معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت گفت:متاسفانه طی سال‎های گذشته، کشور در مدیریت ظرفیت‎های موجود صنعت نفت عملکرد خوبی نداشته است.

توان افزایش ۳میلیون بشکه‌ای تولید نفت را داریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت نفت؛ غلامرضا منوچهری با بیان اینکه کشور در بخش بالادست صنعت نفت، در نقطه تحول قرار گرفته و خیز وزارت نفت در امضای قراردادهای نفتی و جذب سرمایه و فناوری، نویدبخش آینده‎ای پررونق برای این صنعت است، گفت: انتظار می‎رود سرمایه‎ عمده‌‎ای با محوریت سرمایه‎ خارجی، جذب صنعت نفت ایران شود. به این ترتیب پیش‎بینی می‎کنیم به نسبت منطقی، از محل منابع داخلی هم جذب سرمایه داشته باشیم.

مدیریت بهینه ظرفیت‎های موجود در صنعت نفت

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‎های گذشته، کشور در مدیریت ظرفیت‎های موجود در صنعت نفت عملکرد خوبی نداشته است؛ اما این موضوع در سال‎های اخیر مورد توجه واقع شد و شکل‎گیری شرکت‎های اکتشاف و تولید (E&P)، برنامه‎ریزی برای استفاده بیشتر از شرکت‎های ایرانی ارائه دهنده خدمات نفتی و شرکت‎های سازنده داخلی، همچنین بهره‎مندی از توان دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی، از اقدام‌هایی است که در مسیر مدیریت بهینه ظرفیت‎ها در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی برای حضور موثر در پروژه‎های نفت و گاز کشور، همکاری‌‎های بین‎المللی را در برنامه خود قرار داده‎اند و به تدریج این شرکت‎ها در تامین سرمایه و اجرای پروژه‎های بالادستی نفت توانمندتر می‎شوند.

منوچهری به خیز فناورانه در صنعت نفت هم اشاره کرد و گفت: خاستگاه این جهش، ذهن و عملکرد مسئولانی است که در صدد توسعه بخش خصوصی و افزایش حضور این بخش در صنعت نفت هستند و با برخورد علمی و رویکرد مبتنی بر تحقیق و توسعه و جذب فناوری در این مسیر گام برمی‎دارند.

افزایش ضریب بازیافت و کاهش هزینه تولید

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، بر اهمیت ازدیاد برداشت تاکید کرد و با بیان این‎که خوشبختانه این موضوع در حال تبدیل شدن به یک خواست عمومی است، یادآور شد: مطالعاتی که تاکنون در قالب تفاهمنامه‎های همکاری امضا شده بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های داخلی و خارجی انجام شده، از احتمال افزایش بیش از ۵۰ میلیارد بشکه نفت به حجم ذخایر درجا و وجود توان افزایش سه میلیون بشکه‎ای تولید روزانه نفت حکایت دارد که تحقق چنین ارقامی می‎تواند در ارتقا جایگاه ایران در سطح بین‎المللی موثر باشد.

منوچهری گفت: به‎رغم ادامه روند رو به رشد مصرف نفت و گاز جهان طی سال‎های آینده، کاهش هزینه‎های تولید ضروری است؛ چه آنکه با توجه به تحولات حوزه انرژی در دنیا به ویژه حرکت به سمت به انرژی‎های نو و توسعه ذخایر شیل‎های نفت و گاز، افزایش قابل توجه قیمت نفت در آینده دور از انتظار است.

شرکت ملی نفت ایران طی تفاهمنامه همکاری مطالعه میدان‎های سپهر و جفیر را به یک شرکت ایرانی سپرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.