معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: در حال حاضر هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که در زمینه حقوق بشر وضعیت قابل قبولی دارد و تمامی کشورها باید برای ارتقای وضع حقوق بشر تلاش کنند.

هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که در زمینه حقوق بشر وضعیت قابل قبولی دارد

به گزارش قدس آنلاین، گرامیداشت روز جهانی صلح با حضور اندیشمندان و نخبگان در مرکز پژوهشهای وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این نشست حسن قشقاوی معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: جنگهایی که اکنون در منطقه وجود دارد هیچ ریشه‌ای در آیین ما ندارد و اصل بر این بود که همه مردم رسالت پیامبر اسلام را می‌پذیرفتند؛ اصل ادیان این بود که صلح در فضای جهانی حاکم شود و در هر مقطع زمانی و مکانی که اصل دین پذیرفته شد جنگها متوقف شد.

وی با بیان این که اسلام ضد جنگ است گفت: دفاع، اگر در رفع تهدید باالقوه باشد جهاد ابتدایی است و اگر برای رفع تهدید باالفعل باشد جهاد حقیقی است و امام خمینی که در تحریرالوسیله تحت عنوان بحث دفاعی موضوعاتی را بررسی می‌کند بیانگر جهاد حقیقی است.

قشقاوی تاکید کرد: درست است که در جهان امروز اصل عدم توسل به زور مورد تاکید جامعه جهانی قرار گرفته است اما از امکان دفاع مشروع تفسیر گسترده‌ای شده است. مثلاً کشوری ادعا می‌کند که من دارای قلمرو بسیار بزرگی هستم و در هر جای دنیا که قلمرو خود را در خطر احساس کنم به دفاع می‌پردازم؛ این رویکردی بود که در زمان جورج بوش توسط آمریکا اجرا شد.

وی با بیان این که در روز گذشته بزرگترین بودجه نظامی جهان به مبلغ ۷۰۰ میلیارد دلار در کنگره آمریکا به تصویب رسید گفت: از این مبلغ ۶۴۰ میلیارد دلار در اختیار پنتاگون قرار گرفت تا وضع موجود نیروهای آمریکا حفظ شود و ۶۰ میلیارد دلار برای عملیاتهای نظامی در مناطقی مثل خاورمیانه اختصاص داده شد.

قشقاوی ادامه داد: در حال حاضر هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که در  زمینه حقوق بشر وضعیت قابل قبولی دارد و تمامی کشورها باید برای ارتقاء وضع حقوق بشر تلاش کنند. تا زمانی که بودجه‌های عمومی به صادرات اسلحه اختصاص داده شود؛ امکان ندارد جهان به سمت صلح عمومی حرکت کند.

وی تصریح کرد: اگر کسی ادعا کند که حقوق بشر در جهان مطرح شد تا حقوق جنگ فراموش شود؛ مبالغه‌آمیز نیست. چراکه کشورهای صادرکننده سلاح از فعالان حقوق بشر هستند و از سایر کشورها گزارش حقوق بشر می‌گیرند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.