از اصلی ترین دلایل کاهش تراز مثبت بازرگانی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. هر چند قرار بود میزان فروش ما بعد از تحریم ها و برجام افزایش یابد اما نه تنها این میزان افزوده نشده حتی به میزانی هم از زمان پساتحریم که به اوج خود رسیده بود کاهش یافته است. از سوی دیگر عدم نیاز به خرید نفت به دلیل فصول بهار وتابستان فروش نفت را تحت تاثیر قرار داده ونفت کمتری در بازارهای جهانی به فروش می رود. همچنین کاهش صادرات نیز به دلایل قبلی افزوده شده است که همه موارد یاد شده در کاهش تراز تجاری کشور موثر است.

کاهش فروش نفت و عدم تکیه بر اقتصاد مقاومتی تراز تجاری کشور را منفی کرد/ ثابت نگه داشتن نرخ ارز بر اساس سیاست های غیر منطقی افزایش واردات را تشدید کرد

قدس آنلاین- محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با قدس آنلاین به بررسی چرایی منفی شدن تراز تجاری ایران در شش ماهه نخست سال جاری پرداخت. وی با اشاره به کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات آن در ماه های اخیر اظهار داشت: یکی از اصلی ترین دلایل کاهش تراز مثبت بازرگانی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. هر چند  قرار بود میزان فروش ما بعد از تحریم ها و برجام افزایش یابد اما نه تنها این میزان افزوده نشده حتی به میزانی که از زمان پساتحریم به اوج خود رسیده بود کاهش یافته است. وی ادامه داد: از سوی دیگر عدم نیاز به خرید نفت به دلیل فصول بهار وتابستان فروش نفت را تحت تاثیر قرار داده ونفت کمتری در بازارهای جهانی به فروش می رود. همچنین کاهش صادرات نیز به دلایل قبلی افزوده شده است که همه موارد یاد شده در کاهش تراز تجاری کشور موثر بوده است.

جلال پور با انتقاد از سیاست ثابت بودن نرخ ارز آن را محیطی مناسب برای ورادات کالا به کشور عنوان کرده و افزود: به هر حال ثابت نگاه داشتن نرخ ارز براساس سیاست های غیر منطقی در چند سال گذشته منجر به فراهم شدن فرصت مطلوبی برای ورود کالاهای وارداتی به کشور شده و عملا با سیاست گذاری های غلط خود تولید وصادرات را در منگنه قرار داده ایم. مسلما با ثابت ماندن نرخ ارز کالایی که در سال ۹۲ قدرت رقابت با کالای مشابه خارجی داشت در سال ۹۶ با همان قیمت ارز با تورم  که جمعا نزدیک به هفتاد درصد بوده مطمئنا دیگر کالای داخلی قادر به رقابت با کالای مشابه خارجی نیست بنابراین در عمل صادرات را کاهش داده ایم و بازاری را برای واردات ایجاد کرده ایم.

وی با توصیف دو کفه ترازوی اقتصادی ایران آن را نامتعادل دانسته  و تصریح کرد: دو کفه ترازوی اقتصاد ما حال خوبی ندارد، صادرات و تولید بسیار کاهش یافته ودر آن سو واردات افزایش چشمگیری داشته است. مسئله مهمی که در شش ماه گذشته تراز تجاری کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داد ناشی از فعالیت های سیاسی کشور بود که کشور را عملا در شش ماه نخست سال در یک بلاتکلیفی و سردرگمی قرار دارد. جلال پور ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری و تعیین کابینه از جمله مسائلی بود که حضور مدیران وسیاست گذاریهای آنها را در اقتصاد کشور به تعویق انداخت بنابراین ضمن آنکه در شش ماه نخست سال که فضای کشور سیاسی بود و توجهی به اقتصاد صورت نگرفت.

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: مردم به عنوان مصرف کننده نیازمند دریافت کالاهای مورد نیازشان هستند بنابراین کالا وارد کشور می شود و فضای اقتصادی کشور با واردات تحت الشعاع قرار گرفته است.   به هر حال فضای شش ماه اول سال ۹۶ در یک حدس و گمانه زنی طی شد و بسیاری از فعالین اقتصادی برنامه خاصی برای تولید یا صادرات نداشتند چرا که منتظر سیاست های اقتصادی کابینه دولت دوازدهم بودند از این رو عملا نتوانستیم در عرصه صادرات چندان بدرخشیم و نیاز مردم به کالا،   واردات  را به کشور تحمیل کرد.

جلال پور با تاکید بر عدم تکیه به اقتصاد نفتی و حرکت به سوی اقتصاد آزاد اظهار داشت: عدم اتکا به نفت و دوری از سیاست های اقتصادی نفتی اولین شرط توفیق اقتصادی کشور و مثبت شدن تراز تجاری کشور است. متاسفانه در سالهای اخیر اقتصاد نفتی نشان داده که به هیچ وجه قابل اطمینان نیست از این رو ایجاد فضای مناسبی برای کسب وکار و توجه به اقتصاد آزاد تنها راهکار ما برای حرکت های مطلوب اقتصادی است. وی تصریح کرد: بی شک غیر از موارد یاد شده به هیچ وجه نمی توانیم کالای ایرانی را وارد بازارهای جهانی کنیم از این رو رقابتی کردن قیمت ها و فراهم کردن فضای کسب وکار  در کنار افزایش کیفیت کالای ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این فعال اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد:  سیاست گذاریهای درست اقتصادی و نیاز سنجی کارشناسی با محوریت رقابت پذیری مناسب در کشور سیاستی است که باید از سوی مسئولین اقتصادی کشور دنبال شود ضمن اینکه باید توجه ویژه ای به عملیاتی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. ورود مردم به اجرای اقتصاد مقاومتی و تکیه بر صادرات غیر نفتی امر مهمی است که متاسفانه تا کنون چنین فضایی در کشور مهیا نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.