وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت که اگر در برجام تغییراتی انجام نشود واشنگتن از آن خارج خواهد شد.

تیلرسون: اگر برجام اصلاح نشود واشنگتن از آن خارج می‌شود

قدس آنلاین، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت که اگر در بندهایی از برجام تغییرات و اصلاحات صورت نگیرد واشنگتن از این توافق خارج خواهد شد.

براساس گزارش عاروتص شوع، تیلرسون به فاکس نیوز گفته ما با نقایص توافق هسته‌ای آشنا هستیم؛ به ویژه بندهایی که براساس آن بعضی از محدودیت های ایران به مرور زمان برطرف می‌شود مایه نگرانی آمریکاست. این بندها باید اصلاح شوند وگرنه ما نمیتوانیم در آن بمانیم.

او گفت: اگر قرار است به توافق ایران پایبند بمانیم باید تغییراتی در آن داده شود.

تیلرسون در بخش‌هایی از مصاحبه به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: «وی (ترامپ) در اواسط سخنرانی، فکر می‌کنم به طور مستقیم تهدیداتی برای دموکراسی و تهدیداتی برای دولت‌های سراسر جهان را توصیف کرد ...بنابراین فکر می‌کنم رئیس‌جمهور کار خود را بسیار خوب انجام داد که در ابتدای بحث به این موضوعات اشاره کرد و سپس در پایان نیز به آنها رجوع کرد».

مجری فاکس‌نیوز در سؤالی پرسید، ترامپ در سخنرانی خود در خصوص ایران از نیش و کنایه و احتمال عدم تمدید برجام یا تغییر آن اشاره کرد. ۱۵ اکتبر ضرب‌الاجل گزارش ترامپ درباره پایبندی ایران به برجام است. آیا شما می توانید در این زمینه شفاف‌سازی کنید؟

تیلرسون در این خصوص پاسخ داد: «فکر می‌کنم که همگی ما با نقص‌های این توافق هسته‌ای ایران آشنا هستیم و آشکارترین نقص آن، «بند غروب» است-ما همگی می‌دانیم که این یک توافقی است که مسئولیت را به گردن آیندگان می‌اندازد».

وی ادامه داد: دولت‌های گذشته وارد توافقاتی شده‌اند که مدت آن کوتاه است و به سادگی در آن امکان تقلب وجود دارد و فکر می‌کنم که ارزیابی رئیس‌جمهور از توافق هسته‌ای ایران این است که به اندازه کافی پرمایه نیست».

تیلرسون توضیح داد: «این توافق، برنامه (هسته‌ای) آنها را به اندازه کافی کند نمی‌کند و طبق این توافق، مسئول شناختن آنها دشوار است اما مهم‌تر اینکه، این توافق، منقضی می‌شود و بنابراین ما می‌توانیم شمارش معکوس را برای زمانیکه آنها توانمندی تسلیحات هسته‌ای خود را از سرمی‌گیرند، آغاز کنیم».

تیلرسون تأکید کرد: «رئیس‌جمهور واقعاً خواستار تغییر توافق است. او می‌گوید که مجدداً مذاکره انجام شود. ما به طور قطع به حمایت همپیمانان خود-همپیمانان اروپایی و دیگران- نیاز داریم تا این مسئله درباره ایران را مطرح کنیم که این توافق واقعاً می بایست بازبینی شود».

مجری فاکس‌نیوز به عدم تمایل دیگر اعضای گروه ۱+۵ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه بعلاوه آلمان) برای مذاکره مجدد با ایران و همچنین پیام تهران که در صورت هرگونه تلاش برای مذاکره مجدد یا تغییر برجام، تهران نیز برجام را لغو می‌کند و هیچ توافقی وجود نخواهد داشت، اشاره کرد که تیلرسون پاسخ داد: اگر ایران توافق را پاره کند یا از آن عقب‌نشینی کند، سپس طبق شروط توافق، تمامی تحریم‌ها، خواه تحریم‌های آمریکا و خواه تحریم‌های اروپا، به جای خود بازمی‌گردد. بنابراین باید ببینیم چه گزینه ای را انتخاب می‌کنند اما فکر می‌کنم مسئله دیگری که امروز رئیس‌جمهور تأکید کرد و ما در گذشته درباره آن حرف زدیم این است که تهدید ایران برای منطقه بزرگتر از چیزی است که به سادگی بتوان با مذاکرات هسته‌ای تعریف شود».

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «روابط ما با ایران از نقطه نظر امنیتی و نقطه نظر یک تهدید بسیار فراتر از آن (مذاکرات هسته‌ای) و تمام منطقه است. و ما واقعاً می بایست توافق در خصوص فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در یمن و در سوریه را آغاز کنیم».

تیلرسون گفت:‌ «رئیس‌جمهور امروز تأکید کرد که طبق برجام-روح برجام، اگر بخواهیم از این کلمه استفاده کنیم- حتی (طبق) کلمات مقدمه توافق، به وضوح از جانب تمامی طرفین این توافق این انتظار می‌رود که ایران با امضای این توافق، به سویی حرکت کند که خود را با همسایگانش یکپارچه کند و به طور واضح چنین چیزی رخ نداد».

تیلرسون مدعی شد: «در حقیقت، ایران فعالیت‌های ثبات‌زدای خود در منطقه را افزایش داد و ما می‌بایست به این قضیه رسیدگی کنیم و بنابراین ما یا از طریق مذاکره مجدد در خصوص مسئله هسته‌ای یا راههای دیگر به این قضیه رسیدگی می‌کنیم».

تیلرسون در خصوص مذاکره مجدد با ایران اینگونه گفت: «اگر ما قرار باشد به این توافق هسته‌ای ایران ادامه دهیم، تغییراتی می‌بایست در آن ایجاد شود. بند غروب راه  معقولی برای پیشبرد آن نیست. به زبان ساده، انداختن مسئولیت به گردن آیندگان است».

تیلرسون ادامه داد: «رئیس‌جمهور این مسئولیت را جدی گرفته است و مسئولیت‌هایش را جدی می‌گیرد و به همین دلیل است که بررسی بسیار بسیار دقیقی از بهترین راه رویارویی با این قضیه را در پیش گرفته است».

تیلرسون در خصوص روابط آمریکا و روسیه گفت: «ما نقاط ارتباطی زیادی با روسیه در سطوح مختلف ایجاد کردیم. به طور قطع ما در خصوص سفارتخانه‌های خود، اختلافات اندکی داریم و فکر می‌کنم که هم اکنون این مسئله را به حالت موازنه درآوردیم».

وی ادامه داد: «اما من فکر می‌کنم مهم تر آن است که ما می‌دانیم که مسائل واقعاً‌ بزرگ در دحال حاضر چیست. ما همچنان به یافتن حوزه‌هایی با منفعت دو طرفه و همکاری در سوریه ادامه می‌دهیم. ما هر دو بر شکست داعش در سوریه، برقراری ثبات در این کشور به طوریکه جنگ داخلی مجدداً فوران نکند و حرکت به  سوی مذاکرات ژنو متمرکز هستیم».

وزیر خارجه آمریکا در خصوص کره شمالی هم گفت: «ما شاهد آن هستیم که کیم یونگ اون در حال تقویت فناوری‌ها و قابلیت‌های خود است... ت. مسیری که در حال طی کردن است، در واقع به سوی انزوای بیشتر می‌باشد».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.