ایلام- مُحرم، ماه دلهای عاشقی است که با تمام وجود به عمق فلسفه قیام عاشورا پی برده اند و بیش از آنچه که به" شور حسینی " بیاندیشند به" شعور و بصیرت حسینی" دست یافته اند.

محرم؛ دانشگاه امر به معروف و نهی از منکر است

قدس آنلاین- غلامرضا محمدمرادی: مُحرم تنها ماه نالیدن و گریستن نیست بلکه مُحرم زمان بالیدن و خوب نگریستن است و همه ما باید خوب بنگریم که چرا عده ای به نام دفاع از دین، بی بصیرت شدند و بر پاره تن پیامبر(ص) و اولاد و یارانش(ع) ناجوانمردانه تاختند و بزرگترین جنایت تاریخ را به نام خود ثبت کردند؟

آنانی که در سرزمین" کرب و بلا " در اوج نادانی و بی بصیرتی حتی " آب " را هم از امام حسین(ع) و یارانش مضایقه می کردند، به زعم باطل خودشان، با کشتن پاره تن رسول اکرم(ص)، دین خدا را احیاء ساخته اند.

امام حسین(ع) نماد بی بدیل و احیاءگر بی نظیر فریضه" امر به معروف و نهی از منکر" است، امام معصومی که آنچنان به انحطاط در دین خدا، جد و پدر بزرگوارش در دوران" یزیدیان زمان خویش " ایمان دارد که برای اصلاح آن، حج اش را ناتمام می گذارد و با تمام سرمایه مادی، معنوی و انسانی اش راهی دیار" کوفیان عهدشکن " می شود و حج اش را در سرزمین" نینوا " به پایان می رساند و" عاشورا و کربلا " برپا می شود.

احیاء امر به معروف و نهی از منکر؛ اولین درس عاشورا

هنوز هم ندای ملکوتی و غریبانه" هل من ناصر ینصرنی " مولای مظلوم مان به گوش می رسد، غربتی  که بیش از ۱۴۰۰ سال است ادامه دارد و هرچه زمان می گذرد این غربت بیشتر احساس و لمس می شود.

اولین و بهترین درس عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر است، سنتی که رهبر غریب مان از آن با نام واجب فراموش شده یاد می کند.

 هنوز هم راه کربلا باز است و جبهه عاشورا نیاز به سرباز دارد، محرم ماه پاسداری از دین رسول خداست، دفاع از دین، دفاع از غیرت، دفاع از نماز و دفاع از ارزش های والای انسانی است.

در هر جامعه ای که فریضه امر به معروف و نهی از منکر رها شود و مردم در برابر هم احساس مسؤلیت نکنند، بدون شک آن جامعه لحظه به لحظه به انحطاط و پرتگاه نزدیک می شود.

اگر خواص جامعه دست روی دست بگذارند و در قبال اتفاقات گوناگون جامعه بی تفاوت باشند و بصیرت افزایی ننمایند و عوام نیز به سرعت بر انحرافات خود بیفزایند، قطعاً اتفاقات تلخی شبیه واقعه عاشورا رخ خواهد داد و کینه ها و قساوت ها کاشته خواهد شد.

فرق" یا حسین" با " با حسین " تنها یک نقطه است و افراد با بصیرت با تمسک به همین یک نقطه(ایمان خلل ناپذیر) به مرکز پرگار و رضایت کردگار دست یافته و می یابند و انسان های بی بصیرت برای عوام فریبی تنها به" یا حسین " می چسبند و در راه اهداف حسین(ع) نقطه ها و دام ها می کارند و قطعاٌ در زمره" یزیدیان " قرار خواهند گرفت.

یادمان باشد امروز هم عاشوراست، در عاشورای کنونی شیوه حمله دشمن با شیوه ای که در عاشورای سال ۶۱ هجری استفاده کرد،  بسیار متفاوت شده است. شیوه حمله امروز دشمن، جنگ نرم است، جنگی که پای دشمن را به خانه ها باز کرده است، جنگی که قربانیانش صدها برابر قربانیان جنگ های سخت هستند.   وظیفه من و شما در برابر این جنگ به فرموده رهبر عزیزمان، بصیـرت است. بصیرت یعنی بدانیم شمری که سر حسین ابن علی (ع) را از تن جدا کرد، همان جانباز جنگ صفین هست که تا مرز شهادت پیش رفت.

محرم فصل بیداری و هوشیاری است و ما باید از آن به نحو مطلوب استفاده کنیم و در افکار و اندیشه‌هایمان تحول مثبت به وجود آوریم و از حسین ابن علی (ع) درس شرف، استقلال، آزادگی، ذلت ناپذیری و سربلندی بیاموزیم تا دشمنان بر ما طمع نورزند و فکر نکنند می‌توانند در ما نفوذ کنند و این ارزش های اصیل را در بین ما کمرنگ کنند.

امید است که در راه تحقق اهداف عاشورایی سرور و سالار شهیدان همچنان ثابت قدم بمانیم و  با تأسی از راوی و مفسر  بزرگ کربلا حضرت زینب کبری(س) در اشاعه این فرهنگ بصیرت آفرین کوشا باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.