۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 564497

آغاز ماه محرم حسینی توأم است با شروع شور و حرارتی عظیم و عجیب در سراسر کشور و همه جوامع شیعی دنیا که البته ما باید بکوشیم سال به سال این شور و عشق و حرارت با بصیرت و معرفت حسینی عجین‌تر و ممزوج‌تر گردد که بی شک از تلفیق این شور و شعور برکات بسیاری نصیب جامعه اسلامی ما خواهد شد، همچنان که یکی از برکات عظیم آن را در دفاع مقدس و آن حماسه‌ها و رشادت‌های ماندگار به خوبی مشاهده کردیم.

قدس آنلاین- آغاز ماه محرم حسینی توأم است با شروع شور و حرارتی عظیم و عجیب در سراسر کشور و همه جوامع شیعی دنیا که البته ما باید بکوشیم سال به سال این شور و عشق و حرارت با بصیرت و معرفت حسینی عجین‌تر و ممزوج‌تر گردد که بی شک از تلفیق این شور و شعور برکات بسیاری نصیب جامعه اسلامی ما خواهد شد، همچنان که یکی از برکات عظیم آن را در دفاع مقدس و آن حماسه‌ها و رشادت‌های ماندگار به خوبی مشاهده کردیم.

نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) و قیام عاشورا با شعار کلیدی «هیهات مناالذله» و هدف امر به معروف و نهی از منکر در راستای احیای شعائر دین، بزرگ‌ترین علامت و راهنما برای جبهه حق طلبان عالم در جدال همیشگی خود علیه جبهه باطل است.

از این حیث باید عاشورا را بزرگ‌ترین دانشگاه انسان سازی توصیف کرد که بشریت را به سمت سعادت حقیقی رهنمون می‌کند و این هدایتگری و نقش آفرینی البته فراتر از دین و نژاد و مذهب و قومیت و ملیت است، زیرا به تعبیر زیبای رسول گرامی اسلام، همانا امام حسین(علیه‌السلام) کشتی نجات و چراغ هدایت است و هر کسی که در درون خود روحیه حق طلبی داشته باشد، می‌تواند به این وجود مقدس و مکتب نورانی ایشان تأسی کند.

نکته با اهمیت دیگر اینکه قیام سرخ حسینی آثار و دستاوردهایی فرازمانی و فرامکانی دارد، بدین معنا که عاشورا در طول تاریخ و در جغرافیای متنوع کره خاکی، منشأ بسیاری از تحولات و خیزش‌ها و قیام‌ها علیه ظلم و ستم بوده و در شرایط کنونی نیز گفتمان عاشورایی و فرهنگ برآمده از مکتب حسینی، مایه تحول و تحرک انسان‌های آزادی خواه و حقیقت طلب علیه گروه باطل گرایان و ظالمان و مستکبران عالم است.

یکی از اساسی‌ترین پیام‌ها و درس هایی که از عاشورای حسینی باید دریافت کرد این است که در مسیر رضای الهی و احیای ارزش‌های اسلامی از مسیر ولایت اهل بیت(علیهم‌السلام) هیچ گاه خارج نشویم و گرنه به سرمنزل مقصود نمی‌رسیم.

بزرگان ما بارها فرموده‌اند، راه هدایت و نجات تمسک به ائمه اطهار(علیهم‌السلام) بخصوص دستگاه عظیم سیدالشهدا(علیه‌السلام) است و امام راحل به درستی فرمودند که «ما هر چه داریم از محرم و صفر است. »

اگر عمیق به این جمله بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی توجه کنیم، متوجه می‌شویم اگر می‌خواهیم به عزت و سعادت برسیم، اگر می‌خواهیم بر دشمنان خود چیره شده و از هویت و ارزش‌ها و دستاوردهای دینی و انقلابی خویش دفاع کنیم، راهش تمسک به فرهنگ حسینی و الگوگیری از قیام امام حسین(علیه‌السلام) است.

از این نظر، الگوگیری عملی از سیره رفتاری، اخلاقی و مبارزاتی اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) برای همه مردم بخصوص مسئولان و مدیران جامعه ما ضروری است و این را هم باید بدانیم، تا زمانی که در این مسیر گام برداریم، دشمنان هر چقدر که به ظاهر قوی و پرشمار باشند، نمی‌توانند بر ما غلبه کنند و اهداف شوم خود را نسبت به فرهنگ و جامعه ما محقق سازند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.