رئیس سازمان حج و زیارت از برگزار شدن عزتمندانه حج تمتع خبر داد و گفت: با این وجود هنوز نمی‌توان به صورت قطعی گفت امسال زائران ایرانی به حج عمره اعزام خواهند شد.

هنوز بطور قطعی نمی‌توان از اعزام زائران ایرانی به حج عمره گفت

قدس آنلاین- رئیس سازمان حج و زیارت از برگزار شدن عزتمندانه حج تمتع خبر داد و گفت: با این وجود هنوز نمی‌توان به صورت قطعی گفت امسال زائران ایرانی به حج عمره اعزام خواهند شد.

حمید محمدی در نشست خبری صبح دیروز خود با خبرنگاران ضمن بیان این که حج تمتع امسال عزتمندانه توام با امنیت، آرامش و احترام برگزار شده است، افزود: خداوند متعال این حج آرام را به کسانی پاداش داده که شجاعت به خرج داده‌اند.

وی افزایش ۳۵ درصدی حجاج ایرانی در حج امسال را موجب بیشتر شدن مشکلات سازمان متبوعش در ارائه خدمات دانست و گفت: در ایام اعزام بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی و حتی دو شرکت عربستانی که با ما قرارداد داشتند پروازهای خود را کنسل کرده بودند به همین دلیل مجبور شدیم با ظرفیت‌های موجود کشور بیشتر پروازها را انجام دهیم، به طوری که ۷۵ درصد حجاج توسط هواپیماهای جمهوری اسلامی عازم مکه شدند.

محمدی هماهنگی و همدلی بین بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و مراکز پزشکی و دیگر نهادها را مهمترین عامل تاثیر گذار در برنامه ریزی منسجم و دقیق جهت ارائه خدمات به زائران خانه دانست و گفت:همه فعالیت‌ها طبق برنامه مدیریت شده است.

به گفته وی با هماهنگی با مسئولان عربستان و برنامه زمان بندی بسیار مناسبی که در زمینه عزیمت به جمرات انجام شده بود هیچ مشکل خاصی پیش نیامد و خوشبختانه امسال برخلاف سال‌های قبل و بویژه سال ۸۴ که آن حادثه تلخ رخ داد، عزیمت به سهولت و روان انجام شد.

وی با اشاره به این که هدف سازمان متبوعش جلب رضایت حجاج بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه این اتفاق افتاده است. البته قطعاً در ارائه خدمات بهتر نارسایی هایی داریم که باید برطرف شوند.

 به گفته رئیس سازمان حج و زیارت امسال ۸۶ هزار و ۳۰۰ نفر برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که تاکنون ۶۵ هزار نفر آن‌ها بازگشته‌اند و بقیه نیز تا سی‌ام شهریورماه به کشور باز خواهند گشت.

محمدی در ادامه و در پاسخ به قدس درباره اعزام زائران ایرانی به حج عمره امسال با توجه به پای بندی عربستان به توافقات که حفظ عزت و امنیت زایران ایرانی در حج تمتع، گفت: در حج تمتع مسئولان عربستان تعامل و همکاری خوبی داشته‌اند اما بحث عمره سازو کارهای خاص خود را دارد. به هرحال بهبود روابط سیاسی نقش بسیار زیادی در این امر دارد و باید توافقاتی صورت بگیرد تا بتوانیم زائران را به حج عمره هم اعزام کنیم. با این وجود هنوز نمی‌توان به صورت قطعی گفت که زائران امسال به حج عمره اعزام خواهند شد.

محمدی سپس در پاسخ به پرسش دیگری درباره مچ‌بند راهنما گفت: پیش از حج امسال حرف‌ها و نقل‌های بسیاری درباره مچ‌بندها مطرح شده بود، اما این مچ‌بندها اثر روانی بسیار خوبی برای حجاج داشت و مانع سردرگمی زائران شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.