عضو شورای عالی فضای مجازی، لزوم گفتمان سازی ملی در حوزه ظرفیت سازی فضای مجازی را توسط صداوسیما مورد تاکید قرار داد و از نظارت گریز بودن دستگاه های اجرایی در این حوزه انتقاد کرد.

دستگاه های اجرایی در حوزه فضای مجازی نظارت گریز هستند

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسن انتظاری عضو شورای عالی فضای مجازی در برنامه رادیویی رویداد، با اشاره به ابلاغیه اول مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در رابطه با ظرفیت های این شورا، گفت: این پیوست در حدود ۲۰ برنامه برای بخش های مختلف کشور تقسیم بندی کرد و ابلاغ شد ولی متاسفانه خروجی دستگاه های مختلف هنوز واصل نشده است.

وی با انتقاد از کندی دستگاه ها در ساماندهی داخلی خود، به نبود زیر ساخت های نرم افزاری و برنامه های بومی اشاره کرد و افزود: برخی برنامه ها به صورت خود جوش توسط عناصر معتقد به این قضیه جلو می رود؛ ولی حمایت لازم از این گروه ها صورت نگرفته است.

انتظاری حمایت را به معنای ارائه هزینه ندانست و بیان داشت: این گروه ها باید از منظر مقررات دستی بازتر داشته باشند و از حمایت های قانونی مالی [بهره مند شوند]. در حالی که نرم افزارهای خارجی فعلی قوانین و مقررات داخلی را رعایت نمی کنند و در عین حال نمی توان این سرویس ها را از مردم دریغ کرد.

این عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه همت لازم و واقعی برای بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی وجود ندارد، گفت: شورای عالی فضای مجازی وظیفه اصلی را دارد و مرکز ملی فضای مجازی باید ساز و کار این نظارت ملی و کلان را اعمال نماید؛ ولی ساز و کارها تا حدی مشخص است.

انتظاری لزوم توجه به اجرای صحیح تبدیل ساز و کار به مکانیزم اجرایی را متذکر شد و افزود: این مسئله در جلسات شورا به کرات توسط افراد متعدد مطرح می شود ولی جمع بندی ها شورایی است؛ از طرفی دستگاه های اجرایی شناختی کامل ندارند و می خواهند کار خود را انجام دهند!

وی فقدان نظارت پذیری دستگاه های نظارتی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: صدا و سیما اگر این مسئله را به یک گفتمان ملی تبدیل کند، مردم و دستگاه ها آشنا خواهند شد که نقصی ملی در این حوزه وجود دارد که باید بر طرف شود.

منبع: رادیو گفت وگو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.