یزد - سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل استان یزد گفت: مسجد حظیره، نمادی از معانی والای شهر تاریخی یزد است که از اموال حاج شمس الدین محمد بن زین الدین علیشاه میبدی در محله ابر و مبارکه مقابل دروازه فتح یعنی محله‌ای که به پیر برج نیز شهرت داشت ساخته شد .

مسجد «حظیره» نمادی از معانی والای شهر تاریخی یزد است

به گزارش قدس آنلاین، ساشا ریاحی مقدم اظهارداشت: دکتر غلامرضا میثاقیان مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، محمدحسن محب علی، حسین رایتی مقدم، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل استان یزد و مشاور این طرح مهندس منصور علاقه بند از طرح ساماندهی مجموعه حظیره یزد بازدید شد.

وی ضمن بر شمردن اهمیت مجموعه حظیره یزد افزود: شهر تاریخی یزد، در دل کویر، ثمره خردمندی و شناخت عمیق مواهب و موانع طبیعت است و حاصل رفتار مهربانانه و پرستارانه انسان و محیط‌زیست است. یزد سند بیش از هزار سال مدنیتِ بلاانقطاع است. یزد تجلی همزیستی و صلحِ عقاید و باورها و ادیان و مذاهب است. یزد نماد عبادت و قناعت است و مجموعه حظیره یزد نمادی از این معانی والا می باشد.

این مسئول تصریح کرد: بنای کنونی حظیره (مسجد روضه محمدیه) و کلیه کاشیکاری آن به جز سنگ مرمر منصوب در محراباز آثار جدید و تازه ساز است که ساخت آن قبل از انقلاب اسلامی ور سال ۱۳۵۷ آغاز شده است. مسجد مذکور دارای سه درب ورودی است که درب اصلی آن درب بزرگ فلزی است و به خطوط هندسی تزئین یافته‌است. اسپر و  پیشخوان

یشخوان و دو مناره قطور و زیبای مسجد مزین به کاشی معرق با نقوش گل و بوته اسلیمی ـ ختایی ـ ترنجی، کتیبه ثلث، فتیله پیچ شیاری یکپارچه، گلدان و طاق نما (نغول) گلچین با رگ چین آجری، خطوط کوفی بنایی (معقلی) و لوز می‌باشد. بر ترنجی‌های آن اسما خدا و پنج تن آل عبا (ع) حک شده‌است. نمای بیرونی مسجد آجری است. کف مسجد و صحن آن با سیمان (بتن) مفروش شده‌است. مسجد صحن میانسرا و سیع و زیبایی دارد که در میان آن حوضی (آب نما) دیده می‌شود .

در ادامه این بازدید مهندس علاقه مند، مشاور این پروژه توضیحاتی را در خصوص ساماندهی مجموعه حظیره ارائه نمود.

گفتنی است: در پایان این بازدید مقرر گردید موارد مطروحه طی جلسه ای در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.