قدس: باوجود قرار داشتن ۱۶ استان در حاشیه مرزها با جمعیتی بالغ‌بر ۴۰ میلیون نفر؛ اما عدم سرمایه‌گذاری‌های مناسب در دهه‌های اخیر، نبود صنایع اشتغال‌زا و تمرکز سرمایه‌گذاری‌ها در برخی از مناطق کشور باعث مهاجرت اجباری هزاران نفر به داخل کشور به امید یافتن کار و دسترسی به امکانات بهتر شده است.

نبود زیرساخت در مرز ها آهنگ مهاجرت می سراید

قدس آنلاین-گروه استان ها: توزیع نامتوازن فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر برای ایجاد صنایع و اشتغال در استان‌ها نه‌تنها باعث مهاجرت اجباری صدها هزار نفر از استان‌های مختلف به کلان‌شهرها شده است، بلکه باعث شده تا جمعیت باقی‌مانده در استان‌های کمتر برخوردار از فرصت سرمایه‌گذاری‌های مؤثر نیز اغلب با بیکاری بالا و نبود فرصت‌های شغلی مواجه باشند.

در حال حاضر، طبق آخرین تقسیمات کشوری، ۱۲ استان کشور در مرزها قرارگرفته که دارای مرز خشکی با کشورهای هم‌جوار است و مشکلات آن‌ها باوجود نبود آب کافی برای کشاورزی و دامداری چندین برابر شده است.

مرزهای دور از زیرساخت

فقدان اشتغال پایدار و ضعف زیرساخت‌ها از یکسو و فاصله جغرافیایی و بُعد مسافت استان‌های مرزی با مرکزیت کشور باعث شده تا برخی از منطق مرزی به محل نسبتاً مناسبی برای قاچاق کالا بدل شوند.

کمبود امکانات،ضعف در زیرساخت‌های رفاهی،توسعه‌نیافتگی و محدودیتِ فرصت‌های شغلی در استان‌های مرزی،مؤید توزیع نامتوازن و نامتعادل امکانات در این مناطق در مقایسه باکلان شهرهایی همچون تبریز،اصفهان،تهران، البرز و مشهد است.

در چنین بستر و شرایطی جوانان جویای کار عزم خود را برای مهاجرت جزم می‌کنند و برای دستیابی به کسب‌وکار،اشتغال و امکانات هر چه بیشتر زندگی،ساز سفر به کلان‌شهرها را می‌نوازند و یا اینکه به‌ناچار در دیار خود باقی می‌مانند و با کاستی‌های موجود کنار می‌آیند و البته عده‌ای نیز برای بهبود وضعیت زندگی خود به بازیگری فعال در عرصه قاچاق کالا تبدیل می‌شوند.

وابستگی مرز به اقتصاد

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه امنیت مرزها به اقتصاد آن وابسته است، افزود: نمی‌توان اقتصاد مرز را از امنیت مرز جدا کرد.

فقدان اشتغال پایدار و ضعف زیرساخت ها از یکسو و فاصله جغرافیایی و بُعد مسافت استان های مرزی با مرکزیت کشور باعث شده تا برخی از منطق مرزی به محل نسبتا مناسبی برای قاچاق کالا بدل شوندمحمد قسیم عثمانی گفت: ساکنان مرزهای کشور، مرزبانان بی جیره و مواجبی هستند که با حضور و سکونت خود در مرز، یک دژ مستحکم در مقابل بیگانگان ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: باید پذیرفت که سربازان گرسنه نمی‌توانند مدافعان خوبی برای کشورمان باشند و چه‌بسا ممکن است با لقمه نانی از دست دشمن، دچار انواع مسمومیت شوند.

وی بابیان اینکه وظیفه دولت است که معیشت مرزنشینان را  تأمین کند ادامه داد: در مرزها باید سرمایه‌گذاری‌های اشتغال‌زا صورت گیرد.

وی افزود: در عمل این امر تابه‌حال ممکن نشده است و پیشنهاد زیبایی است که چندان امیدی به عملیاتی شدن آن نیست.

وی یادآور شد: بزرگ‌ترین مشکل امروز کشور یعنی بیکاری اگر به‌صورت کامل هم حل نشود، باید حداقل کم‌رنگ شود و ادامه شرایط فعلی چه در کل کشور و چه در مناطق مرزی، منجر به بحران‌های آتی خواهد شد که به این راحتی نمی‌توان آن را حل و مهار نمود.

نبود زیرساخت

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود زیرساختارهای لازم برای تولید و اشتغال در مناطق مرزی کشور اظهار می‌کند: نبود زیرساخت‌های مناسب، جاده‌ها و امکانات رفاهی مطلوب و خوب در شهرهای مرزی ازجمله مشکلات پیش رو است.

منصور مرادی ادامه می‌دهد: این عوامل مشکلات و مسائل فراوانی را برای مردم به وجود آورده و آن‌ها را با گرفتاری‌های اقتصادی، معیشتی و بیکاری مواجه ساخته است.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس با ابراز تأسف از اینکه به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی مناطق مرزی شاهد حداقل‌ها در زندگی مردم این نقاط هستیم و موضوع اشتغال در این مناطق اصلاً خوب نیست تصریح می‌کند: اگر مدیریت خوب و کارآمدی در این نقاط باشد می‌تواند در جهت توسعه و بالندگی نقاط مرزی و ایجاد شغل پایدار قدم بردارد.

نماینده مردم مریوان در مجلس با تأکید بر اینکه باید برای بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال‌زایی مردم تلاش شود تا ضمن جلوگیری از مهاجرت مردم به دیگر شهرها ، امنیت پایدار را نیز ایجاد گردد، گفت: مطمئناً باوجود شغل و تولید ما می‌توانیم شاهد مهاجرت معکوس مردم از شهرها به روستاها و نقاط مرزی باشیم.

مناطق آزاد دور از اهداف واقعی

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس بابیان اینکه مناطق آزاد نیز در برخی از استان‌های مرزی شکل گرفت که متأسفانه نتوانست به اهداف واقعی خود دست یابد و بعضاً محلی برای ورود کالاها و اجناس قاچاق تبدیل‌شده است،‌ بیان داشت: برای اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مرزنشین باید تمام اقدامات لازم صورت بگیرد، چراکه آن‌ها عامل امنیت و آرامش در کشور هستند.

یوسفیان ملا با ابراز تأسف از اینکه مسئولان نتوانسته‌اند برای مسئله اشتغال، اقتصاد و معیشت مناطق مرزی اقدام اساسی انجام دهند و این امر اکنون تبدیل ‌به معضل شده است،تصریح کرد:مدیریت در این مناطق باید موردتوجه و پیگیری جدی قرار بگیرد تا مردم بتوانند شاهد اقتصادی فعال و پویا برای کشور باشند.

وی با تأکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اشتغال‌زایی برای رفع بیکاری مردم شهرهای مرزی به دلیل ایجاد شغل مناسب استفاده کرد، نباید طوری باشد که کارهای فصلی به‌عنوان شغل برای این مردمان تلقی گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.