سنای آمریکا در سند بودجه نظامی سال ۲۰۱۸، یادآور شده در صورت تایید موارد نقض پیمان نابودی موشکهای دارای برد کوتاه و متوسط از سوی روسیه، آمریکا از این توافقنامه دوجانبه خارج خواهد شد.

سنای آمریکا راه را برای خروج از پیمان راهبردی با روسیه هموار کرد

به گزارش قدس آنلاین، مجلس سنای آمریکا روز گذشته بودجه نظامی سال مالی ۲۰۱۸ را مورد تصویب قرار داد: این بودجه تقریبا ۷۰۰ میلیارد دلار است. یکی از مهمترین نکات در این سند آن است که بطور رسمی امکان خروج واشنگتن از پیمان مربوط به نابودسازی موشکهای دارای برد کوتاه و متوسط که در سال ۱۹۸۷ با روسیه منعقد شده را فراهم کرده است.

جالب توجه اینکه، در هر صورت، افزایش قابل توجه بودجه نظامی آمریکا در مقایسه با بودجه قبلی مربوط به دولت "باراک اوباما" که تنها ۷۶ میلیارد دلار بود، بطور متوسط دو برابر بودجه نظامی دولت فدراسیون روسیه خواهد بود.

اکثریت سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب، یعنی ۸۹ نماینده سنا از این بودجه نظامی حمایت کرده و تنها ۸ نفر با آن مخالفت نمودند. با وجود اختلافات قابل توجه بین رئیس جمهوری "دونالد ترامپ" و کنگره آمریکا، حجم بودجه کنونی، کاملا مورد رضایت کاخ سفید قرار دارد. البته در جریان بررسیهای مفاد آن که از برخی هزینه های کاسته شده، همچنان بین کنگره و کاخ سفید اختلاف نظر باقی مانده است.

برای مثال در نسخه ای از این سند که ابتدا به کنگره ارائه شد، آمده بود که پنتاگون باید به تولید موشکهای کرزو دارای قابلیت پرواز از ۵۰۰ هزار الی ۵، ۵ هزار کیلومتری روی آورد که این موضوع نقض آشکار پیمان نابودی موشکهای دارای برد کوتاه و متوسط منعقد شده بین آمریکا و شوروی سابق در سال ۱۹۸۷ است. ولی واشنگتن مدعی شده که روسیه از قبل این پیمان را رعایت نکرده و همه موشکهای خود را از بین نبرده است.  

این در حالی است که در نسخه تصویب شده مربوط به بودجه نظامی آمریکا، طرفین موفق شدند تا در این رابطه به سازش برسند. بر اساس آن،  ظرف ۱۵ ماه بعد از قدرت قانونی پیدا کردن دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری باید گزارشی از وجود موارد موشکهای ممنوعه در روسیه به کنگره ارائه دهد. اگر این گزارش بتواند نگرانی نمایندگان در این رابطه را برانگیزد، آمریکا مجبور خواهد شد تا از توافقنامه مربوطه با روسیه خارج شود و برای این منظور پنتاگون به ۵۰ میلیون دلار هزینه نیاز خواهد داشت.

وضعیت نامشخص بودجه اقدامات نظامی آمریکا در رابطه با کریمه

یکی دیگر از موراد مورد اختلاف بین ترامپ و کنگره مربوط به وضعیت شبه جزیره کریمه می شود: کاخ سفید خواستار حذف این بند از سند بودجه بود که اختصاص بودجه برای اقداماتی که ممکن است به منزله به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر این شبه جزیره شود را ممنوع کرده بود. در نسخه مصوبه این محدودیت حفظ شده، ولی این تبصره به آن افزوده شده که لغو این مسئله در صورتی ممکن خواهد بود که وزارت دفاع و وزارت امور خارجه آمریکا چنین اقدامی را پاسخگوی منافع ملی کشور تشخیص دهند. ضمن اینکه این تصمیم گیری باید از سوی چهار کمیته تخصصی کنگره نیز مورد تایید قرار بگیرد که عملا غیرقابل تحقق خواهد بود.  

بودجه اختصاص یافته برای کمک نظامی آمریکا به اوکراین

یکی دیگر از موضوعات این مصوبه قانونی که برای روسیه اهمیت زیادی دارد، حجم بودجه ای است که بعنوان کمک نظامی برای کشور اوکراین در نظر گرفته شده است. "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین از قبل اعلام کرده بود که این کمک مالی شامل ۵۰۰ میلیون دلار می شود. هرچند هنوز معلوم نیست که پروشنکو از کجا و قبل از تصویب این سند، چنین اطلاعات دقیقی در باره میزان این بودجه در اختیار داشت. رئیس جمهوری اوکراین بغیر از این همچنین اعلام کرده که کنگره آمریکا با ارسال تسلیحات تدافعی پرنده  به این کشور موافقت کرده است.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه این ادعا را مورد تردید قرار داده و یادآور شده که هیچ سخنی که این موضوع را تایید کند، از سوی هیچیک از مقامات آمریکایی شنیده نشده است.

لازم به یادآوری است که مسکو علاقه دارد که پیمان مربوط به نابودی موشکهای دارای برد کوتاه و متوسط، بدون نقض از سوی آمریکا، همچنان حفظ شود.

"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه شب گذشته بعد از مذاکراتش با "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا در نیویورک در این باره گفت: «همانطور که ولادیمیر پوتین از قبل اعلام کرده، ما علاقه مند به حفظ این پیمان مهم راهبری هستیم، البته به شرط آنکه طرف آمریکایی آن را نقض نکند. ما تردیدهایی در مورد پایبندی واشنگتن به این سند داریم که این نگرانیها را شرح داده ایم. آنها نیز ادعاهایی نسبت به روسیه مطرح کرده اند، ولی تاکنون بطور مشخص نتوانسته اند دلیلی در این رابطه ارائه دهند. در هر صورت، اینها مشکلاتی است که تنها از طریق مذاکره قابل حل و فصل و رفع شدن هستند. »

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.