برخلاف اعلام وزیر صنعت، معدن وتجارت مبنی بر تعلیق حذف برچسب قیمت کالا برای بررسی همه جانبه زوایای این طرح، برخی تولیدکنندگان خودسرانه این برچسب قیمت را از تولیدات خود حذف کرده‌اند.

برچسب قیمت ها پرید!

قدس آنلاین- برخلاف اعلام وزیر صنعت، معدن وتجارت مبنی بر تعلیق حذف برچسب قیمت کالا برای بررسی همه جانبه زوایای این طرح، برخی تولیدکنندگان خودسرانه این برچسب قیمت را از تولیدات خود حذف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، فعالان بازار معتقدند، با توجه به این که مقرر است طرح مذکور از آبان ماه اجرایی شود، حذف زودهنگام برچسب کالا از سوی برخی تولیدکنندگان می‌تواند به اهداف اجرایی این اقدام آسیب وارد کند که یکی از تبعات آن سرگردانی مردم قبل از مشخص شدن تمام زوایا وحتی برنامه‌های طرح است.

* نقض قانون از سوی برخی تولیدکنندگان

در این زمینه رمضانی یکی از فروشندگان موادغذایی با تأیید این که هم اکنون برخی کالاها ومواد غذایی وبهداشتی بدون برچسب قیمت روانه بازار می‌شود به خبرنگار ما گفت: قرار بود طرح حذف برچسب قیمت کالا با کارشناسی بیشتری انجام شود در حالی که هم اکنون برخی تولیدکنندگان از بلاتکلیفی طرح و اوضاع به هم ریخته بازار سوء استفاده کرده و کالاهای بدون برچسب به خرده فروشان می‌دهند.

حسام جوادی یکی دیگر از خرده فروشان مواد غذایی نیز با بیان این که این مسئله تازه نیست واز قبل از اجرای این طرح نیز بسیاری از کالاها بدون برچسب قیمت راهی بازار می‌شد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال هم اکنون برخی اقلام غذایی مانند محصولات لبنی، پروتئینی، برنج، کالاها ومحصولات بهداشتی و... بدون قیمت هستند.

وی ادامه داد: در این رابطه ما نیز بر اساس کشش بازار اقدام به فروش کالا ومحصولات می‌کنیم اما مسئله‌ای که برای مردم مشکل ساز شده است نبود یک سازوکار ارزیابی وقیمت گذاری دقیق وچندگانگی قیمت یک محصول در بازار است به گونه‌ای که با این وضعیت نابسامان مردم سرگردان شده‌اند.

یکی از فروشندگان پوشاک نیز در این ارتباط به خبرنگار ما گفت: هم اکنون وقتی از برخی تولیدی‌ها جنس می‌گیریم در فاکتور یک قیمت درج می‌شود اما همان فاکتور با نرخ کمتر برای برخی فروشندگان دیگر ثبت می‌شود که این ماجرا سبب می‌شود کالای ما گران‌تر از دیگر خورده فروشان سطح شهر باشد که باید نظام قیمت گذاری کالا از تولیدی‌ها ارزیابی و ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه ما نیز مانند مردم برای تعیین قیمت یک کالا وسپس خرید آن سرگردانیم افزود: حتی ما نیز نمی‌دانیم برای فروش این کالاها باید چه میزان سود در نظر بگیریم و سپس آن را بفروشیم.

وی خواستار برخورد دستگاه‌های نظارتی با تولیدکنندگان متخلف شد وگفت: در هر صورت هر کالایی باید برچسب قیمت داشته باشد تا مشتری بداند یک کالا را در یک مغازه چند ودر مغازه دیگری با چه قیمتی تهیه می‌کند در حالی که اکنون شاهد فروش یک کالا به چند قیمت در سطح شهر هستیم که این موضوع عدم اطمینان مردم به بازار وبحث نظارت را در پی دارد.

وی اظهار داشت: از سویی ما موظف به درج قیمت هستیم اما وقتی قیمت را روی کالا می‌زنیم به اعتراض مشتری مواجه می‌شویم که در فلان مغازه کالای شما ارزانتر عرضه می‌شود که این مسئله برای ما تبعات ودرگیری‌های بعدی را در پی دارد.

* عرضه کالا بدون برچسب قیمت تخلف است

این در حالی است که رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان نیز عرضه برخی کالاها بدون برچسب قیمت را تأیید کرد و با بیان این که بر اساس نص صریح قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان این کار تخلف است، به خبرنگار ما گفت: چند روز قبل وزیر صنعت دستور لغو حذف برچسب کالای تولیدکننده را برای بررسی‌های بیشتر اعلام کرد که هرگونه حذف خودسرانه برچسب قیمت برخورد قانونی نهادهای نظارتی را در پی خواهد داشت.

انصاری با اشاره به روند توزیع کالا در بازار و نحوه قیمت گذاری آن خاطرنشان کرد: به طور معمول یکسری از کالاها در بازارجزو کالاهای درجه سه است که دولت قیمتی برای آن تعریف نکرده است اما ما به عنوان انجمن حمایت از مصرف کنندگان معتقدیم که تمام کالاهایی که در بازار عرضه می‌شود باید برچسب قیمت داشته باشد که این موضوع نص صریح قانون وشامل تولید وعرضه کننده می‌شود.

وی با بیان این که بر اساس تبصره ۲ ماده یک قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز عرضه کننده شامل تولید کننده، توزیع کننده، واردکننده، عمده فروش و خرده فروش تعریف شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون تمام این طیف باید قیمت کالاهای خود را بر روی محصولاتشان درج کنند.

انصاری با اشاره به این که توزیع هرگونه کالا ومحصول فاقد برچسب، نقض صریح قانون وتخلف محسوب می‌شود، افزود: این در حالی است که گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که برخی تولیدکنندگان قانون را زیر پاگذاشته وقیمت برخی محصولات خود را حذف کرده‌اند.

وی ادامه داد: خرده فروشان نیز موظفند وقتی کالای تولیدی را بدون برچسب مشاهده کردند از نصب قیمت بر روی آن خودداری کنند تا تکلیف آن مشخص شود.

* تولید محصولات بدون قیمت برای رستوران‌ها

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان با بیان این که در این خصوص گزارش هایی دریافت کرده‌ایم که در حال بررسی آن هستیم، تصریح کرد: هم اکنون در بازار با سه مشکل عمده عدم درج قیمت، گرانفروشی وکم فروشی مواجهیم که اکنون نیز برخی تولیدکنندگان کالای خود را بدون برچسب قیمت روانه بازار می‌کنند. وی تصریح کرد: حتی برخی تولیدکنندگان از درج برچسب بر روی کالاهای اساسی خودداری می‌کنند که این هم تخلف و زیرپا گذاشتن قانون است وباید با آن برخورد شود. انصاری تصریح کرد: ما در نهایت حقوق نهایی مصرف کنندگان ومردم مدنظرمان است.

وی از تخلفات دیگر در این عرصه خبر داد وگفت: به عنوان مثال هم اکنون برخی تولیدکنندگان برای رستوران‌ها محصولات غذایی ولبنی مکمل غذا را به صورت سفارشی وبا عنوان «ویژه رستوران ها» انجام می‌دهند که این محصولات قیمت ندارد و بر اساس قانون، تخلف محرز است.  

تسنیم هم گزارش داد که تعدادی از تولیدکنندگان دیروز در توزیع محصولات خود به خرده فروشی‌ها از حذف برچسب درج قیمت برخی از کالا خبر داده‌اند.

براساس گزارش این خبرگزاری تعدادی از تولیدکنندگان عسل و چاشنی، قیمت‌های خود را حذف کرده و به ما گفته‌اند به هر میزان که بازار کشش دارد، می‌توانید محصولات را بفروشید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.