قدس: ماهی قزل‌آلا که تا پیش‌ازاین یکی از گزینه‌های اصلی سفره خانواده‌های ایرانی بود مدتی است که به دلیل ورود ماهی‌های وارداتی ازجمله تیلا پیلا از چشم افتاده است و تولیدکنندگان آن روزهای سختی را می‌گذرانند.

ماهی‌های وارداتی آفت استخرهای قزل‌آلا

قدس آنلاین-گروه استان:مصرف ماهی که منجر به کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود و عملکرد سلول‌های خون رسان را زیاد می‌کند حالا عملکرد عرضه و تقاضایش به دلیل واردات دچار سکته شده است.

متأسفانه بنا بر گفته برخی تولیدکنندگان مزارع کوچک آبزیان در حال تعطیلی هستند و ماهی‌های وارداتی مانند تیلاپیا جایگزین مصرف داخلی شده است و تولیدات ما در مزارع باقی‌مانده است.

در آستانه ورشکستگی

مسعود نوروزی مسئول شیلات جهاد کشاورزی ملایر در این رابطه می‌گوید: واردات تیلاپیلای چینی علاوه بر مضر بودن برای سلامتی پرورش‌دهندگان ماهی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

وی با اشاره به پایین بودن سرانه مصرف ماهی در کشور و اینکه این سرانه یک‌سوم میانگین جهانی است خواستار حمایت بیشتر مسئولان از فعالان تولید و پرورش آبزیان در سطح استان و شهرستان شد.

این مقام دولتی با اشاره به اینکه ماهی تیلاپیلا علاوه برداشتن جیوه سنگین به‌جای آمگا ۳ از امگا ۶ بالایی نیز برخوردار است اظهار می‌کند: گوشت این ماهی دارای مقدار زیادی اسید «آراشیونیک» است که اگرچه برای ترمیم بافت‌های صدمه‌دیده مفید است اما مقدار زیاد آن با اختلالات مغزی مثل آلزایمر و تشدید التهاب بدن در ارتباط است.

نوروزی بابیان اینکه این ماده نامرغوب غذایی هم‌اکنون در بسیاری از مراکز مواد غذایی استان و شهرستان به‌ویژه بیمارستان‌ها مصرف می‌شود گفت: بدترین مکان استفاده از این مواد غذایی بی‌کیفیت و خطرزا بیمارستان‌های مادر و ‌کودک است که ‌ضروری است کارشناسان تغذیه ماهی قزل‌آلا که داری کیفیت غذای بهتری است را جایگزین کنند.

جهاد کشاورزی ورود پیدا کند

مدیرعامل تعاونی روستایی آبزی پروران شهرستان سلسله در استان لرستان نیز با تأکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی باید جلوی واردات بی‌رویه این ماهی را بگیرد و یا تعرفه آن را بالاتر ببرد تا واردات آن کاهش‌یافته و تولیدکنندگان داخلی با میل و رغبت بیشتری به سمت افزایش تولید پیش بروند اظهار می‌کند: متأسفانه در حال حاضر کمتر فروشگاهی را مشاهده می‌کنید که تبلیغ ماهی تیلاپیا در آن صورت نگیرد و یا پشت شیشه آن جمله «ماهی تیلاپیا رسید» ننوشته شده باشد

با وجود اینکه تولید قزل آلای ما از ۱۶۰ هزار تن به حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن کاهش پیدا کرده اما سالانه افزون بر ۶۰ میلیون دلار واردات تیلا پیلا داریمملکی صادقی تصریح می‌کند: کیفیت ماهی تیلاپیا در مقایسه با ماهی قزل‌آلای تولید داخل اصلاً قابل قیاس نیست، قزل‌آلا دارای طعم فوق‌العاده و خواص بسیاری است که در بهترین آب‌ها و شرایط عالی پرورش می‌یابد درحالی‌که به گفته کارشناسان ماهی‌های تیلاپیا در شرایط نامناسبی رشد پیدا می‌کنند که حتی برای سلامتی مضر است.

وی در خصوص برخی تلاش‌ها برای پرورش این ماهی در کشور و هشدار کارشناسان محیط‌زیست نسبت به خطرات آن، تصریح کرد: با توجه به اینکه رشد این ماهی سریع بوده و از هر چیزی نیز تغذیه می‌کند، پرورش آن در آب‌های داخلی موجب از بین رفتن آبزیان دیگر و تغییرات اکوسیستمی خواهد شد.

خیانت به تولیدکننده

ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش آبزیان ورود ماهی تیلاپیا را خیانت به آبزی‌پروری کشور دانست و گفت: هیچ شخصی به دلایل محیط‌زیست برای مخالفت با ورود تیلاپیا توجه نمی‌کند.

وی بیان کرد: پرورش ماهی تیلاپیا سودآور است و لذا هر چیزی که تولید آن سودآور است نباید وارد مملکت کنیم.

وی اظهار کرد: در درجه اول گوشت تیلاپیا گوشت ماهی بی‌کیفیتی است که بعضاً مضر هم هست و در بسیاری از مقالات علمی هم آمده که اقشار آسیب‌پذیر و خانم‌های باردار بااحتیاط از این گوشت استفاده کنند و تا جای امکان استفاده نکنند.

وی افزود: نباید گوشتی که برای سلامتی مشکل‌ساز است ترویج کنیم.

قاسمی ادامه داد: متأسفانه با توجه به ضررهایی که ماهی تیلاپیا برای محیط‌زیست دارد اما هیچ‌کس به آن توجه نمی‌کند.

وی ادامه داد: محیط‌زیست حضور این‌گونه را در آب‌های داخلی کشور و در اکوسیستم آبزی‌پروری کشور و آبزیان کشور مضر می‌داند و دلایل کارشناسی هم‌پشت این مخالفت است.

زیرساخت نداریم

وی درباره اینکه چرا ماهی تیلاپیا در کشور طرفدار دارد گفت: چینی‌ها دندان ما را خوب شمردند و بازار ما را هم خوب رصد کردند.

وی گفت: گوشت ماهی را به‌صورت فیله به بازار فرستاده‌اند که  بازارپسند است، گوشت تیلاپیا به‌صورت فیله شده، بدون استخوان و آماده طبخ وارد بازار شده است. حتی زمانی هم که ماهی تیلاپیا را خودمان پرورش دهیم هم نمی‌توانیم آن را به شکل فیله عرضه کنیم چراکه زیرساخت‌ها را نداریم.

وی با اشاره به اینکه تولید قزل‌آلای ما از ۱۶۰ هزار تن به حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن کاهش پیداکرده اظهار کرد: این در حالی است که در سال افزون بر ۶۰ میلیون دلار واردات تیلا پیلا داریم.

وی اظهار می‌کند: یعنی ما ۶۰ میلیون دلار داده‌ایم و یک گوشت مضر را وارد مملکت کرده‌ایم و همین عدد را حاضر نشدیم هزینه کنیم تا زیرساخت‌های لازم را در کشور آماده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.