یزد – یزد حسینیه ایران در آستانه ماه محرم با سیاه پوش کردن چهره شهر به استقبال ماه محرم می رود .

قدس آنلاین - گروه استان ها، سمیه  شرف دینی: بازمحرم از راه می رسد و شور و شوق  حسینی در کوی برزن هر شهر ودیاری برپا  می شود. در یزد حسینیه ایران، این روزها از هر گذری عبور می کنی داربست کارانی را می بینی که در گرمای شهر یزد مشغول برپا کردن خیمه گاه و بیرق عزای سالارشهیدان هستند.

تمام کوچه ها و میادین شهر این روزها با برپایی ایستگاهای صلواتی و خیمه گاه به استقبال ماه محرم رفته اند؛ مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان با سیاه پوش کردن هر کوی و برزن، با برافراشتن پرچم ها و بیرق سیاه به یاد مظلومیت امام حسین (ع) و خاندانش در کوچه ها وخیابان ها  به استقبال محرم می رود.

برخی از آیین های سوگواری ماه محرم استان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت  رسیده، و تا کنون ۲۱ آیین مذهبی ویژه ماه محرم استان یزد گواهی منحصر به فرد بودن و ثبت در فهرست میراث ناملموس را دریافت کرده است.

محرم برای پسربچه ها هم حال وهوای خاصی دارد درهر هیئتی که وارد می شوی  بچه ها در صف های اول هیئت با لباس مشکی و سر بند یا حسین(ع)  و زنجیر به دست عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان عرضه می کنند/ یکی طبلی را با خود حمل می کند که از خودش هم بزرگتر است و دیگری علم بزرگی را می خواهد بردارد و دیگری برای برداشت زنجیرها با کودک بغل دستی رقابت دارد. محرم در نگاه بچه ها دیدن نوستالوژی عحیبی دارد .
 در یزد هرمحله برای خود هیئت خیمه و حسینیه مخصوص به خود دارد مراسم های روضه خوانی، سخنرانی، دسته های سینه زنی و زنجیرزنی یزد از شهرت خاصی برخوردارند و از هیات های معروف یزد می توان هیات فهادان، علقمه، خلف باغ، باغ گندم، بعثت، خرمشاه، گنبدسبز، پنبه کاران و مسجدجامع را نام برد.

در یزد نیز مانند بسیاری از شهرهای کشور، هیئت‌های عزاداری در قالب هیئت سینه‌زنی و زنجیر زنی تشکیل می‌شود. قدمت برخی از هیئت‌های استان یزد به قرن‌ها می‌رسد که آداب و سنن و حتی تجهیزات عزاداری نسل به نسل به یادگار گذاشته شده است به گونه‌ای که حفظ و صیانت از آن سرلوحه کار دست‌اندرکاران هیئت‌های عزداری در هر دوره است. 

 نام بسیاری از هیئت‌ها برگرفته از محله و شهر است و جالب آنکه در برخی از هیئت‌هایی که گروه سنی خاصی در آن حضور می‌یابند نامی در حد سنین یاران و فرزندان حضرت ابا عبدالله (ع) را دارا هستند که می‌توان به هیئت «علی اصغر(ع)» مربوط به سنین کودکان و یا «قمربنی هاشم(ع)» برای جوانان نام برد البته بدیهی است که اختصاص گروه سنی خاص به هیئت‌ها نمادین بوده و در تمام هیئت‌های کودک، خردسال نوجوان، جوان، میانسال و پیرمردان دوشادوش هم به عزاداری می‌پردازند. 

بیشتر حسینیه ها و تکایای معروف شهر یزد در بافت تاریخی شهر قرار دارد که در یک هفته مانده  به آغاز ماه محرم  با کمک بزرگان و ریش سفیدان محل و مسئولین هیئت ها  مراسم پوش کشی این حسینیه ها انجام می شود پوش بالا کردن کاری گروهی است که  تجربه سالمندان،‌ با نیرو و توان جوانان یکی می‌شود و به اصطلاح پوش بالا می‌رود.

وقتی پوش بالا می‌رود و خیمه سرپا می‌شود هیاهوی جوانان هیئتی زیاد می‌شود، چای می آورند اسپند دود می کنن و قربانی و نذری هم می دهند  و جوانان با تکیه بر نیروی جوانی خود برای بستن دامنه خیمه، روی پشت بام و پشت دیوارها قرار می‌گیرند،‌ سالمندان، جوانان را یاری می‌کنند و با تحسین و تمجید باعث ترغیب جوانان و پیشرفت کارها می‌شوند.

چاووشی خوانان هم با نغمه زیبای خود آوای حزین عشق سر می‌دهد و با خواندن اشعاری که حاکی از فرا رسیدن ماه ماتم و عزاست دلها را دگرگون می‌کند و به غوغای درونی افراد دامن می‌زند و بعد از این‌که پوش در جایگاه خویش قرار گرفت و خیمه عزاخانه برپا شد، نوبت به سیاهپوش کردن مجلس می‌رسد.

مراسم عزاداری دهه اوّل محرّم به شماره ۳۱ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است و این مراسم شامل عزاداری هیأتها در ۱۰ شب اوّل محرّم، مراسم صبح تا ظهر عاشورا، نخلبرداری عصر عاشورا و شام غریبان است.

شهر تاریخی یزد هم اکنون به ثبت جهانی رسیده است و گردشگران بی شماری برا ی سفر به این شهر تارخی جهانی به یزد سفر می کنند و هرساله گردشگران بسیار ی در ماه محرم از مراسم مذهبی استان بازدید می کنند و این گردشگران می توانند مروج خوبی برای این استان باشند . 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.