یزد - مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه های سازمان میراث فرهنگی، کشور گفت: مسجد حظیره یزد به عنوان یک اثرملی ثبت فرهنگ ملی و جهانی شده و مداخله در اثر ثبتی منوط به موافقت میراث فرهنگی است و میراث فرهنگی با عملیات عمرانی گود برداری انجام شده تاکنون موافق نیست.

میراث فرهنگی باعملیات گود برداری در مسجد حظیره یزد موافق نیست

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا میثاقیان جلسه شورای فنی استان  که در راستای بررسی طرح توسعه مجموعه حظیره برگزار شد با اشاره به ثبت جهانی بافت تاریخی  یزد و ثبت بودن مجموعه حظیره در فهرست آثار ملی کشور اظهارداشت: در طرح ساماندهی مجموعه فرهنگی، مذهبی حظیره هم از الگوهای قدیمی و هم از الگوهای امروزی بهره گرفته شده و بعضی از قسمت های طرح سنخیتی با بافت و آثار تاریخی اطراف آن ندارد و یکپارچگی بافت را از بین می برد.

در ادامه این جلسه مشاور طرح توسعه و ساماندهی مجموعه حظیره به توضیح جزئیات طرح پرداخت و افزود: آماده سازی این طرح که در قالب طرح ساماندهی از سال ۱۳۹۱ شروع و در سال ۱۳۹۳ به پایان رسید و نهایتاً موضوع کاربری های پیشنهادی آن به تصویب کمسیون ماده ۵ استان رسیده است.

مشاور طرح با بیان اینکه اوایل سال ۹۵ با هماهنگی معاون عمرانی استانداری و مجموعه مدیریت شهری و میراث فرهنگی عملیات عمرانی طرح آغاز شد؛ گفت: جلساتی بین اداره کل میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و دیگر ارگان های استان در خصوص عملیات اجرایی این طرح برگزار شد.

سید حسینی معاون امور هماهنگی استانداری نیز در این جلسه با بیان اینکه این طرح باید در راستای بافت تاریخی پیش رود، گفت: در گذشته و امروز مردم و همه مسئولین کمک و از خودگذشتگی کردند تا شهر تاریخی یزد ثبت جهانی شد، بعد از ثبت جهانی با یک پروژه بزرگ روبرو هستیم که اگر اشتباهی صورت گیرد ممکن است ثبت جهانی به جای اثر مثبت، اثر منفی و معکوسی داشته باشد.

در ادامه سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد و دبیر شورای فنی استان توضیحاتی در خصوص روند شروع طرح ساماندهی مجموعه حظیره ارائه و آغاز این پروژه را با موافقت مدیریت وقت اداره کل میراث فرهنگی اعلام کرد و گفت: پس از آنکه مشاور طرح را به اداره کل استان ارائه نمود پس از رفع ایرادات و بازنگری در بخش های مورد نظر، طرح به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد که در نهایت تصمیم گرفته شد جلسه ای در خصوص بررسی طرح مذکور با حضور مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه های سازمان در یزد برگزار شود.

ساشا ریاحی مقدم نوع سازه، تراکم، شالوده ساختاری و هماهنگی با بافت تاریخی را در طرح توسعه و ساماندهی مجموعه حظیره مهم دانست و عنوان کرد: ارزش هایی در بافت تاریخی شهر جهانی یزد است که باید در نظر گرفته شود و باید تلاش شود تا حیثیت و اصالت بافت تاریخی حفظ شود.

وی ضمن بر شمردن اهمیت مجموعه حظیره یزد افزود: شهر تاریخی یزد، در دل کویر، ثمره خردمندی و شناخت عمیق مواهب و موانع طبیعت است و حاصل رفتار مهربانانه و پرستارانه انسان و محیط‌زیست است و یزد سند بیش از هزار سال مدنیتِ بلاانقطاع است یزد تجلی همزیستی و صلحِ عقاید و باورها و ادیان و مذاهب است. یزد نماد عبادت و قناعت است و مجموعه حظیره یزد نمادی از این معانی والا می باشد.

در ادامه جلسه نیز اعضای کمیته فنی تخصصی سازمان میراث فرهنگی و همچنین اعضای شورای فنی استان نظرات خود را پیرامون این طرح اعلام کردند.

گفتنی است: در پایان بعد از تبادل نظر در خصوص طرح ساماندهی مجموعه حظیره، تصمیم گیری های لازم به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.