یک روزنامه آلمانی در مطلبی انتقادی درباره سخنرانی تهدید آمیز ترامپ علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، خروج از برجام را حماقتی بزرگ از طرف آمریکا و عامل انزوای کامل آن دانست.

بازی خطرناک ترامپ با برجام

به گزارش قدس آنلاین،  روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" در مطلبی با عنوان بازی خطرناک ترامپ، به سخنرانی تهدید آمیز آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران پرداخته و نوشت: زمانی که توافق اتمی با ایران در سال ۲۰۱۵ منعقد شد اعتراضاتی از طرف اسرائیل، عربستان سعودی، و کنگره آمریکا به آن شکل گرفت. با وجود حمایت بسیاری کارشناسان از برجام اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در دوران مبارزات انتخاباتی به صورت تحقیر آمیز با این توافق رفتار کرده و در نقش رئیس جمهور آمریکا هم اعلام کرده است که ایالات متحده دیگر بیش از این نمی تواند نسبت به این توافق متعهد باشد.

با چنین رویکردی ترامپ در کنار درگیر بودن به مناقشات هسته ای با کره شمالی همچنین مناقشات جدید هسته ای با ایران را هم ایجاد کرده و به آنچه می خواست مانع آن شود یعنی هسته ای شدن ایران سرعت می بخشد. چنین اقدامی بسیار مرگبار، خطرناک و یک حماقت بزرگ است.

نویسنده انزوای آمریکا را از دیگر عواقب خروج ایالات متحده  از برجام ارزیابی کرده و در ادامه نوشت: بنابراین دیگر شرکای آمریکا در امضای برجام از جمله آلمان، فرانسه، و انگلیس کوچکترین دلیلی برای اینکه پرونده ایران را دوباره باز کنند نمی بینند، بخصوص اینکه به زعم آن ها تهران به تمام شروط این توافق پایبند است.

در ادامه این مطلب آمده است: کشورهای چین، روسیه و اروپاییان نمی خواهند توافق اتمی را در معرض خطر قرار دهند  و ایران هم از مذاکرات مجدد در این باره اجتناب می کند.

نویسنده در ادامه عواقب هر گونه حمله نظامی احتمالی ترامپ به ایران را هم برای تمام منطقه فاجعه بار دانست.

این روزنامه آلمانی در ادامه به عواقب لغو برجام برای مناقشات اتمی با کره شمالی پرداخته و نوشت: اگر ایالات متحده در اصل به توافق هسته ای با تهران پایان دهد، بنابراین این مسئله به سختی قابل تصور است که کره شمالی توافق مشابهی را با واشنگتن ببندد. همچنین به ندرت قابل تصور است که روابط آمریکا و اروپا با چنین حرکتی تحت تاثیر قرار نگیرد.

ترامپ حالا دوستان کمی در اروپا دارد که ممکن است در حال حاضر به این مسئله بی تفاوت باشد. اما در صورت لغو این توافق وی کاملا تنها می شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.