ایلام-وقتی روی تابلو کنار جاده می‌بینی نوشته کربلا۳۰۰ کیلومتر با تمام وجود وسوسه می‌شوی راهی شوی فقط به زیارت می‌اندیشی و چیز دیگری به ذهنت نمی‌آید...

وعده‌های مسئولان به نیمه‌راه مهران-کربلا رسید

قدس آنلاین-گروه استان ها:  آری همین نزدیکی مرز مهران به کربلا موجب شده تا دردهه اول محرم هرسال شاهد جاری شدن سیل جمعیت مشتاقی باشیم که خود را به این نقطه می‌رسانند تا عاشورا را در بین‌الحرمین باشند.

انفجار جمعیت

اگر به خاطر داشته باشید چند سال پیش وقتی عاشقان سالار شهیدان فهمیدند برای تشرف به کربلا در ایام محرم نیازی به گذرنامه نیست به‌یک‌باره شهرهایی چون ایلام و مهران پر شد از جمعیت و هرجای شهر را نگاه می کردی خودروهای پارک شده ای را می‌دیدی که صاحبانشان رفته بودند کربلا ...

هرچند سال بعد اوضاع اصلاح شد و داشتن گذرنامه الزامی شد اما تعداد زائران کربلا روبه افزایش بود و شهری که ۱۵هزار نفر سکنه داشت حالا باید از میلیون‌ها نفر پذیرایی می‌کرد .

بی‌تردید زیرساخت‌هایی چون راه و مراکز خدماتی که به‌تناسب جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر تدارک دیده‌شده در برابر نزدیک به ۲میلیون نفر چیزی نبود که بشود تصور کرد باکمی تلاش بیشتر کاستی‌ها جبران بشود .

ترافیک ازدحام و کمی سردرگمی

جاده‌های باریک منتهی به ایلام و مهران در میان حجم بالای خودروها گم می‌شد و زنجیره خودروها به کیلومترها می‌رسید خبری از پارکینگ نبود معابر مهران و دهلران پر می‌شد از خودرو که مشکلاتی را برای سکنه به وجود می‌آورد که درنهایت پلیس وارد عمل شد بسیاری از این خودروها را جابجا کردند.

خلاصه اینکه جایی برای اسکان خیل جمعیتی که وارد این شهرها می‌شوند نیست و مشکلات ریزودرشت دیگری که دامن‌گیر مدیریت شهری شده است

اما یکی از اصلی‌ترین مشکلات زائران در ایام محرم مربوط به راه است همان‌گونه که گفته شد جاده‌های بین‌شهری بر اساس نیاز جمعیت ۱۵ هزارنفری طراحی‌شده اما حالا قرار است در مدتی کوتاه و چندروزه تا۲میلیون نفر از آن‌ها تردد نمایند.

۸۵کیلومتر پرترافیک

مسیر ایلام تا مهران متناسب با حجم ترافیک دهه اول محرم نبود و از ۲سال قبل به‌عنوان اولویت‌دار ترین پروژه استان در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

مسیر ۸۵کیلومتر ایلام به مهران باید تعریض می‌شد چراکه درگذشته اگر روزانه ۶هزار نفر از طریق آن از مرز خارج می‌شدند این رقم در ایام محرم به ۱۰۰هزار نفر و حتی بیشتر هم می‌رسداین‌ها بخشی از سخنان یعقوبی مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی ایلام است که در گفتگو باخبرنگارما افزود:مسیر ۸۵کیلومتر ایلام به مهران باید تعریض می‌شد چراکه درگذشته اگر روزانه ۶هزار نفر از طریق آن از مرز خارج می‌شدند این رقم در ایام محرم به ۱۰۰هزار نفر و حتی بیشتر هم می‌رسد .

وی ادامه داد: در سال‌های اول نبود پارکینگ  و کنارگذر مهران هم از معضلات اساسی زائران بود اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کمربندی شرقی این شهر احداث شد که تأثیر بسزایی در روان‌سازی ترافیک داشت .

اما جانمایی پارکینگ ۶۰هکتاری اقدام قابل‌تقدیری بود که سال گذشته موجب شد تا دیگر شاهد توقف خودروها در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر و بروز مشکل برای اهالی شهر نباشیم .

یعقوبی اظهار داشت : لذا در بخش جاده نیز سعی شد تا پروژه در قطعات کوچک به پیمانکاران واگذار شود که تاکنون خروجی ایلام به طول ۴کیلومتر به اتمام رسیده است و۱۲کیلومتر ورودی ایلام نیز زیر بار ترافیکی قرارگرفته است.

وی افزود:محور مهدی‌آباد تا ماربره حدود۱۲کیلومتر حدود۳۵درصد پیشرفت داشته که با توجه به نیاز مسیر به احداث تونل و پل پیشرفت قابل قبولی است همچنین ماربره تا صالح‌آباد هم ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.

طولانی‌ترین قطعه مربوط به محور صالح‌آباد تا تقاطع شهید آل اسحاق به طول۵۰کیلومتر است که به‌قرار گاه خاتم سپرده‌شده که مدت قرارداد ۱۸ ماهه است و حدود۷ماه پیش عملیات اجرایی آن آغازشده و پیش‌بینی می‌شود ۱۵ کیلومتر آن تا اربعین امسال تکمیل شود و در صورت تأمین اعتبارات کل پروژه تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.

سیل بازگشت

مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی ایلام در ادامه گفت: هرچند در هنگام خروج زائران از کشور مشکلاتی وجود دارد اما مشکل اصلی به هنگام بازگشت آنان رخ می‌دهد چراکه جمعیت میلیونی که در مدت ۲هفته به‌تدریج خارج‌شده‌اند به‌یک‌باره و در عرض ۲ یا ۳روز می‌خواهند به کشور بازگردند وبه همین نسبت باید زیرساخت‌های خدماتی از قبیل گیت‌های ورودی سامانه‌های حمل‌ونقل و دیگر نیازهای لازم آنان افزایش یابد که در سال‌های قبل بخشی از کارها انجام‌شده است.

یعقوبی افزود: اما اگر خود هم‌وطنان برای بازگشت برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند و از قبل برای بازگشت خود تدارک وسیله نقلیه را داشته باشند قطعاً سیاری از مشکلات کاسته خواهد شد.

رسوب مشکلات

هرچند در ۲سال گذشته بخش قابل‌توجهی از مشکلات سال‌های اول کاسته شد اما برخی از مشکلات در زمان خود بروز خواهد کرد به‌طور مثال هرچند پارکینگ ۶۰ هکتاری ایجاد شد اما خاکی بودن محوطه آن موجب شده تا اندکی بارندگی تردد خودروها با مشکل صورت گیرد .

یکی دیگر از مشکلاتی که زائران بازگو می‌کنند نبود امکانات حمل‌ونقلی و خدماتی به هنگام بازگشت است به‌نحوی‌که برخی با کامیون مجبور به خروج از استان ایلام می‌شوند یا اینکه برخلاف زمان رفتن که کنار جاده‌ها پر از ایستگاه‌های صلواتی خدماتی است هنگام بازگشت گاهی برای پیدا کردن مقداری آب به مشکل خورد ه اند .

بااین‌حال به نظر می‌رسد با اتمام سریع‌تر پروژه تعریض جاده‌های منتهی به مهران و ایلام با افزایش سرعت جابجایی زائران بخش عمده‌ای از مشکلات جانبی هم از بین خواهد رفت که با توجه به اقدامات انجام‌شده می‌توان گفت تاکنون نیمی از کار پایان‌یافته و سال دیگر شاهد اتمام کل کارخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.