم است حال دراین‌بین اگر اهالی دهکده بیمار شوند در صورت حضور پزشک در اردوگاه کارکنان فلات قاره از خدمات آن استفاده کنند یا باید دل به دریا و تلاطم امواج بزنند و با قایق‌های سنتی خود را به بندر مقام برسانند.

 یکی از اهالی جزیره با گلایه از وضعیت نابسامان لاوان می‌گوید: در جزیره نه‌تنها خبری از خدمات بهداشت و درمانی مناسبی نیست بلکه مجبوریم فرزندانمان را برای تحصیل به بندر مقام بفرستیم که هرروز حادثه در دریا و خطر غرق‌شدگی فرزندانمان را تهدید می‌کند.

خرید به قیمت جان

جاسم که نسل در نسل در این جزیره اسکان دارد بیان می‌کند: بسیاری از مایحتاج موردنیاز مردم در این جزیره پیدا نمی‌شود و برای تهیه آن باید دل به دریا زد.

وی ابراز می‌کند: لاوان دارای فرودگاه بزرگ فلات قاره است اما هیچ پروازی به مرکز استان ندارد در عوض روزانه به شیراز پرواز دارد چنانچه اگر مسیر هوایی لاوان به بندرعباس فراهم می‌شد بخش عمده‌ای از مایحتاج جزیره از مرکز استان تأمین می‌شد و ما برای خرید ساده‌ترین نیازهایمان مجبور با طی مسافت دریایی به خشکی و تحمل هزینه‌های چندین برابر نبودیم.

وی قیمت مواد غذایی در جزیره را سرسام‌آور می‌خواند و ادامه می‌دهد: قیمت‌ها در جزیره به‌قدری بالاست که اغلب مردم توان خرید میوه را ندارند و خوردن محصولات باغی حسرت مردم جزیره است حتی برخی از کودکان جزیره تاکنون طعم بسیاری از میوه‌ها را نچشیده‌اند.

بیکاری صیادان

وی با اشاره به اینکه شغل آبا و اجدادی بومیان جزیره لاوان صیادی است ادامه‌ می‌دهد: در سال‌های اخیر به‌واسطه صید بی‌رویه ترال در آب‌های نزدیک جزیره توسط بیگانگان بازار صیادی اهالی لاوان کساد است و باوجود تأسیسات بزرگ نفتی در جزیره بازار کاری برای بومیان وجود ندارد.

وی بیان می‌کند: اغلب ظرفیت‌های شغلی جزیره در بخش شرکت‌ها و پالایشگاه نفت را مهاجرانی از استان فارس اشغال کرده‌اند به‌نحوی‌که جزیره در غروق لامردی ها قرارگرفته و سهم حداقلی بومیان از پتانسیل‌های جزیره را تصاحب کرده‌اند.

لاوان چشم‌انتظار توسعه

در دوره‌ای که تمام توجه مسئولان و مقامات کشوری به کسب درآمدهای نفتی و ارزآوری کلان از این عرصه است محرومیت و مشکلات ساکنان لاوان از چشم مسئولان کشوری که بارها به جزیره سفرکرده‌اند به دورمانده و همچنان تکاپوها برای برداشت حداکثر از ظرفیت‌های نفت و گاز لاوان ادامه دارد.

جزیره‌ای که عنوان بزرگ‌ترین قطب‌های تولید نفت و گاز کشور را یدک می‌کشد همچنان در امکانات اولیه و زیرساخت‌های عمرانی می‌لنگد و مردم این دیار دغدغه نان شب و سلامت کودکانشان رادارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.