تبریز-منطقه ارسباران در سایه وجود زیستگاه‌های غنی یادشده، زیستگاه پستانداران بزرگ نظیر کل و بز، گراز، خرس قهوه‌ای، گرگ، سیاه‌گوش و پلنگ هست

داغ زیرساخت بر پیشانی «قره داغ»

قدس آنلاین-گروه استان ها: ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی واقع‌شده و زیبای خفته شمال غرب کشور و یا به تعبیر گردشگران «قره داغ» بهشت گمشده ایران، با هوای مطبوع و پاکش بدون شرجی مناطق جنگلی در شمالی‌ترین نقطه کشور خودنمایی می‌کند.

ارسباران با طبیعت زیبا و چشم‌اندازهای دل‌نشین و وجود اماکن و ابنیه تاریخی مختلف، توان بالقوه بالایی برای جذب گردشگر نیز دارد ولی متأسفانه به خاطر نبود برنامه مدون گردشگری در این منطقه و فراهم نشدن امکانات تنها پنج درصد از ظرفیت گردشگری این منطقه زیبا استفاده می‌شود و اکثر مردم ایران و توریست‌ها این منطقه را فقط در کتاب‌ها و روزنامه‌ها دیده و یا اصلاً ندیده‌اند.

نبود زیرساخت

قلی الله قلی زاده نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص کم‌توجهی به این منطقه می‌گوید: در منطقه ارسباران و کلیبر برخی کارهای خوبی انجام‌شده اما اقدامات زیرساختی برای گردشگری صورت نگرفته است و تا زمانی که زیرساخت‌ها اعم از شرایط و زمینه‌ها فراهم نباشد و سرمایه‌گذاری انجام نشود، رونق گردشگری ناممکن نه ولی سخت خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: یکی از اقدامات مهمی که دراین‌باره باید انجام شود و بر عهده دولت و حاکمیت است، همین فراهم کردن زیرساخت‌ها برای توریسم و گردشگری است.

تنها پنج درصد از ظرفیت گردشگری ارسباران استفاده می‌شود و اکثر مردم ایران و توریست‌ها این منطقه را فقط در کتاب‌ها و روزنامه‌ها دیده و یا اصلاً ندیده‌اند.قلی زاده خاطرنشان می‌کند: یکی از اقدامات مبارکی که در این زمینه انجام شد، ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران بود و در آینده از یونسکو برای بررسی موضوع به این منطقه خواهند آمد.

 وی در ادامه تأکید می‌کند: هرچند گردشگران خارجی هم به‌صورت جسته‌وگریخته به این مناطق سفر می‌کنند ولی به دلیل اینکه هنوز مکان‌های مناسبی برای اسکان مسافران موجود نیست افراد مجبور می‌شوند به‌صورت ساعتی از جنگل‌ها و طبیعت بازدید کنند

نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی نبود فرهنگ گردشگر پذیری را در استان را یک ضعف بزرگ می‌شمارد و می‌افزاید: در بین مردم ما مخصوصاً در روستاها فرهنگ گردشگر پذیری جا نیفتاده به‌گونه‌ای که در قبال ارائه خدمات پولی از مسافر دریافت نمی‌کنند چراکه مهمان تلقی می‌شود درحالی‌که باید به گردشگری به‌عنوان یک کسب‌وکار نگاه کرد.

اینکه منطقه ثبت جهانی شده می‌تواند نویدی برای توسعه گردشگری در آنجا به‌وسیله شناساندن در سطح جهانی باشد به‌شرط اینکه خودمان نیز از تلاش دست برنداریم. نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی افزود: ما طرحی را پیشنهاد دادیم تا مناطق آینالو، قلعه بابک، وینه، آبگرم آبش احمد و چند نقطه گردشگری منطقه ارسباران به حلقه‌های اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد ارس ملحق شوند و این باعث رونق و ایجاد زیرساخت گردشگری در این مناطق به دلیل استفاده از معافیت گمرکی و ۲۰ سال عدم پرداخت مالیات برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود.

فرصت گردشگری

فرماندار کلیبر نیز اظهار می‌دارد: قلعه بابک در منطقه ارسباران هم به‌عنوان یک فرصت تلقی می‌شود و هم تهدید و از طرفی می‌توان به خاطر جنبه تاریخی گردشگران زیادی را به خود جلب کند و از طرفی دیگر به خاطر برخوردهای سیاسی گردشگران را از خود دفع کند.

رسول خدابخش ادامه می‌دهد: طرح جامع گردشگری این منطقه تاکنون بررسی نشده و ما اکنون درحالی‌که بررسی آن هستیم.

 وی با اشاره به زباله‌ها و پسماندهایی در طبیعت به‌جای مانده در مناسب‌های مختلف اظهار می‌کند: این موضوع حاکی از عدم برنامه‌ریزی درست و کافی است چون در حال حاضر تنها کمتر از پنج درصد ظرفیت گردشگری ارسباران استفاده می‌شود.

وی می‌افزاید: از معاون عمرانی استاندار خواستیم که برای مدیریت هرچه بیش‌تر منطقه ارسباران سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ورود پیدا کند چون کمبودهای زیادی در این زمینه‌داریم.

خدابخش تأکید می‌کند: تبریز ۲۰۱۸ فرصت مناسب و خوبی برای جذب گردشگران خارجی به این منطقه است و ما خواستار تخصیص اعتبار در این زمینه و همچنین عملیاتی کردن برخی طرح‌ها هستیم.

ارسباران در مسیر جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران می‌افزاید: در حوزه معرفی اهتمام اداره کل برای تکمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی ارسباران به یونسکو به‌منظور ثبت جهانی متمرکزشده است.

مرتضی آبدار می‌گوید: به‌منظور جلوگیری از تخریب محیط‌زیست کمپ‌های گردشگری در قلعه دره سی، مکیدی و آینالی ایجادشده است.

وی با اشاره به اقدامات این اداره کل در خصوص معرفی این منطقه تصریح می‌کند: گروه‌های مستندساز با هماهنگی اداره کل به‌منظور تولید و پخش مستندها در شبکه‌های داخلی و خارجی به منطقه اعزام و مستندسازی انجام داده‌اند. وی ادامه می‌دهد: تعریف مسیرهای گردشگری با رویکرد تبریز ۲۰۱۸ و تهیه نقشه ویژه مسیر ارسباران انجام‌شده است و با هماهنگی دفاتر خدمات مسافرتی تورهای طبیعت‌گردی به مقصد ارسباران و نیز تورهای آشناسازی اجرایی شده است. این در حالی است که هرساله جشنواره‌های انار، زغال‌اخته و سوارکاری قره قیه در منطقه برگزار می‌شود

 آبدار در خصوص سؤالی مبنی بر کافی بودن اقدامات صورت گرفته در منطقه ارسباران عنوان می‌کند: ما خود بر این باوریم که اقدامات صورت گرفته کافی نیست و تمام سعی اداره کل بر این است با حمایت از ایده‌های ارزشمند هر چه بیشتر برای شناخت منطقه اقدام کند


 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.