بجنورد- در پایان سال ۹۵ استان خراسان شمالی دارای ۶۲ شعبه شهری و ۷۹ شعبه روستایی و جمعا دارای ۱۴۱ شعبه بوده و میانگین پرونده وارده به شعب شهری استان ۶۸۴ فقره بوده است.

برقراری صلح و سازش در پرونده های قتل عمد تا آزادی ۵۶ زندانی

به گزارش قدس آنلاین، روش‌های غیرقضایی یا شبه قضایی پایان دادن به اختلافات، قدمت بسیار زیادی در کشور ما دارد به طوری که در هر قوم و جماعت ریش سفیدان همواره در حل و فصل امور نقش آفرین بودهاند، این در حالی است که با تاسیس شوراهای حل اختلاف از سال ۱۳۸۱ به بعد استفاده از  این روش برای جلوگیری از تشکیل پرونده و کاهش اطاله دادرسی اهمیتی مضاعف یافت.

شوراهای حل اختلاف بی‌شک یکی از دستاوردهای مهم و انکارناپذیر نظام قضایی پس از انقلاب اسلامی است، رسیدگی صلحی به بسیاری از پرونده های پیچیده که بعضا سالها در راهروهای پرپیچ و خم دادگستری ها در رفت و آمد بود مانند پرونده های مربوط به دعاوی قومی و قبیله ای و نزاع های دسته جمعی با استفاه از ظرفیت های محلی منطقه ای و فرهنگی نوید آن را می دهد که در صورت توجه هر چه بیشتر به ظرفیت ها و ایجاد بسترهای لازم برای رشد و شکوفایی شوراهای حل اختلاف می توان نتایج ملموسی از عملکرد این شورا در کشور به دست دهد.

در حال حاضر و بعد از تصویب قانون شوراها در سال ۹۴ کمیت و کیفیت رسیدگی به پرونده ها رو به بهبود نهاده است در این گزارش برآنیم که مروری بر عملکرد شوراهای حل اختلاف استان آذربایجان شرقی داشته باشیم، پایین بودن نرخ نقض آرای شوراها و نیز تعداد پایین پروندههای مانده، مبین آن است که شوراهای حل اختلاف همانطور که رئیس دستگاه قضا بیان داشته است بازوی توانمندی برای دستگاه قضایی باشند که در این زمینه شعب شورای حل اختلاف استان خراسان جنوبی نیز عملکرد قابل توجهی داشته است.

در این استان در سال ۹۵ با تلاش شورای حل اختلاف ۴ پرونده مهم قتل عمد با صلح و سازش مختومه شد.

در پایان سال ۹۵ استان خراسان شمالی دارای ۶۲ شعبه شهری و ۷۹ شعبه روستایی و جمعا دارای ۱۴۱ شعبه بوده و میانگین پرونده واردهع به شعب شهری استان ۶۸۴ فقره و استان در رتبه ۱۶ کشوری است که نسبت به سال ۹۴ دو پایه صعود داشته است.

شوراهای حل اختلاف استان خراسان شمالی در سال ۱۳۹۵ مجموعا تعداد ۱۳۱۴۶ فقره از پرونده‌های وارده خود را از طریق صلح و سازش به سرانجام رسانده اند.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص شعب شوراهای حل اختلاف ویژه زندان و نقش آن در فرآیند قضا زدایی، مرکز امور شوراهای حل اختلاف توجه خاصی به توسعه و بهینه سازی این شوراها دارد. در استان خراسان شمالی تعداد شعب ویژه زندان ۳ شعبه اعلام شده است.

میزان پرونده‌های وارده این شعب در پایان سال ۹۵ تعداد ۵۰۳ فقره و میزان پرونده‌های مختومه این شعب نیز در پایان سال ۹۵ تعداد ۴۹۸ فقره گزارش شده است؛ که از این میزان ۳۷۲ فقره معادل ۷۵ درصد با صلح و سازش مختومه شده است. همینطور در مدت مشابه ۵۶ زندانی آزاد شده اند.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.