مشهد- یکی از مصوبات شورای چهارم در تیرماه ۹۴ این بود که برای ارتقای سطح ایمنی شهر تمام اماکن پرخطر و واحدهای صنفی باید از آتش نشانی شناسنامه ایمنی بگیرند. ولی طی سال ۹۵ و ۹۶ با دو آتش سوزی گسترده در برج سلمان و هتل روتانا مشهد مواجه شدیم که به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی اتفاق افتاد.

نمای کامپوزیت بلای جان ساختمان های مشهد

قدس آنلاین-گروه استان ها-هنگامه طاهری: استفاده از نمای قابل اشتعال در هر دو مورد از عوامل گستردگی آتش سوزی بود و این در حالی است که استفاده از نماهای کامپوزیت نیازمند اجرای ضوابط خاصی است تا به وسعت آتش سوزی دامن نزند. اما از آنجا که اجرای کامپوزیت راحت و سریع است امروزه بیش از پیش در طراحی و اجرای نماهای مدرن ساختمانی به کار گرفته می‌شود.
مشکل حوادثی ناشی از رعایت نکردن نکات ایمنی تنها به نماها بر نمی‌گردد بلکه حتی رعایت نکردن استانداردهای ایمنی پیش از پایانکار یا حتی عدم مراقبت از آنچه اجرا شده نیز از دلایل کاهش میزان سطح ایمنی ساختمان‌ها در مقابل حوادثی چون آتش سوزی است.

الزام در رعایت اصول ایمنی

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این خصوص به قدس می‌گوید: یکی از مباحث مقررات ملی ساختمان، مبحث ایمنی است که رعایت آن برای تمام مهندسان و سازندگان ساختمان در راستای کاهش حوادث الزامی است.
مهندس محمد رضا اخوان عبداللهیان اظهار می‌دارد: ما نیز بر روی مبحث آموزش مقرارت ملی در حوزه ایمنی، بخصوص نقش مدیر ایمنی در ساختمان که از وظایف مجری است، تأکید داشتیم.
او ادامه می‌دهد: البته ایمنی ابعاد مختلفی دارد و حتی باید در جانمایی و مکان یابی ساختمان‌ها دقت لازم در حوزه ضوابط شهرسازی صورت بگیرد تا در صورت وقوع حادثه امکان دسترسی وجود داشته باشد.
وی تصریح می‌کند: اینک در سطح شهر ساختمان‌هایی با رعایت نکردن ارتفاع و تراکم دیده می‌شوند که در صورت وقوع آتش سوزی و حادثه، به موقع امکان ارائه خدمات لازم برای آن‌ها وجود ندارد. بنابراین نه تنها در داخل ساختمان بلکه در مسیر آن و محیط اطراف آن نیز باید به رعایت مقررات مبادرت کنیم.

ممیزی ساختمان‌های قدیمی توسط آتش نشانی

وی همچنین ضمن اشاره به ضرورت نگهداری دوره ساخت ساختمان‌های مهم در شهر مشهد می‌گوید: ساختمان‌های قدیمی و مهمی در مشهد وجود دارند که ضوابط ایمنی در آن‌ها اجرا نشده و از این رو در زمان وقوع حوادث احتمالی و بحران، شهروندان را دچار مشکل می‌کند. بنابراین مقرر شده آتش نشانی آن‌ها را مورد ممیزی مباحث مرتبط با حریق قرار بدهد تا از حالا شرایط برای ساختمان‌های ساخته شده مهم مورد توجه قرار بگیرد. در این خصوص ساختمان‌های مهم و مرتفع در اولویت قرار گرفته‌اند.
وی می‌افزاید: کنترل نظارت هم از طریق مهندسین ناظر و سازندگان در دستور کار نظام مهندسی و ارگان‌های مرتبط مانند آتش نشانی قرار گرفته است.اما مبحث نگهداری از امکانات ایمنی و ضوابط اجرا شده در ساختمان‌ها مبحث جدیدی است که می‌تواند نقش مؤثری در کاهش حوادث داشته باشد.
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این زمینه به برگزاری دوره‌های آموزشی کامل برای مهندسین اشاره می‌کند.

ضوابط استفاده از نمای قابل اشتعال

معاون فنی سازمان نظام مهندسی استان نیز در مورد نماهای کامپوزیت به قدس می‌گوید: استفاده از نمای کامپوزیت ضوابط اجرا دارد که اگر از نوع استاندارد باشد گریدهای سازمان آتش نشانی را دارد. در این صورت قابل استفاده است.
مهندس فرامرز ذوقی بیان می‌کند: بعد از حادثه برج سلمان آتش نشانی فعالیت‌های گسترده‌ای را شروع کرد و پروژه هایی که نیازمند اصلاح بودند، بررسی کرده و پس از اعلام نواقص به آن‌ها مهلت دادند تا آن‌ها را برطرف کنند.
او اضافه کرد که یکی از این ضوابط مهیا کردن شرایط برای استقرار ماشین‌های آتش نشانی است.
وی تأکید می‌کند: بهره بردار باید برای نگهداری سیستم‌های ایمنی هزینه کند تا همیشه آماده استفاده باشند. ضمن این که آتش نشانی هم بازدیدهای دوره‌ای را در دستور کار دارند و تذکرات لازم را در مورد وسایل آتش نشانی و نگهداری و حفظ امکانات ایمنی به بهره برداران متذکر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.