مشهد- موسی حاجی نژاد متولد ۱۳۶۰ در مشهد است. دانش آموخته هنر و مستند ساز.او هم یکی از نسل‌های جدید امروز است اما هشت سال دفاع مقدس و رفتن‌ها و ماندن‌های این روزگاردغدغه اصلی اوست. این هنرمند فیلمساز شهرمان که عکاسی را با شهید ابراهیم اصغرزاده شروع کرده است وادامه راه را با انجمن سینمای جوان ایران دفترمشهد پیموده، می‌گوید: برای تجربه بهتر دیدن و بهتر به تصویر کشیدن این حرفه را جدی‌تر ادامه دادم و تجربیات کار را در پایتخت و دانش سینما را در آن جا بیشترآموختم و توانستم در رشته «داکیو دراما» یا مستند داستانی در خارج از کشور دانش آموخته شوم.

زنده نگه داشتن دفاع مقدس، زنده نگه داشتن راه کربلاست

قدس آنلاین-گروه استان ها: سرور هادیان: دفاع مقدس یعنی روایت سال‌ها، انتظار و چشم به در دوختن و دوری و فراق و عاشقی‌های بسیار. نیاز نیست که حتماً از اهالی دیار جنگ و آتش و خون باشی تاآن را درک کنی. کافی است فقط برای چند لحظه عزیزترین آدم زندگیت را در ذهنت تجسم کنی که از همین لحظه ممکن است،دیگر امکان دیدن وشنیدن صدایش را نخواهی داشت.آن زمان دل کندن آن‌ها و دلتنگی‌ها معنا می‌شود و...

خلق آثاری با مضمون دفاع مقدس

او که همه آثارش مرتبط با دفاع مقدس است، می‌گوید:۲۸ اثرمستند کوتاه و بلند من همه با مضمون دفاع مقدس است.
وی در ادامه می‌افزاید: شروع کار جدی من با نوشتن فیلمنامه بود و بعدها با فیلمسازی ادامه پیدا کرد. مشق‌هایی که انجام دادم، سبب رشد در این زمینه شد و به قول شهید آوینی اشراقی یعنی همزمان با فیلمسازی، خودم هم با آن رشد کردم شاید به صورت تجربه‌ای اشراقی.
وی در خصوص چند اثر جدیدش هم توضیح می‌دهد: «آواز عندلیب» که مستندی که به گروه سرود شهید هاشمی نژاد می‌پرداخت که سال۶۱ به منطقه کردستان رفتند و شهید شدند و «آوای نقش‌ها» در خصوص نقاشان پرتره‌های دفاع مقدس است، مستند بلند «از فردوس تا فردوس» در رابطه باشهید مهدی صبوری، فرمانده محور چزابه بود و آخرین کارم نیزبتازگی فیلم کوتاهی درخصوص شهید بابا رجب، با نام «ماه در برکه مواج» است.

اوکه بیشتر آثارش به سفارش دلش است، تصریح می‌کند: از جای خاصی سفارش کارنمی گیرم اما دوستان محبت دارند و پس از پایان کارهای دفاع مقدس معمولاً با آن عکس یادگاری می‌گیرند !

قصه‌های دفاع مقدس کاملند
وی در پاسخ به این پرسش که چه شد رشادت و دفاع بچه‌های جنگ دغدغه شما فیلمساز جوان شد؟ اظهار می‌دارد: خانواده من دغدغه جنگ را داشتند وازکودکی با این حس و حال بزرگ شدم.بعدها علاقه زیاد من به هنر و پیگیری برنامه روایت فتح این حس را ترغیب کرد.کم کم این دغدغه به شعور رسید. ابتدا با خاطرات شهداآغاز و بعد دیدار با جانبازان و خانواده شهدا بود.
وی تصریح می‌کند: به اعتقاد من هیچ قالبی نیست که در بحث دفاع مقدس نگنجد. درآن روایت عشق، تلخی، دراماتیک و... وجود دارد.
وی می‌افزاید: دفاع مقدس یک جاذبه خاصی دارد که نمی‌توان به سمت دیگری بروم. شاید اگر به سمت و سویی به غیراز آن بروم شرایط اقتصادی بهتری برایم مهیا می‌شد. حتی بارها از چند کشور برای کار دعوت شده‌ام اما زنده نگه داشتن دفاع مقدس، یعنی زنده نگه داشتن راه کربلا و قیام امام حسین و در نهایت همان حق طلبی بشریت است.

دفاع مقدس یک هفته نیست

این هنرمند جوان شهرمان تصریح می‌کند: دوستان خوب و متعهدی درمشهد در جایگاه فرهنگی و اجرایی هستند اما گاه سیر طولانی برای انجام کار زیاد می‌شود. به خاطر داشته باشیم دفاع مقدس فقط به یک هفته بستن یک خیابان و رژه و گلباران مزار شهدا و سراغ یکی دو خانواده شهدا و هنرمندان این عرصه رفتن نیست.همه سال آن‌ها را دریابیم.
وی خاطر نشان می‌کند: در عرصه هنر دفاع مقدس متأسفانه یا کار زیادی انجام نمی‌شود و یا آن قدر کم است که دیده نمی‌شود.

شرایط برای تجربه
وی با بیان آن که هنرمندان نیاز به تجربه دارند و باید شرایط برای تجربه فیلم اولی‌ها هم وجود داشته باشد، تأکید می‌کند:هنرمندان بزرگی چون حاتمی کیا،کمال تبریزی و... با کسب تجربه زیاد در این جایگاه قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.