رئیس جمهور با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام دست ایران را برای هر اقدامی باز می کند، گفت: با خروج آمریکا موانع پیش رو برای هر اقدامی که به مصلحت کشورمان بدانیم برداشته می شود.

خروج آمریکا از برجام دست ایران را برای هر اقدامی باز می کند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در پایان سفرش به سازمان ملل در نشست خبری با بیان اینکه اگر کسی از تعهد خارج شود دست ما بطور کامل باز می شود، گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود موانع پیش رو برای هر اقدامی که به مصلحت کشورمان بدانیم برداشته می شود.

وی افزود: اگر مقامات جدید آمریکا فکر می کنند نقض برجام به ضرر ایران است در اشتباه هستند،  خروج امریکا از برجام ضرری برای ایران ندارد بلکه امریکا تحت فشار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور در مورد تهمت به ایران در موضوع تروریسم گفت: این اتهام جدید نیست در گذشته نیز چنین اتهامی زده اند. اما باید به این سوال پاسه دهند چه کسانی القاعده را ایجاد و از داعش حمایت کردند.

روحانی ادامه داد: چه کسانی از روز اول در مقابل داعش و القاعده ایستاد و دهها شهر عراق را از دست داعش نجات داد؟ پاسخ به این سوال مشخص می کند که چه مقدار از حرفهای رئیس جمهور آمریکا با واقعیت منطبق است و چه مقدار از آن واهی است.

وی با اشاره حمایت اروپا از برجام گفت: آنها در دیدارهایشان با من از برجام حمایت کرده و گفته اند که نظرشان را نیز به آمریکا اعلاک کرده اند.

رئیس جمهور درباره جاده ابریشم گفت: ما چند بار با رئیس جمهور چین در این زمینه گفتگو کرده ایم. ایران علاقمند است در این طرح سهم خود را داشته باشند و این جاده جدید می تواند موجب تحول اقتصادی مثبتی شود.

روحانی با اشاره به اقدامات ایران در برابر خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: بخش بزرگ مسئله وابسته به نوع عکس العمل اتحادیه اروپا در این مسئله است. ما در زمان کلینتون هم یک چالشی داشتیم و می خواستند به قانون فرامرزی در برابر ایران اجرا کنند که اتحادیه اروپا ایستادگی کرد و آمریکا شکست خوردند و سرمایه گذاران اروپایی امدند در ایران سرمایه گذاری کردند و آمریکا سرخورده شد. لذا رفتار اروپایی ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود در رفتاری که ما اتخاذ خواهیم کرد.

وی درباره جنگ یمن نیز خاطرنشان کرد: سازمان ملل و کشورهای مختلف در موضوعات انسانی مشابه یکدیگر در حوادث دنیا تصمیم گیری نمی کنند. اگر بمبی در آسیا منفجر شود یک عکس العمل نشان می دهند و اگر در اروپا باشد طور دیگری موضع گیری می کنند و با استانداردهای چند گانه مواجهه هستیم. ما باید نسبت همه به انسان های بیگانه و مظلوم از هر قبیله ای حساس باشیم.

وی افزود: ما در مورد یمن در دیدارها رایزنی کردند. مردم این کشور دچار چند مشکل و مصیبت شدند. بین خود یمنی ها اختلاف وجود دارد و همه نظر واحد ندارند. یمن مورد هجوم بی رحمانه عربستان و امارات قرارداد و مردم کشته می شوند. در ماههای اخیر بیماری های خطرناک در این کشور ایجاد شده است.

روحانی با تاکید بر مذاکرات یمنی- یمنی گفت: در فلسطین و جاهای دیگر هم معظلاتی وجود دارد که باید توسط مجامع بین المللی این موضوعات دنبال شود. اما ایران فعالیت نوع دوستانه خود را در این زمینه انجام داده و خواهد داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برجام توافقی پایان یافته است، گفت: در مورد کلمه کلمه این توافق بحث شده و قابل برگشت نیست. ساختمانی است که اگر یک آجر آن کشیده شود تمام ان ساختمان فروخواهد ریخت. برجام یا می ماند با همه ویژگی هایی که دارد یا می رود. برجام قابل مذاکره نیست. تکمیلیه و یا اصلاحیه ای به آن زده نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.