مسلما تجزیه عراق مشکلات امنیتی را برای کشورهای منطقه اعم از ایران، ترکیه و سوریه به دنبال خواهد داشت، لذا به نظر می رسد کشورهای منطقه ای به دنبال جلوگیری از تجزیه کردستان عراق از خاک این کشور شوند، بنابراین ترکیه با بستن مرز هوایی و زمینی خود و ایجاد تحریم هایی برای کردستان عراق به دنبال ایجاد مانع بر سر استقلال کردستان از دولت مرکزی هستند.

امارات و عربستان سعودی از جمله موافقان برگزاری همه پرسی و تجزیه کردستان از خاک عراق هستند/ هدف بارزانی از همه پرسی در اقیلم کردستان منافع شخص است/ هدف آمریکا و کشورهای مرتجع عربی از تجزیه کردستان ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی است

قدس آنلاین- علی الفیاض کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه غربی ها با اصل همه پرسی در کردستان عراق موافق هستند اما با زمان برگزاری آن‌نه به قدس آنلاین گفت: مسلما تجزیه عراق مشکلات امنیتی را برای کشورهای منطقه اعم از ایران، ترکیه و سوریه به دنبال خواهد داشت، لذا به نظر می رسد کشورهای منطقه ای به دنبال جلوگیری از تجزیه کردستان عراق از خاک این کشور شوند، بنابراین ترکیه با بستن مرز هوایی و زمینی خود و ایجاد تحریم هایی برای کردستان عراق به دنبال ایجاد مانع بر سر استقلال کردستان از دولت مرکزی هستند. هر چند کشورهای منطقه با اصل همه پرسی مخالفت کرده اند اما کشورهای فرا منطقه ای همچون آمریکا و انگلیس مخالفت خود را با زمان برگزاری همه پرسی اعلام کرده اند نه اصل همه پرسی.


وی درادامه با اشاره به دولتهای مخالف و موافق برگزاری همه پرسی در کردستان عراق تصریح کرد: امارات و عربستان سعودی از جمله موافقان برگزاری همه پرسی و تجزیه کردستان از خاک عراق هستند. ملت کردستان نیز از دیرباز به دنبال ایجاد کشوری برای خود بوده و به تجزیه و استقلال طلبی از دولت مرکزی عراق می اندیشند و به دنبال حق تعیین سرنوشت خود بودند اما مسئله مهم‌زمان برگزاری همه پرسی است. بی تردید جدایی کردستان عراق از دولت مرکزی در این دوره زمانی غیر ممکن است چرا که دولت عراق مخالف گزینه همه پرسی است چرا که براساس قانون اساسی که سال ۲۰۰۵ به نگارش درآمده باید کردستان به صورت دولت فدرالی اداره شود نه جدایی و همه پرسی.


الفیاض درخصوص تلاش های مسعود بارزانی به قدس آنلاین گفت: مسعود بارزانی در تلاش است با کمک ها و حمایت های پشت پرده رژیم صهیونیستی، کردستان عراق را تجزیه کند. وی علی رغم مخالفتهای موجود داخلی و بین المللی تلاش کرد تا همه پرسی به هر نحوی برگزار شود. شاید مردم کردستان عراق در همه پرسی شرکت کنند اما به نظر نمیرسد نتیجه مطلوبی عایدبارزانی کند هر چند اگر نتیجه ای داشته باشد تنها منفعت آن به مسعود بارزانی میرسد و او میتواند یک‌بار دیگر خود را به عنوان چهره سیاسی مطرح کند و خود را به عنوان رئیس کردی که به دنبال اعاده حقوق ملت کرد است به مردم معرفی کند.


الفیاض کارشناس عراق در پایان با اشاره به تبعات برگزاری همه پرسی و جدایی اقلیم کردستان از دولت عراق گفت: بی شک منطقه کردستان عراق در صورت جدایی از دولت مرکزی دیگر حامی منطقه ای نخواهد داشت بخصوص ایران و ترکیه با کردستان عراق زاویه دار خواهند شد و حمایت اقتصادی، امنیتی و...از سوی این کشورها به صفر خواهد رسید. این همه پرسی میتواند آغاز فرآیندی برای تجزیه سایر کشورهای منطقه باشد و به ایجاد تنش و بحران های بیشتری بیانجامد. بی شک آمریکا و کشورهای مرتجع عربی با تجزیه کردستان عراق به دنبال ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.