۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 564610

خرم‎آباد- رئیس شورای شهر خرم‎آباد گفت: براساس برآوردهای اولیه کارشناسان، ۲۴۴ میلیارد تومان بدهی شهرداری خرم‏ آباد است که احتمال می ‏رود این رقم ۳۰۰ میلیارد تومان باشد.

شهرداری خرم‎آباد مقروض است

به گزارش خبرنگار قدس ‏آنلاین، رئیس شورای شهر خرم‏ آباد گریزی به معضلات پروژه‏ های غیرکارشناسی در دست اجرا زد و افزود: متأسفانه زمان اجرای برخی پروژه‏ها به درازا کشیده که خود معضلی شده‏اند برای شهر و می‏توان به زیرگذر بهارستان در این رابطه اشاره کرد.

اردشیر دریکوندی تهدید جدی شهر خرم‏آباد را با توجه به نزدیک شدن فصل بارندگی آب‏های سطحی دانست و تصریح کرد: برای مهار و هدایت آب‏های سطحی شهر خرم‏آباد بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است در این رابطه در منطقه‏ی گلدشت بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان می‏بایست هزینه شود.

وی عمده مشکل را در فقدان مدیریت واحد شهری دانست و افزود: این مشکلی است که در سراسر کشور وجود دارد یک سری وظایف است که به شهرداری مرتبط می‏شود ولی به دلایل تداخل کاری با دستگاه‏های دولتی دیگر نیاز است کارها تجمیع شود و مدیریت واحد شهری، فرماندهی این کارها را بر عهده بگیرد.

اردشیر دریکوند گفت: با توجه به تنگناهای موجود در شهرداری خرم‏آباد می‏بایست در بحث ارزش افزوده از طریق اداره مالیاتی تخصیص صددرصد به شهرداری داده شود تا بتوان به مردم خدمت‏رسانی نمود.

وی با نگاهی گذرا به آسیب‏های اجتماعی مناطق حاشیه‏نشین شهر خرم‏آباد گفت: مدیریت شهری نمی‏تواند به این مناطق رسیدگی جدی داشته باشد و این مهم نیاز به عزمی ملی دارد.

رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه نیروهای شهرداری بر اساس تخصصشان جذب نشدهاند، تشریح کرد: متأسفانه برنامهریزی برای درآمد پایدار شهرداری از قبل وجود نداشته و عمده درآمد شهرداری کفاف تنظیف شهر را نمیدهد.

اردشیر دریکوند یادآور شد: شورا خارج از تمام مسائل حاشیهای به دنبال عمران و آبادانی است برنامه‏ هایی در نظر داریم تا بر اساس نیاز شهر چشم‏اندازی ۲۰ ساله و برنامه‏های ۵ ساله با برش‏های یک‏ساله داشته باشیم این برنامه‏ریزی یکسری هم‏فکری از نخبگان و متخصصین شهر را می‏طلبد تا به کمک این بزرگواران راه برون رفت از این تنگناها را دریابیم.

باید از نفوذ نمایندگان مجلس جهت تسهیلات وزارتخانه ‏ها استفاده کرد

شهردار خرم‌آباد نیز اظهار کرد: ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری خرم‌آباد احصا شده که بدهی فوق‌العاده سنگینی برای شهرداری است.

وحید رشیدی تصریح کرد: املاک آن‌چنانی نداریم که کار مشارکت و سرمایه‌گذاری نیز در بحث املاک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مباحثی که نیاز است در وزارت کشور پیگیری شود بحث قیر است که الآن بعضی مراکز استان‌ها قیر مجانی می‌گیرند افزود: در بحث تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی نیز اکثر مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها به‌صورت مجانی از وزارت کشور تجهیزات می‌گیرند ولی در پنج سال گذشته هیچ‌گونه امکاناتی به شهرداری خرم‌آباد داده نشده است.

وی ادامه داد: می‏بایست از نفوذ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی استفاده شود تا بتوان از برخی وزارتخانه‏ها امتیازاتی همچون ماشین‏آلات و قیر یارانه‏ای و دیگر موارد موردنیاز گرفت.

شهردار خرم‌آباد عنوان کرد: بحث خودروهای خدمات شهری  مانند خودروهای حمل زباله را وزارت کشور از منابع داخلی خود تهیه و به شهرداری‌ها می‌دهد و توزیع این تجهیزات سلیقه‌ای است و هیچ قانون و روال خاصی  وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تسهیلات اعطایی بدون سود به شهرداری خرم‌آباد داده نشده که اکثر کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها این تسهیلات را دریافت کرده‌اند بیان کرد: حدود هزار و 34 شهرداری در سطح کشور وجود دارد که عموماً بین 15 تا 16 شهرداری به اسم کلان‌شهر هستند و 70 درصد اعتبارات و سایر یارانه‌ها را به این شهرداری‌ها تخصیص  می‌دهند.

رشیدی با اشاره به اینکه نیازاست سرمایه‌گذار در شهر جذب شود و این باور راداریم که سرمایه‌گذار باید ورود کند و سود ببرد تصریح کرد: دفع آب‌های سطحی از مسائلی است که دولت باید هزینه کند، آبخیزداری حاشیه  شهر انجام‌نشده و بخش  عمده‌ای از آب‌های سطحی ما خارج از محدوده شهری است، طرح‌های سنتی گذشته هم از بین رفته و مستقیم وارد شهر می‌شود به‌طوری‌که بالغ‌بر هزار هکتار آب سطحی وارد شهر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اوراق مشارکت سال 90 یک‌بار برای شهرداری‌های مناطق استان‌ها لحاظ شد که بین هزار و 200 تا 300  میلیارد تومان مصوب کردند و آماده فروش شدیم ولی به هر دلیل شورای شهر کنسل شد ولی مطالبه‌ای است و می‌توانیم بابت اینکه شهرداری خرم‌آباد اصلاً استفاده نکرده این موضوع را پیگیری کنیم.

شهردار خرم‌آباد گفت: طرح ساماندهی رودخانه خرم‌آباد و طرح قطار شهری یا منوریل را داریم که نیاز است ساماندهی رودخانه زودتر انجام تا بر اساس آن طرح منوریل را به‌روزرسانی کنیم.

وی اظهار داشت: بحث زیرگذر بهارستان نیز در تفاهم‌نامه‌ای که لحاظ شد بنا بود 30 درصد را استاندار بدهد، به دلایلی شهردار قبل پذیرفت که شهرداری 30 درصد استاندار را نیز تقبل کند، اگر  قرار باشد استانداری به این پروژه کمک کند به این سبک نمی‌تواند و ما نیز نمی‌توانیم  پول بگریم چون قرارداد جاری است و قرارداد ذی حسابی عمرانی دولتی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.