باید بررسی شود چه کسانی در وزارت صنعت و معدن به دنبال واردات هستند و چه مافیایی قرار است این واردات را انجام دهد و اگر قرار است آهن های وارداتی عرضه شوند کجا و با چه وقفه ای عرضه خواهند شد؟ بشارتی با اشاره به کیفیت بالای آهن های تولیدی در ایران خاطرنشان کرد: شمش های تولیدی ذوب آهن اصفهان طبق آزمایش های متعدد بالاترین کیفیت جهانی را داشته و هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که کیفیت ورق های آن از کیفیت ورق های تولیدی ذوب آهن اصفهان بالاتر است.

افزایش قیمت آهن بیشتر از همه به ضرر تولید کنندگان است/ بسیاری از واحد های تولیدی 
 با کمتر از ۵۰ درصد توان خود فعالیت می کنند/ کیفیت شمش ها و ورق های تولیدی ایران بالاترین کیفیت جهانی را دارد

قدس آنلاین- حبیب‌الله بشارتی، رئیس اتحادیه آهن سازان استان تهران در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت میلگرد و انواع محصولات فولادی گفت: در وهله اول ما به عنوان تولیدکنندگان این محصولات از این موضوع متضرر می شویم. چرا که این افزایش قیمت ها سود را برای واسطه ها و دلال ها افزایش می دهد. وی ادامه داد: در واقع ما به عنوان تولید کننده با نوسانات قیمت زیان ده می شویم به طوریکه با افزایش قیمت محصولات اولیه در کنار افزایش قیمت محصول نهایی، تولید کننده باید کالا را با قیمت مشخص تحویل دهد. ضمن اینکه دریافت رقم قرارداد نیز همیشه با تاخیر انجام می شود.

بشارتی خاطرنشان کرد: برای مثال در اوایل ماه جاری ظرف دو روز قیمت آهن به ازای هر کیلو ۳۰۰ تومان افزایش یافت و این به سود افرادی شد که آهن ذخیره در انبار داشتند. در هرصورت افزایش قیمت به ضرر تولید کننده است.

وی افزود: موضوع دیگر افزایش قیمت ورق های گالوانیزه است که قیمت آن به صورت وحشتناکی بالا رفته است که نتیجه این افزاش قیمت را هم مصرف کننده نهایی و هم تولید کننده اولیه آن می دهد. بشارتی در خصوص طرح پیشنهادی کاهش تعرفه واردات شمش آهن اظهار داشت: ما قطعا با هر نوع اجازه واردات مخالفیم. زیرا حتی هرگونه کسری در داخل وجود داشته باشد می توان با مدیریت صحیح آن را جبران کرد. زیرا همین الان که دولت در صدد واردات آهن است، بسیاری از واحد های تولیدی داخل با کمتر از ۵۰ درصد از توان تولیدی در حال فعالیت هستند و این امر نشان از وجود مشکلاتی در این حوزه دارد.

رئیس اتحادیه آهن سازان بیان داشت: باید بررسی شود  چه کسانی در وزارت صنعت و معدن به دنبال واردات هستند و چه مافیایی قرار است این واردات را انجام دهد و اگر قرار است آهن های وارداتی عرضه شوند کجا و با چه وقفه ای عرضه خواهند شد؟ بشارتی با اشاره به کیفیت بالای آهن های تولیدی در ایران خاطرنشان کرد: شمش های تولیدی ذوب آهن اصفهان طبق آزمایش های متعدد بالاترین کیفیت جهانی را داشته و هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که کیفیت ورق های آن از کیفیت ورق های تولیدی ذوب آهن اصفهان بالاتر است. بنابراین اگر تمام کارگاه ها، کارخانه های تولید آهن با مدیریت صحیح به بالاترین ظرفیت خود برسند نه تنها به واردات محصولات بی کیفیت چینی نیاز نداریم بلکه می توانیم میزان صادرات مان را نیز تا حد قابل توجهی افزایش دهیم.

وی در ادامه به اثرات این افزایش قیمت پرداخته و به قدس آنلاین گفت: همین کارخانجات خودروسازی ورق آهن را از کارخانه ذوب آهن خریداری می کنند. وقتی قیمت ورق افزایش می یابد، قیمت نهایی محصولات آن ها نیز افزایش می یابد و این کارخانه ها که طبق قرارداد باید مقدار مشخصی خودرو تولید کنند دچار زیان می شوند.

این فعال صنفی با اشاره به سیاست تنظیم بازار که توسط وزارت صنعت و معدن معرفی شده و طبق آن برای مثال قیمت ورق ۱.۵ میلی متری گالوانیزه از ۲۸۰۰ تومان پارسال به حدود ۴۰۰۰ تومان در ماه جاری رسیده است خاطرنشان کرد: این افزایش بیش از ۵۰ درصدی ظرف یک سال رقم بالایی است که ضرر مربوط به مصرف کننده و سود آن از آنِ دلال ها است. چرا که واسطه ها، آهن های خریداری شده را در انبار ها نگه داشته و آن را به صورت قطره ای به بازار عرضه می کند تا قیمت بازار در دست خودشان بماند.

وی با انتقاد از وضعیت و نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده خاطرنشان کرد: قرار بود این مالیات یک بار و از مصرف کننده نهایی دریافت شود اما در حال حاضر این مالیات حدود ۴ بار اخذ می شود به نحوی که همه باید این مالیات را پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.