روزنامه روس نوشت: سخنرانی دونالد ترامپ از پشت تریبون سازمان ملل را باید نمونه دیگری از ادامه تهدیدات و مواضع غیرمنطقی، تنها برای رسیدن به منافع آمریکا ارزیابی کرد.

ترامپ قصد دارد با تهدید و زور از صلح جهانی دفاع کند!

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیل امروز خود نوشته است: مباحثات مربوط به سیاست بین المللی در چارچوب هفتادو دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه آغاز شد که  در جریان آن تا تاریخ ۲۵ سپتامبر بیش از ۱۲۰ رئیس جمهوری، رئیس دولت و همچنین وزیر امور خارجه و روسای سازمانهای مهم بین المللی سخنرانی خواهند نمود. یکی از نخستین افرادی که در پشت تربیون سازمان ملل قرار گرفت، "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا بود که موضوع «واقعیات اصولی» در روابط بین الملل را مطرح نمود.

ضمن اینکه در نشست سال جاری مجمع عمومی، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه مدافع تامین منافع روسیه در عرصه بین المللی است و یکی از جنجالی ترین بحثها در حاشیه این نشست و در سطح شورای امنیت، موضوع اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به منطقه دونباس اوکراین است و انتظار می رود بحثها پیرامون ابتکارعمل مسکو و کی یف در این زمینه، بسیار تند باشند.  

اگر از توضیح دوباره مواضع طرف روسی و اوکراینی در این رابطه صرف نظر کنیم، باید گفت که نتیجه مباحثات شورای امنیت در بسیاری از موارد به دیدار "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین با دونالد ترامپ، بستگی خواهد داشت.

ادامه مواضع تکراری ترامپ در مورد مسائل جهانی

رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه مانند همیشه با هیجان بسیار زیاد، نخستین سخنرانی خود از پشت تریبون مجمع عمومی را ایراد کرده و از همه خواست تا حق استقلال کشورها را رعایت کنند تا از اصل مشارکتهای عادی در عرصه بین المللی، حمایت شود. ترامپ همچنین اعتراف کرد که این ملتهای جهان هستند که حق انتخاب رهبران خویش را دارند.

در همین راستا، وی بر لزوم ایجاد ائتلافی از سوی کشورهای مستقل قدرتمند تاکید کرد تا صلح در جهان را برقرار کنند. وی نمونه این مسئله را تهدید حاکمیت کشورها از اوکراین گرفته تا دریای چین جنوبی نامید.

بر اساس اطلاعات کاخ سفید، دونالد ترامپ زمان بسیار زیادی را برای تهیه سخنرانی خویش در سازمان ملل صرف نمود که اساس اصلی آن بر پایه سخنرانیهای قبلی او در دو کشور لهستان و عربستان سعودی ریخته شده است. وی بار دیگر اصلی ترین تهدید بین المللی را تروریسم نامید که در سراسر جهان گسترش یافته است.  

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با شدیدترین لحن در مورد خطرات ناشی از کره شمالی صحبت کرد و با یادآوری اینکه ایالات متحده دارای تحمل زیاد و البته توان نظامی بسیار قدرتمندی است، تهدید کرد: «آمریکا اگر لازم باشد که از خود و متحدانش دفاع کند، انتخاب دیگری نخواهد داشت بغیر از اینکه کره شمالی را بطور کامل نابود کند. »

زبان تهمت و تهدید هیچ مشکلی را حل نکرده و موثر نیست

ایران نیز دیگر موضوع سخنان ترامپ بود که دولت جمهوری اسلامی را «یک دیکتاتوری فاسد، زیر لوای دموکراسی» نامید. به عقیده وی، تهران از درآمدهای نفتی خود برای کمک مالی به "حزب الله" استفاده کرده و صلح در خاورمیانه، بخصوص سوریه را از بین برده است. ترامپ بار دیگر توافق هسته ای با ایران را مورد انتقاد شدید قرار داد و از برنامه جامع اقدام مشترک بعنوان بدترین معامله‌ای که پای آمریکا به آن کشیده شده، یاد کرد.

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات ترامپ در مورد این کشور، تاکید کرد که سخنان غیرمنطقی و خصمانه رئیس جمهوری آمریکا ارزش پاسخگویی را ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز از این اظهارات ترامپ در مجمع عمومی بشدت انتفاد کرد. سرگئی لاوروف تاکید کرد که با استفاده از تهدید و اعمال زور، نمی توان مشکلات بین المللی را حل و فصل نمود. وی گفت: «مواضع روسیه در قبال مسائل اصولی است، ما قصد نداریم نشان دهیم که همه مشکلات را درک می کنیم. برخی کشورها از امنیت خویش هراس دارند، برخی دیگر باید روابط خویش با همسایگان خویش را سرو سامان دهند، برخی دیگر دچار بحرانهای داخلی هستند. ولی اگر با آنها از طریق محکوم کردن و تهدید صحبت کنیم، در واقع کشورهایی که قصد داریم بر آنها تاثیر بگذاریم را بیشتر با خود دشمن خواهیم کرد. »

به گفته لاوروف، مسکو همکاری با همه طرفهای علاقه مند برای حل و فصل مشکلات بین المللی را ضروری می داند.

وزیر خارجه روسیه همچنین سخنان رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران و برنامه جامع اقدام مشترک را غیرواقع بینانه و نشان داده مواضع غیرسازش پذیر وی دانست و بار دیگر بر اهمیت توافق هسته‌ای با ایران و همچنین تایید مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایبندی تهران بر توافقات صورت گرفته در چارچوب برجام، تاکید کرد.

منبع: روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.