رئیس جمهور گفت:به طور صریح گفتیم که برجام غیرقابل مذاکره است و مقامات اروپایی نیز بر غیرقابل برگشت و اصلاح بودن برجام تاکید کردند.

صریح گفتیم برجام غیرقابل مذاکره است/ترامپ نمی داند توافق چیست

به گزارش قدس آنلاین، حسن روحانی در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران در سخنانی با اشاره به اینکه انزوای آمریکا روشن تر از این در سازمان ملل معنا ندارد، گفت: آمریکا در این جهان منزوی ترین کشور است. در مساله برجام که این توافق به نفع همه جهانیان است فقط دو نفر به عکس جریان اصلی افکار عمومی سران کشورهای جهان در سازمان ملل حرف زدند؛ رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی.

وی افزود: سر و صداهایی که از سوی برخی می آمد که برجام خیلی بد نیست اما نه اینکه باید به همین صورت بماند و باید درباره آن بحث کنیم تا اگر نقصی دارد آن را برطرف کنیم صحبت های منطقی نبود و ما به طور صریح گفتیم که برجام غیرقابل مذاکره است.

رئیس جمهور ادامه داد: مقامات اروپایی مانند فرانسه، انگلیس، سوئد، بلژیک و بلغارستان در ملاقات هایی که داشتیم بر برجام تاکید می کردند که این توافق غیرقابل برگشت و اصلاح است.

وی با اشاره به اینکه مقامات اروپایی اذعان داشتند که برجام مورد تایید همه قرار گرفته و همه باید برای اجرای آن تلاش کنیم، تصریح کرد: آمریکا می خواست القا کند که ایران به روح برجام عمل نکرده است اما همه گفتند معیار سنجش آژانس بین المللی انرژی اتمی است که در گزارشات خود گفته ایران به توافقات خود پایبند بوده است.

روحانی با بیان اینکه برخی سخنان درباره اینکه ایران برای امنیت تهدید است و تروریسم را صادر کرده، حرف های سخیف و بی اساسی بود، ادامه داد: فردی که خبر دارد چنین حرف هایی نمی زند، معلوم است کسی که نمی داند برجام چیست و با مسائل حقوقی آشنا نیست این اشکالات در حرف هایش شنیده می شود، حرف های ترامپ مشابه حرف های قدیمی رژیم صهیونیستی بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت در منطقه به خوبی روشن است تاکید کرد: کدام کشور مهم در جهان است که نقش مهم ایران در منطقه را باور نداشته باشد و نداند بدون نقش آفرینی، حمایت، مشورت و کمک و حضور ایران موفقیت هایی که در سوریه، لبنان و عراق به دست آمده است هرگز حاصل نمی شد.

وی گفت: مقامات اروپایی صریحا از ما سوال می کردند که چگونه می تواند مساله تروریسم را حل کرد، امروز دیگر کسی به ما نمی گوید چرا به مقررات بین المللی عمل نمی کنید بلکه از ما سوال می کنند چگونه می توانیم به آمریکا فشار بیاوریم و بگویید برای مبارزه با تروریسم ما چه کمک هایی می توانیم انجام دهیم. اینها حقایقی است که مردم جهان به آن رسیده اند.

روحانی با بیان اینکه برخی سخنانی را که لازم بود در سازمان ملل اعلام کردم تصریح کرد: گفتم که در برجام قاطع خواهیم بود. اگر کسی این توافق را بر هم زند ما مشکلی نداریم و می توانیم انتخاب های زیادی داشته باشیم، برجام هم نباشد ما پیشرفت های اقتصادی خودمان را خواهیم داشت.

روحانی گفت: در دیدار با مقامات ژاپنی در مورد اعتبار ۱۰ میلیاردی که باید به زودی تامین شود و درباره آن مذاکره صورت گیرد صحبت کردیم.

وی یادآور شد: دیروز در دیدار وزرای ۱+۵ همه پنج کشور به صراحت اعلام کردند که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده، حالا نماینده آمریکا دو پهلو حرف زده و گفته ما باید فکر کنیم، این نشان می  دهد مواضع جمهوری اسلامی ایران در منطقه، برجام، میانمار، بین الملل و پیشرفت روابط اقتصادی مورد اتفاق نظر همه کشورهاست.

روحانی گفت: به ملت بزرگ ایران می گویم که شما راهی را انتخاب کردید و به ما ماموریت دادید  تا مسیری را طی کنیم که مورد اتفاق همه جهان است؛ امروز فضا برای روابط بهتر اقتصادی، تجاری، علمی و توریستی برای کشور ما مهیاست.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به اینکه در داخل کشور بیش از هر چیز به وحدت و اتحاد نیاز داریم یادآور شد: اتحاد، وحدت در داخل ایران مهم است به خصوص که در آستانه ماه محرم هستیم و این ماه به ما فداکاری، شهامت، ایثار و ایستادگی را یاد می دهد که چگونه برای آرمان هایمان برابر دشمنان بایستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.