درحالی که تنها یک روز دیگر به موعد همه پرسی اقلیم کردستان عراق باقی مانده است، روسیه الیوم اعلام کرد که مسئولان اقلیم کردستان عراق با طرح بین المللی برای به تاخیر انداختن همه پرسی استقلال این اقلیم موافقت کرده اند.

کردهای سوریه هم هوس استقلال دارند

قدس آنلاین- درحالی که تنها یک روز دیگر به موعد همه پرسی اقلیم کردستان عراق باقی مانده است، روسیه الیوم اعلام کرد که مسئولان اقلیم کردستان عراق با طرح بین المللی برای به تاخیر انداختن همه پرسی استقلال این اقلیم موافقت کرده اند.
پیشتر هیأتی متشکل از اعضای این اقلیم برای دیدار با مقامات بغداد عازم این شهر شده بودند. بافل طالبانی، معاون رئیس دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که این دولت تصمیمی مبنی بر به تاخیر انداختن همه پرسی اقلیم کردستان اتخاذ کرده است.
 

این در حالیست که المیادین به نقل از شورای عالی همه پرسی اقلیم کردستان عراق گزارش داد که این همه پرسی روز دوشنبه برگزار خواهد شد. همچنین حزب دموکرات کردستان نیز اعلام کرد که این همه پرسی در زمان مقرر خود برگزار خواهد شد و سخنان بافل طالبانی بی پایه و اساس است. با این اوصاف هوای غبارالود منطقه غرب اسیا که به تازگی داشت روی آرامش را پس از بیرون کردن داعش به خود میدید، به یکباره با فتنه ای قومیتی رو به آشفته شدن می رود. حالا پس از همه حاشیه هایی که برای برگزار نشدن همه پرسی اقلیم کردستان عراق در میان کشورهای منطقه و حتی غربی ها شکل گرفت، این فتنه به کردهای سوریه هم منتقل شده است. دقیقا همان دلیلی که اکثر کشورهای منطقه با مستقل شدن کردستان عراق مخالف بودند، درحال رخ دادن است. یک جنگ قومیتی بزرگ که بی هیچ دلیلی اوضاع خاورمیانه را وخیم تر میکند و می تواند دایره آتش اش بسیار گسترده تر از قبلی شود.

برگزاری انتخابات محلی کُردهای سوریه

شهروندان کُرد سوریه در مرحله اول انتخاباتی که برای اولین بار از زمان اعلام «نظام فدرالی» در برخی مناطق تحت سیطره‌ خود در شمال سوریه برگزار می‌شود، شرکت کردند.قرار است این انتخابات در سه مرحله و با انتخابت کمیته‌های محلی در ابتدا برگزار شود و در ژانویه ۲۰۱۸ با انتخاب شورای قانونگذاری برای مناطق کُردنشین سوریه که خود آنها «روژآوا» می‌نامند، تمام شود.  «صالح مسلم» از رهبران حزب کردی «اتحاد دموکراتیک سوریه» که از بزرگترین احزاب کُرد در سوریه و دارای بیشترین نفوذ است، در خصوص برگزاری این انتخابات گفت: درخواست ما در سوریه «جدایی» نیست بلکه خواست ما «فدرالیسم» است؛ انتخابات، اولین گام برای نظام فدرالی و دموکراسی فدرالی در سوریه است.

مناطق کردنشین سوریه که در برخی منابع از آنها تحت عنوان «کردستان سوریه» و در زبان کردی به آنها «روژآوا» گفته می شود، مناطقی از شمال غربی، شمال و شمال شرقی سوریه را در برمی‌گیرد که از حیث تقسیمات استانی و اداری بخش‌هایی از استان‌های «حسکه»، «رقه» و «حلب» را شامل می‌شود.

لاوروف: مسکو مخالف تجزیه سوریه است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده است که مسکو مخالف تجزیه سوریه است.وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی خبری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفته است: «قبل از هر چیز، مبارزه علیه تروریسم باید به اتمام برسد اما آغاز تفکر درباره چگونگی احیای سوریه‌ای واحد نیز ضروری است».وی افزود: «هیچ تقسیم و تجزیه‌ای نباید اجازه داده شود چرا که تبعات زنجیره‌وار این اقدام خاورمیانه را گرفتار خواهد کرد. این همان چیزی است که برخی به دنبال آن هستند و حفظ هرج و مرج مداوم در منطقه‌ برایشان سودمند است».

اردوغان: همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، ‌ غیرقانونی است

همچنین رئیس‌جمهور ترکیه در پایان سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل درباره دیدارش با دونالد ترامپ و موضوعات منطقه به ویژه همه پرسی جدایی کردستان عراق صحبت کرده است.مقامات ترکیه بارها مخالفتشان را با برگزاری همه پرسی جدایی کردستان عراق اعلام کردند و اخیرا شورای امنیت ملی ترکیه از احتمال تحریم‌ مقامات اربیل خبر داده است.اردوغان گفت: «منطقه کردستان عراق باید به آنچه که انجام می‌دهد، فکر کند. قانون اساسی عراق در این باره روشن است. همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، ‌ غیرقانونی است اما آنها همچنان اصرار می‌کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.