۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 564152

بوی ماه مهر می‌آید و حال و هوای خاصی فضای خانواده‌ها را گرفته است.

قدس آنلاین- بوی ماه مهر می‌آید و حال و هوای خاصی فضای خانواده‌ها را گرفته است. برخی خریدهای دانش آموزان جیب بسیاری از پدران را خالی کرده و خانواده‌ها را زیر فشار قرار داده است. از طرفی ممکن است شروع سال تحصیلی پس از سه ماه تعطیلی و استراحت، به مذاق بسیاری از دانش آموزان خوش نیاید اما به دلیل دورهمی دوباره آن‌ها با دوستانشان، این وضعیت موقتی خواهد بود.

اگرچه همین دورهمی‌ها نیز گاه به فضایی برای به رخ کشیدن تجملات تبدیل می‌شود و شیرینی تعطیلات را برای برخی دانش‌آموزان، تلخ می‌کند؛ دانش‌آموزانی که والدینشان از این نکته غافلند که مدرسه، محل آموزش و فضایی برای فرهنگسازی و ترویج ارزش‌های متعالی و اخلاقی است نه به رخ کشیدن کیف و کفش و نوشت‌افزار آنچنانی. برخی والدین بدون توجه به اینکه مدرسه و کلاس یک فضای عمومی است که کودکان و نوجوانانی از طبقات مختلف جامعه در آن حضور دارند، تنها برای اینکه فرزندشان به قول معروف «کم نیاورد» و یا خدای نکرده با انگیزه به رخ کشیدن و خودنمایی، دانش‌آموزشان را با رخت و ریختی به مدرسه می‌فرستند که حسرت کودکانه دیگر دانش‌آموزان را برمی‌انگیزد؛ حسرتی که فقط کسی که سنگینی آن را تجربه کرده می‌تواند درکش کند.

روزهای اول مدرسه برای دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی، روزهای مهمی است، چه دبستان و چه دبیرستان؛ در این روزها بچه‌ها با یکدیگر و نیز با معلمان جدید خود آشنا می‌شوند و گاه تصویرهای ماندگاری در ذهن آن‌ها نقش می‌بندد، پس هم خانواده‌ها و هم اولیای مدرسه باید به این موضوع بیشتر دقت کنند.

در روز اول سال تحصیلی به طور طبیعی برخی موضوعات از سوی معلم‌ها در کلاس درس مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد جایگاهی ندارند. به طور مثال معلم‌ها عادت دارند از دانش آموزان درباره شغل پدرشان سؤال کنند. سؤالی که شاید باعث شود برخی با اکراه و شاید کتمان کردن واقعیت به آن پاسخ دهند زیرا در صورت گفتن حقیقت، شاید نگاه دیگران به آن‌ها تا پایان سال تغییر کند. از این رو اگر سنت‌شکنی صورت بگیرد و معلمان عزیز از مطرح کردن چنین موضوعاتی به صورت مستقیم در بین دانش آموزان پرهیز کنند، بدون تردید روزها و ماه‌های سال تحصیلی با حلاوت و شیرینی بیشتری برای دانش آموزان رقم خواهد خورد. اگرچه همه مشاغل مورد احترامند و کسب رزق و روزی حلال از سوی هر پدری مایه عزت و مباهات هر فرزندی است، اما متأسفانه نگاه جامعه و آنچه در این باره تبدیل به فرهنگ شده است مغایر با این رویه است زیرا این روزها مردم بیش از هر زمانی، ظاهر بین شده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.