پژوهشگران استرالیایی اعلام کردند چندین هفته استراحت در مدت رژیم غذایی موجب تسریع در روند کاهش وزن و البته ثبات آن می‌شود.

اثر مثبت «دوره استراحت رژیمی» در کاهش وزن

قدس آنلاین- پژوهشگران استرالیایی اعلام کردند چندین هفته استراحت در مدت رژیم غذایی موجب تسریع در روند کاهش وزن و البته ثبات آن می‌شود.

گرچه ریزه‌خوری و مصرف هر نوع خوراکی برای افرادی که رژیم غذایی دارند مفید نیست اما یک استراحت دو هفته‌ای در میانه برنامه لاغری تأثیر مطلوبی در این روند خواهد داشت. این نتیجه مطالعات پژوهشگران دانشگاه تاسمانی استرالیاست که در نشریه بین المللی Journal of Obesity به چاپ رسید.

در این باره دو گروه شرکت کننده در شرایط اضافه وزن به مدت ۱۶ هفته تحت رژیم غذایی قرار گرفتند که میزان دریافت کالری یک سوم کاهش داشت. یک گروه این برنامه را به طور کامل رعایت کردند در حالی که گروه دیگر دوهفته رژیم و دو هفته استراحت داشتند که در مجموع به ۳۰ هفته رسید تا به مدت مورد توافق دست یابند. در دوران‌های استراحت فقط غذا خوردن معمول برای آن‌ها آزاد بود.

نتایج نشان داد گروه دوم نه تنها وزن بیشتری کم کردند، بلکه مقدار بازگشت وزن نیز پس از دوران رژیم کاهش داشت. در واقع، آن‌ها موفق به کاهش هشت کیلوگرم بیشتر و حفظ آن تا ۶ ماه بعد شدند.

* تسکین واکنش به گرسنگی

زمانی که رژیم غذایی شروع می‌شود، دریافت کالری در حد زیادی کاهش می‌یابد و بدن این شرایط را دوست ندارد. متابولیسم نیز کندتر شده و با روند مشکل‌تری وزن را کاهش می‌دهد. این پدیده موجب می‌شود بدن خود را برای گرسنگی‌های بعدی آماده کند و انرژی را ذخیره کند. در واقع این حالت نوعی واکنش به گرسنگی محسوب می‌شود و عامل مهم افزایش وزن فوری و راحت پس از دوران رژیم است. اما ایجاد وقفه در دوران رژیم موجب کاهش مراحل استرس تحمیلی به بدن شده که می‌تواند در بهبود روند لاغری و پایداری آن بسیار مؤثر باشد.

 منبع:www.Top Santé.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.