چرام- این روزها رنگ و بوی محرم و عاشورا همه جا را فرا گرفته و از چند روز دیگر که اولین شب آغاز ماه محرم است منابر و محافل سخنرانی و سوگواری در اغلب نقاط این شهرستان برپا می شود.

آشنایی با آداب و رسوم ایام محرم در کهگیلویه وبویراحمد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،محرم در استان کهگیلویه وبویراحمد و به تفع آن در شهرستان ها شور و حال عجیبی دارد و دلدادگان آسمان امامت و ولایت در غم واندوه امام شهید خود و برای زنده نگاه داشتن قیام ماندگار عاشورای حسینی، شهر و دیار خود را سیاه پوش می کنند؛ خود نیز سیاه برتن می کنند و برمظلومیت حضرت امام حسین (ع) اشک می ریزند.

مراسم سوگواری ماه محرم در این استان همچون سایر نقاط کشور با آداب و مراسم خاصی از جمله تعزیه خوانی، سینه زنی و افراشته شدن علم امام حسین(ع) همراه است که این مراسم از چندی پیش در فهرست مراسمات معنوی شهرستان و استان و همچنین کشور بوده است.

این روزها رنگ و بوی محرم و عاشورا همه جا را فرا گرفته و از چند روز دیگر که اولین شب آغاز ماه محرم است منابر و محافل سخنرانی و سوگواری در اغلب نقاط این شهرستان برپا می شود.

با فرارسیدن محرم، علم عزای حضرت امام حسین (ع) نیز در استان برافراشته می شود و همه دلدادگان مکتب حسینی را محزون و غرق در ماتم می سازد.

مراسم برافراشتن علم امام حسین (ع)در استان همزمان با سایر نقاط کشور و در مرکز شهر  برگزار می شود که تمام دلدادگان اباعبدالله (ع) و ائمه اطهار می توانند حضور پیدا کنند.

ازجمله رسومات ویژه مناطق گرمسیری این استان دسته های عزاداری است که در شب سوم و تاسوعای حسینی با این رسم به طرف مرکز شهر و یکی از امامزاده های اطراف شهرستان برای عزاداری می روند.

ماشین نویسی ازجمله دیگر رسومات مخصوص این منطقه است که علاوه بر اینکه در ایام محرم صورت می گیرد،جزو یکی از رسومات شهرستانهای گرمسیری بحساب می آید.

علاوه بر آن روستاهای این شهرستان هم در این ماه آیین های خاص برگزار می کنند که میتوان به اطعام عزاداران، توزیع شله زرد، آش نذری، چای، شربت، شیر و شیرکاکائو، ایجاد سقا خانه و گستردن سفره های نذری و دیگر مراسمات اشاره کرد که از آداب ورسوم این منطقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.