رشت - رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای شهر رشت گفت: به علت حجم بالای زباله‌ها در سراوان و محل کنونی لندفیل، طی دو سال آینده دیگر مکانی به‌منظور ایجاد سلول جدید دفن زباله وجود نخواهد داشت.

بودجه‌های اختصاص‌یافته زیست‌محیطی نظارت شوند

به گزارش قدس انلاین ،فاطمه شیرزاد اظهار کرد: اخیراً اقداماتی توسط سازمان مدیریت پسماند در مرکز دفن زباله انجام‌شده است که از آن جمله می‌توان به اجرای عملیات گاردریل، اجرای عملیات دیوار گذاری به‌منظور جلوگیری از ورود احشام، ایجاد تپه‌های خاکی بر روی زباله‌ها جهت کاور نمودن، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری یک دستگاه تصفیه‌خانه شیرابه دفنگاه ،عملیات حفاری و نصب لوله‌های استخراج گاز در محل سلول پسماند و... اشاره نمود.

وی با اشاره به ریختن شن بر روی زباله‌ها تصریح کرد: روزانه ۵۰۰ تن شن به‌منظور کاهش آلودگی‌ها و حشرات موذی به لندفیل سراوان اختصاص می‌یابد که به علت اتمام ذخیره شن برای دفنگاه و عدم اختصاص مجوز برداشت از سوی سازمان صنعت و معدن در این راستا با مشکل مواجه شده‌ایم.

شیرزاد با اذعان به اینکه مرکز دفن زباله سراوان باید تعیین تکلیف شود بیان کرد: جنگل‌های سراوان در حال نابودی است و تا دو سال آینده دیگر مکانی در محل لندفیل کنونی به‌منظور ایجاد سلول جدید دفن زباله وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای رشت با تأکید بر اینکه سراوان نیازمند نگاه ملی است خاطرنشان کرد: در سفر قبلی هیئت دولت به گیلان اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی جهت احیای دو رودخانه اختصاص یافت و از این میزان اعتبار تاکنون ۳۰ درصد در اختیار استان قرارگرفته است.

شیرزاد افزود: وضعیت خطرناک سراوان و تهدید سلامت مردم به‌واسطه آن واقعیت تلخی است که وجود دارد و متأسفانه روزبه‌روز شاهد افزایش بیماری‌های پوستی، ریوی و... به علت شیرابه‌های ناشی از زباله‌های سراوان و آلودگی آب هستیم.

وی با اشاره به احداث تصفیه‌خانه‌های بهداشتی تصریح کرد: در حال حاضر بیمارستان رسول اکرم (ص) دارای تصفیه‌خانه است و از سال گذشته نیز از محل اعتبار پنجاه میلیارد تومان احیای رودخانه‌ها حدود یک میلیارد تومان به‌منظور ایجاد تصفیه‌خانه‌های بیمارستانی به دانشگاه علوم پزشکی گیلان اختصاص یافت.

شیرزاد افزود: در حال حاضر بیمارستان‌های رازی و پور سینای رشت نسبت به احداث تصفیه‌خانه اقدام‌ نموده‌اند و جهت اتمام پروژه‌های تصفیه‌خانه نیازمند اعتبارات جدید می‌باشند.

وی با اذعان به اینکه تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های دو بیمارستان رازی و پور سینای رشت نیازمند منابع مالی است گفت: امیدوارم از محل ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده برای احیای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب منابع مالی موردنیاز جهت تکمیل تصفیه‌خانه‌های بیمارستانی تأمین شود و به‌زودی شاهد برطرف شدن مشکلات مربوط به زباله‌های عفونی و بیمارستانی باشیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای رشت خواستار توجه و نظارت به بودجه‌های ملی اختصاص‌یافته به گیلان شد و تصریح کرد: انتظار داریم با توجه به تجربه تلخ پروژه بانک جهانی در گیلان زمانی که بودجه‌ای به‌منظور مباحث زیست‌محیطی به استان اختصاص می‌یابد نظارت دقیقی اعمال شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای رشت سراوان را یک بحران زیست‌محیطی و انسانی دانست و گفت: به‌منظور حفظ سلامت مردم باید مباحث کنترل بو، غربالگری سلامت و...به‌صورت مداوم و رایگان در سراوان در دستور کار مسئولین استانی قرار داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.