یکی از نمایندگان کرد در پارلمان عراق جزئیات طرح سازمان ملل به‌ اقلیم کردستان عراق در ازای برگزار نکردن همه‌ پرسی را علنی کرد.

جزئیات طرح سازمان ملل به‌ اقلیم کردستان منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، بختیار شاه‌ویس، یکی از نمایندگان اتحادیه‌ میهنی کردستان عراق در پارلمان این کشور در یک بیانیه‌ جزئیات طرح سازمان ملل به‌ اقلیم کردستان عراق در ازای برگزار نکردن همه‌ پرسی را علنی کرد.

وی اشاره‌ کرده‌ است که‌ این طرح از چند بند اصلی تشکیل شده‌ است. در بند اول این طرح جایگزین آمده‌ است که‌ با رضایت و نظارت مستقیم هر پنج عضو دائم شورای امنیت گفتگوهای قبلی مابین بغداد و اربیل بدون هیچ پیش شرطی در ماه‌ سپتامبر از سر گرفته‌ خواهد شد، قید زمانی این گفتگوها تنها سه سال است. بر اساس این بند اقلیم کردستان عراق همه‌ پرسی را متوقف خواهد کرد و اگر گفتگوها به‌ نتیجه‌ نرسد، سه سال دیگر اقلیم کردستان در مورد برگزاری همه‌ پرسی تصمیم خواهد گرفت.

این نماینده‌ اتحادیه‌ میهنی در ادامه‌ اشاره‌ کرده‌ است که‌ بند دوم طرح جایگزین عبارت است از تشکیل یک هیئت بلند پایه‌ برای نظارت مستقیم بر گفتگوها و این هیئت هم با مدیریت ریاست جمهوری عراق تشکیل خواهد شد. در این هیئت نخست وزیر عراق، رئیس پارلمان عراق و ریاست اقلیم کردستان عراق و نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل حضور خواهند داشت.

همچنین بر اساس این طرح، سه کمسیون دیگر برای این گفتگوها تشکیل خواهد شد، کمیسیون اول؛ کمیسیون قانون گذاری که‌ تمام بندهای مورد موافقت دو طرف را به‌ صورت قانونی در پارلمان به‌ رای خواهد گذاشت. کمیسیون دوم؛ کمیسیون اجرایی بندهای مورد توافق مابین دو طرف در موعد مقرر است، همچنین کمیسیون سوم که‌ کمیسیونی سیاسی خواهد بود، موظف خواهد شد تا تمام مشکلات پیش روی بندهای مورد موافقت را رفع کند.

بختیار شاه‌ویس در ادامه‌ افزوده‌ است که‌ بر اساس این طرح جایگزین، ۱۸ ماه‌ اول گفتگوها به‌ مشکلات و موضوعات گذشته‌ مابین بغداد و اربیل اختصاص خواهد داشت، مدت زمان باقی مانده‌ هم به‌ حل مسائل باقی مانده‌ میان دو طرف صرف خواهد شد. در این طرح تاکید شده‌ است که‌ مناطق مورد اختلاف همچون کرکوک باید از طریق اجرائی کردن ماده‌ ۱۴۰ قانون اساسی عراق در ۱۸ ماه‌ اولیه‌ حل و فصل شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.