رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه اگر یک جایگزین واقعی وجود نداشته باشد محال است که همه پرسی به تعویق بیفتد، گفت: اگر یک جایگزین تضمین دهنده حقوق ما پیدا شود، می پذیریم.

به گزارش قدس آنلاین، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در جریان شرکت در مراسمی در حمایت از برگزاری همه پرسی این اقلیم در منطقه سوران تاکید کرد: تصمیم برگزاری همه پرسی تصمیم مردم اقلیم است و مربوط به یک شخص یا حزب خاص نیست.

وی از همه شرکت کنندگان در این مراسم خواست تا فقط پرچم اقلیم کردستان را به دست بگیرند و پرچم احزاب کُرد را کنار بگذارند.

رئیس اقلیم کردستان عراق در خصوص روابط اربیل و بغداد گفت: ما در زمینه مشارکت در امور کشور با بغداد به مشکل برخوردیم و بنابراین هیچ گزینه ای در برابر ما جز برگزاری همه پرسی باقی نمانده است.

بارزانی افزود: ما نمی پذیریم که خط سبز به عنوان مرز کردستان تلقی شود و آمادگی بحث کردن در این خصوص وجود ندارد.

رئیس اقلیم کردستان عراق ادامه داد: توقف پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان به مثابه یک عملیات انفال (نسل کشی کردها به دست رژیم بعث) دیگری بود که ملت کُرد در معرض آن قرار گرفتند. حاکمیت کنونی عراق دینی به شمار می آید نه فدرال و به همین دلیل ما خواهان استقلال هستیم و پست و منصب در بغداد نمی خواهیم.

بارزانی در خصوص جایگزین همه پرسی تصریح کرد: اگر یک جایگزین واقعی وجود نداشته باشد محال است که همه پرسی به تعویق بیفتد و اگر یک جایگزین تضمین دهنده حقوق ما، پیدا شود ما در ۲۵ سپتامبر جشن های مردمی برگزار می کنیم در غیر این صورت در این تاریخ همه پرسی برگزار خواهد شد.

وی افزود: ما به خوبی می دانیم که مصوبات پارلمان عراق علیه اقلیم کردستان است و هنوز برخی معتقدند که ما با بغداد بر سر پستهای کلیدی و وزارتی گفتگو خواهیم کرد و نمی دانند که این مرحله به پایان رسیده است.

رئیس اقلیم کردستان عراق در خصوص تهدیدات صورت گرفته علیه اقلیم در صورت برگزاری همه پرسی نیز گفت: من به تمام دوستانمان می گویم که با زبان تهدید با ما سخن نگویند چرا که ما تهدید را از هیچ کسی نمی پذیریم و بعد از استقلال ما همسایگان خوبی خواهیم بود و علیه هیچ گروهی اقدام نخواهیم کرد.

منبع: رووداو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.