"محمد علی الحکیم" –مدیر خبرگزاری النخیل عراق- در گفتگو با خبرنگار "قدس آنلاین" تصریح کرد که طرح همه پرسی در کردستان عراق به ریاست "مسعود بارزانی"، ابعاد و اهداف مختلفی دارد و در واقع طرحی صهیونیستی است که امنیت و ثبات عراق و منطقه را هدف قرار داده است و درصدد تجزیه آن به دولت های کوچک است

قدس آنلاین- "محمد علی الحکیم" مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت و گو با قدس آنلاین تأکید کرد: مسئله استقلال کردستان از دولت مرکزی عراق به هیچ وجه ممکن نخواهد بود؛ چراکه کردستان ابزار، امکانات و زیرساخت های اقتصادی و سیاسی لازم برای تشکیل دولت را در اختیار ندارد.

الحکیم تصریح کرد: طرح همه پرسی در کردستان عراق به ریاست "مسعود بارزانی"، ابعاد و اهداف مختلفی دارد و در واقع طرحی صهیونیستی است که امنیت و ثبات عراق و منطقه را هدف قرار داده است و درصدد تجزیه آن به دولت های کوچک است تا بتواند این رژیم بر منطقه مسلط شود، ولی من معتقد هستم حتی چنانچه این همه پرسی برگزار شود، مسئله استقلال کردستان از دولت مرکزی عراق محقق نخواهد شد؛ چراکه کردستان ابزار و امکانات و زیرساخت های لازم برای تشکیل دولت را در اختیار ندارد؛ تشکیل یک دولت مسئله سرود ملی و یک متر پارچه نیست که آن را پرچم کشور قرار داده و بگوئیم که کشور مستقل تشکیل داده ایم؛ بلکه تشکیل یک دولت و کشور، نیازمند زیرساخت ها و ابزارهای اقتصادی، سیاسی و توانایی ایجاد رابطه با کشورهای همسایه می باشد. چنانچه اقلیم کردستان مستقل شود، حتی یک گذرگاه زمینی و یا دریایی هم نخواهد داشت.


"محمد علی الحکیم" افزود: "اقلیم کردستان تا حدی از لحاظ زیرساخت های اقتصادی ضعیف است که حتی نمی توان درمورد آن سخن گفت؛ چراکه آن هیچ گونه منبع اقتصادی ندارد و حتی نفتی که از آن سخن می گویند نیز به اندازه کافی وجود ندارد. بنابراین، دولت کردی هرقدر هم که برخی معتقد باشند، شکل نخواهد گرفت و چنانچه این دولت تشکیل هم شود، دولتی شکست خورده و تحت محاصره از سوی چهار کشورخواهد بود و تنها طرفی که از آن سود خواهد برد، رژیم صهیونیستی است که البته این طرح به هیچ وجه محقق نخواهد شد و من معتقد هستم که رژیم صهیونیستی به زوال بسیار نزدیکتر است تا اینکه بتواند اهدافش را در منطقه محقق کند.


مدیر خبرگزاری النخیل عراق تأکید کرد: مسعود بارزانی خود می داند که در تشکیل دولت کردی موفق نخواهد شد، ولی می خواهد از طریق انجام همه پرسی، امتیاز دریافت کند و اهداف کوچک خود را محقق سازد؛ به گونه ای که می خواهد بر مناطق آزادشده از سیطره داعش به دست نیروهای کرد "پیشمرگه" تسلط یابد و از دولت مرکزی پول دریافت کند، ولی او باید عمیقا دریابد که حتی اسرائیل که به طور مستقیم از او حمایت می کند، تا پایان در کنار او باقی نخواهد ماند و تنها هدف آن برجسته سازی طرح صهیونیستی و تجزیه منطقه است. اکنون، هیچکس حضور رژیم صهیونیستی در کردستان را رد نمی کند و حتی پرچم های این رژیم به کرات در جشن ها و مراسم های کردستان به صورت علنی مشاهده می شود، براین اساس، مسئولان کردستان باید بدانند که مردم، دولت و مرجعیت عراق اجازه نخواهند داد تا این بازی شوم ادامه یابد و چنانچه از این تصمیم خود عقب ننشینند، دولت، مردم و مرجعیت عراق آنها را با توسل به زور مجبور به عقب نشینی خواهند کرد.


وی در ادامه افزود: جدای از تمام موضوعات مطرح شده، احزاب مختلف کرد در کردستان نیز، خود با یکدیگر اختلافات شدید دارند و پس از برگزاری همه پرسی، شاهد درگیری بر سر قدرت و نزاع های قومی در کردستان خواهیم بود که به دنبال آن خون بسیاری ریخته خواهد شد.


"محمد علی الحکیم" توضیح داد: مسعود بارزانی و مسئولان اقلیم کردستان، رؤیای تشکیل دولت کردی در چهار کشور را دارند، ولی این چیزی بیش از یک رؤیا نیست؛ چرا که کشورهای بزرگ منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران که مقابل آمریکا ایستاده اند، داعش را به زانو درآورده و طرح صهیونیستی در منطقه را متوقف کرده است، اجازه نخواهد داد تا این رؤیا به واقعیت بپیوندد. از طرف دیگر، ترکیه رسما اعلام کرده است که بارزانی باید از تصمیم خود برگردد که در غیر اینصورت درس سختی را به او خواهد داد. بنابراین او باید تعقل نموده و بادم شیر و امنیت ملی کشورهای همسایه بازی نکند.

این کارشناس عراقی در پایان تأکید کرد: مسعود بارزانی درصدد آن است تا از شرایط کنونی که دولت عراق در حال جنگ با داعش است و مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد، برای تحقق اهداف خود سوء استفاده کند و با اعمال فشار بر دولت، کسب امتیاز کند. او می خواهد استان کرکوک را به اقلیم کردستان ملحق کرده و منطقه را به کردستانی بزرگ تبدیل کند که البته این آرزو، با هر قیمتی که باشد، برای او محقق نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.