رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عمدتا از امام حسین به عنوان معلم شهادت در جامعه یاد می‌شود، گفت: این نادیده انگاشتن سایر ابعاد امام است، امام حسین تنها معلم شهادت نیست بلکه معلم زندگی است.

امام حسین تنها معلم شهادت نیست بلکه معلم زندگی است

به گزارش قدس آنلاین، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران صبح امروز در هشتمین جلسه پنجمین دوره این شورا در سخنانی با بیان اینکه همزمانی آغاز سال تحصیلی و ایام عزاداری سالار شهیدان که مصادف با هفته دفاع مقدس می‌باشد را گرامی می‌داریم، گفت: یکی از سنت‌های حسنه شروع سال تحصیلی تکریم معلمان است که به عنوان تاثیرگذارترین اقشار در آینده جامعه باید به آنها توجه شود. به همین مناسبت شایسته است از بزرگترین معلمان تاریخ بشریت حضرت اباعبدالله‌الحسین یاد کنیم.  

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در ادبیات ما از امام حسین عمدتا به عنوان معلم شهادت یاد می‌شود و شاید این جفا و نادیده انگاشتن دیگر ابعاد وجودی این شخصیت بی‌بدیل تاریخ می‌باشد. امام حسین تنها معلم شهادت نیست بلکه معلم زندگی، اخلاق، تدبیر و معلم هدایت است.  

هاشمی با بیان اینکه عاشورا نقطه عطف و آخرین روز زندگی حضرت امام حسین است، گفت: اما زندگی امام حسین به ویژه بخش پایانی و تاثیرگذار آن در روز عاشورا خلاصه نمی‌شود و عاشورا در جنگ و گریستن منحصر نمی‌شود. سرار زندگی امام حسین و لحظه لحظه عاشورا برای تاریخ و بشریت درس‌آموز است. امام حسین از ماه‌ها قبل تا صبح عاشورا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع جنگ به کار گرفت و حتی از مدینه النبی به همین علت هجرت کرد و حج خود را نیمه‌تمام گذاشت، در تمامی مکاتبات و خطبه‌ها نیز حتی در روز عاشورا و قبل از شهادت تمایل حضرت برای جلویری از خونریزی بیشتر دیده می‌شود.

وی گفت: در تاریخ نشانه‌ای از جنگ‌طلبی، ماجراجویی و سخنان زشت و آزاردهنده از امام حسین وجود ندارد و این اخلاق نیکو، مدارا و سعه صدر حسینی است که موجب می‌شود در شب عاشورا به رغم اجازه حضرت به صحابه هیچ یک از یارانش او را تنها نگذارند.  

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سخنان خود به فراوانی درس‌های عاشورا اشاره کرد و همچنین گفت: ۸ سال دفاع مقدس آیینه‌ای برای انعکاس حماسه حسینی است و ملت ایران از جنگ و جنگ‌طلبی مبرا می‌باشند اما زمانی که وارد حمله ناجوانمردانه قرار گرفتند، با تمام توان در پی دفاع بودند.  

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای پایان جنگ اشاره کرد و گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که فرماندهی جنگ را از سوی امام برعهده داشت از ابتدا در پی آن بود که با به دست آوردن یک پیروزی بزرگ زمینه پایان جنگ را فراهم آورد و این مسیر با دو عملیات پیروزمندانه والفجر ۸ و کربلای ۵ که منجر به تصویب قطعنامه ۵۹۸ شد، زمینه آتش‌بسی که حقوق اساسی و تمامیت ارضی کشور را تامین کند فراهم کند و جنگ با پیروزی و تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید.  

وی تأکید کرد: تفکر اعتدالی و انقلابی رهبران کشور برگرفته از معارف اسلامی و سیره اهل بیت است  و این مورد تنها در جبهه‌های جنگ خلاصه نمی‌شود.  

رئیس شورای اسلامی شهر تهران یکی از دستاوردهای مدیریت در دفاع مقدس را تلاش برای ساخت مترو در تهران عنوان کرد و گفت: در اوج دفاع، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مترو تهران را پس از توقفی چندساله آن را فعال کرد که امروز آثار آن برای شهروندان به خوبی مشهود است.  

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.