سخنگوی شورای نگهبان گفت: در جامعه امروز پایبندی به به نهادهای بین‌المللی به جهت تامین صلح و امنیت بین‌المللی معنایی ندارد و با این وضعیت واگذارکردن تامین صلح به سازمانهای بین‌المللی هیچ اطمینانی ندارد.

واگذارکردن تامین صلح به سازمانهای بین‌المللی هیچ اطمینانی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، گرامیداشت روز جهانی صلح با حضور اندیشمندان و نخبگان در مرکز پژوهشهای وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این نشست عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: صلح جهانی همواره به عنوان یک ارزش و آرمان بشریت و یک ضرورت اجتماعی مطرح بوده است؛ در ادبیات، آیینها و مکاتب مختلف همیشه بحث مطرح بوده است.

وی با اشاره به لزوم ارائه تعبیر واحد از صلح برشمردن لوازم آن گفت: از ابتدای خلقت تا کنون در تعبیر مفهوم صلح اختلاف نظر وجود داشته است. آنچه که می‌تواند به بشر آرامش دهد صلحی است که بر اساس مبانی دقیق و هدفمند باشد. 

کدخدایی با بیان این که در اسلام مفهوم صلح تحت عنوان "صلح عادلانه" مطرح می‌شود گفت: اندیشمندان معتقد هستند که این صلح می‌تواند پاسخگوی جامعه جهانی باشد. در تمامی جوامع و مکاتب اندیشه صلح مورد تجلیل قرار گرفته و جنگ مذموم بوده است البته نه به معنای دفاع و جهاد.

وی با اشاره به این که صلحی که مبتنی بر معیارهای واقعی نباشد نمی‌تواند دوام بیاورد گفت: متاسفنه نهادهای بین‌المللی و سازمانهای جهانی تا کنون نتوانسته‌اند در راستای تامین صلح و امنیت بین‌المللی گام بردارند.اگر ارزش و اهمیت را به ساختار بدهیم مجبور می‌شویم همیشه سازمانهای جدید بین‌المللی ایجاد کنیم همان‌طور که از قرن نوزدهم به بعد این روند ادامه پیدا کرد؛ اما عده‌ای دیگر با نقض اصل اهمیت به ساختار ، اصل را بر حقایق بین‌المللی گذاشته‌اند؛ یعنی دیدن واقعیتهای موجود و عملاً جامعه جهانی در همین مسیر قرار دارد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اکنون وضعیت جهان این‌گونه است که برای هر کشوری نهادها و ابزارهای بین‌المللی تا زمانی خوب است که منافع آنها را تامین کند. یعنی تعبیر منافع ملی به کشورها واگذار شده که این به معنای هرج و مرج است و زمانی که منافع کشورها از طریق نهادهای بین‌المللی تامین نشود به راه‌های دیگری روی می‌آورند. وقتی که کشورهای قدرتمند فارغ از نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل به تشکیل نهادهای مستقل و خودمختار می‌پردازند نمایانگر همین مسئله است. پس در جامعه امروز پایبندی به به نهادهای بین‌المللی به جهت تامین صلح و امنیت بین‌المللی معنایی ندارد و با این وضعیت واگذارکردن تامین صلح به سازمانهای بین‌المللی هیچ اطمینانی ندارد.

وی با اشاره به ضرورت همکاری کشورهای در حال توسعه در جهت تبیین واقعیتها و وضعیت موجود جامعه بین‌المللی اظهار کرد: باید معیارهای مشترکی در میان این کشورها تعبیر و کارسازی شود. تا وقتی که در شکل‌گیری نهادهای بین‌المللی سهم هر کشوری تعریف نشود شاهد صلح پایدار، منصفانه و عادلانه نخواهیم بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.