اراک-استان مرکزی-استان مرکزی چهارمین قطب صنعت کشور و دومین قطب صنایع مادر تخصصی کشور است که در تنوع تولیدات صنعتی در کشور رتبه نخست را دارد. بیشتر این صنایع در شهرستان اراک مستقر هستند که موجب شده است به این شهرستان لقب پایتخت صنعت ایران را بدهند

چرخ پایتخت صنعت ایران بر پایه مشکلات می چرخد

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه به دلایل مختلف ازجمله سوء مدیریت، شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور، واگذاری‌های غیراصولی،واردات محصولات مشابه خارجی و ... برخی از واحدهای تولیدی استان در سال‌های اخیر دچار مشکل شده‌اند.

در این میان مشکلات واحدهای تولیدی«آذراب» و «هپکو» اراک از سایر شرکت‌های تولیدی و صنعتی استان بیشتر است و لذا تجمع کارگران شرکت هپکو اراک و همچنین شرکت آذر آب دیگر به سریال تکراری برای مسئولان مبدل شده است.

بوسه بر دست کارگر

تجمعات اعتراض‌آمیز کارگران که حتی تا مرز برخورد فیزیکی نیز پیش رفت موجب شد تا خانه کارگر استان مرکزی با صدور بیانه‌ای ضمن محکوم کردن اتفاقاتی که برای کارگران شرکت‌های آذرآب و هپکو اراک افتاد، این جریان را موجب شرمندگی بماند.

متاسفانه تا کنون اراده و تصمیم برای رفع مشکلات وجود  نداشته که این موضوع نگرانی کارگران را به همراه داشته استدر این بیانیه آمده است: واقعاً چگونه بر دستان کارگران بوسه می‌زنند؟! کارگر برای مطالبه  حقوق حقه خود، مطالبات معوق ناشی از عدم دریافت چندین ماه حقوق که مسئولین به خواسته‌های آرام آن‌ها توجه نکرده و از روی ناچاری و شرمندگی خانواده اعتراضات خود را خیابانی می‌کنند، مسئولین بجای همیاری آن‌ها و دلجویی از آن‌ها دستور برخورد با آن‌ها را صادر می‌کنند و کارگران را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و کارگر عزیز، بجای بردن نان به خانه، با بدن کبود به خانه می‌رود و لذا خانواده آن کارگر عزیز از خواستن خرجی زندگی، لوازم‌التحریر مدرسه قطعاً صرف‌نظر می‌کند.

خانه کارگر استان مرکزی در این بیانیه نوشته است آن‌هایی که دستور حمله به کارگران را صادر کردند چگونه قدرت و جسارت برخورد با دو سرمایه‌دار که خون  کارگر را در شیشه کرده ندارند؟

جلسات بی‌اثر

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات کارگری واحدهای تولیدی اراک گفت: متأسفانه علیرغم اینکه تاکنون جلسات متعددی را با وزیر صنعت، معدن و تجارت، سازمان خصوصی‌سازی، قائم‌مقام وزیر صنعت، شرکت کارگزاری بانک کشاورزی و ... در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی اراک داشته‌ایم، اما این جلسات اثربخش نبوده است.

سید مهدی مقدسی به جلسه روز دوشنبه ۲۰ شهریور مسئولین استان مرکزی با شریعتمداری وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت اشاره‌ای کرد و افزود: علیرغم اینکه در این جلسه سه ساعت مشکلات واحدهای تولیدی استان خصوص هپکو و آذراب اراک بیان شدن ولی هنوز هیچ گشایشی حاصل نشده است.

اراده‌ای برای حل مشکلات نیست

وی با تأکید بر اینکه رفع مشکلات نیازمند تصمیمات انقلابی است افزود: متأسفانه تاکنون اراده و تصمیم برای رفع مشکلات وجود نداشته که این موضوع نگرانی کارگران را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه کارگران واحدهای تولیدی هپکو و آذراب چندین ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند ادامه داد: از مسئولین انتظار داریم به‌جای دست‌به‌دست کردن و فرصت دادن به افرادی که تلاشی برای حل مشکلات نمی‌کنند، تصمیمی ویژه را برای حل مشکلات واحدهای تولیدی بیانیشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از وزیر صنعت انتظار داریم در جلسه‌ای فوق‌العاده تصمیمات اثربخشی را برای حل مشکلات واحدهای تولیدی استان بگیرد تا هرروز شاهد تجمعات کارگری نباشیم.

بی‌برنامگی دولت

مقدسی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم تصمیم اساسی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی مشکل‌دار استان اندیشیده نشد افزود: از دولت دوازدهم انتظار داریم با تصمیمات اساسی مشکلات این واحدها را رفع کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درصورتی‌که مسئولین کشوری در خصوص رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان اقدام نکنند از وظایف قانونی در مجلس شورای اسلامی برای برخورد با مدیران استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از مسئولین انتظار داریم مصوبات را اجرایی کنند و صورت‌جلسه روی صورت‌جلسه نیاورند چراکه این اقدامات مشکل کارگران را حل نمی‌کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب مجلس شورای اسلامی گفت: از استاندار مرکزی انتظار داریم فورا به نهاد ریاست جمهوری بروند و تا مشکل حل‌نشده برنگردند.

مقدسی با تأکید بر اینکه رفع مشکلات نیازمند تصمیمات انقلابی است افزود: متأسفانه تاکنون اراده و تصمیم برای رفع مشکلات وجود  نداشته که این موضوع نگرانی کارگران را به همراه داشته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از کارگران هم انتظار داریم خیشت داری کنند خاطرنشان کرد: کارگران از طریق نماینده کارگران مشکلات خودشان را پیگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.