رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تدریس درسی با عنوان «تفکر و پژوهش» از پایه ششم ابتدایی خبر داد.

ملاک رتبه‌بندی و ارزشیابی حرفه‌ای معلمان، پژوهشگر بودن آن‌هاست

قدس آنلاین- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تدریس درسی با عنوان «تفکر و پژوهش» از پایه ششم ابتدایی خبر داد.

محی الدین بهرام محمدیان با بیان اینکه موضوع پژوهش در آموزش و پرورش مربوط به پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش است، گفت: سیاست ما در آموزش و پرورش این است که هیچ موردی در آموزش و پرورش اتفاق نیفتد، مگر اینکه پیوست پژوهشی داشته باشد و بتوانیم با پژوهش آینده نگاری کنیم و یا موضوعاتی را که انجام داده‌ایم، مورد نقد و بررسی قرار دهیم و یا برای پیشرفت در امور تحقیق کنیم.

پژوهش، اساساً مقاله دادن نیست و آنچه ما دنبال می‌کنیم، موضوع پژوهش به مفهوم پژوهشِ معنادار و جهت‌داری است که به نوعی از نتایج بینجامد وی ادامه داد: با توجه به سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی که بر حوزه تفکر و خلاقیت تأکید دارد، بگونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که زمینه‌ها و بستر پژوهشگری برای دانش آموزان فراهم شود و در همین راستا از پایه ششم ابتدایی به صورت مستقل درسی را با عنوان «تفکر و پژوهش» پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی افزود: ما فرایند تربیتی را مبتنی بر پژوهش قرار داده‌ایم و امروز این موضوع باید در سازمان پژوهش و حوزه برنامه‌ریزی داده‌های آموزشی مبتنی بر پژوهش در بستر فرهنگی به نتیجه تربیتی تبدیل شود.

محمدیان خاطرنشان کرد: این برنامه‌های پژوهشی، برنامه‌های الصاقی نیستند، بلکه برنامه‌هایی در هم تنیده‌اند که جریان و فرایند یاددهی و یادگیری را مبتنی بر پژوهش پیش می‌برد یعنی دانش آموزان بدون اینکه خود متوجه شوند در فضای پژوهشی تنفس می‌کنند.

وی تأکید کرد: پژوهش، اساساً مقاله دادن نیست و آنچه ما دنبال می‌کنیم، موضوع پژوهش به مفهوم پژوهشِ معنادار و جهت‌داری است که به نوعی از نتایج بینجامد. نتایج حاصل از پژوهش یا آینده نگاری است که به صورت پیشگیرانه عمل می‌کند یا آسیب شناسی است که درمانگری می‌کند و یا به معنای نظرسنجی است که وضعیت را مشخص می‌کند؛ بنابر این اقدام پژوهی هایی که معلمان ما انجام می‌دهند، نوعی پژوهش حرفه‌ای مبتنی بر مسئولیت معلمی است. یعنی هم پژوهش می‌کنند و هم مشکلات خود را در اقدام پژوهی با رویکرد پژوهشگرانه حل می‌کنند. بازخورد این مسئله در سال‌های اخیر بسیار مناسب بوده، یعنی نوع فعال کردن و مؤثر کردن آموزش در آموزش و پرورش مرهون تلاش‌های همین معلمان در عرصه‌های پژوهشی است و از زمانی که این رویکرد را در برنامه ریزی درسی در پیش گرفته‌ایم، لذت یادگیری بیشتر شده است.

ما دانش آموزی را موفق می‌دانیم که به «شایستگی» دست پیدا کند نه به یک «نمره» و البته باید این شایستگی‌ها محرز شود. او باید پژوهشگر بودن و متفکر بودن خود را با دستاوردی نشان دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: یکی از ملاک‌های ما در رتبه بندی و ارزشیابی حرفه‌ای معلمان، پژوهشگر بودن معلمان است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.