شهید محسن حججی هنگامی که متوجه به خطر افتادن باورهای اسلامی و نمادها و آثار اصیل دینی توسط دشمنان اسلام وعروسکان خیمه شب بازی کشورهای مرتجع غربی - عربی شد با آنکه خانواده و فرزند کوچکی داشت از همه دل بستگی های خود دل برید و به سمت دفاع از باورهای حسینی و یاری معصومین (علیهم السلام) رفت چرا که براین باور بود راه آنها حقیقی ،اصیل وخدایی است.

تربیت دینی و اهتمام به فراگیری آموزه های قرآنی رمز رستگاری شهید حججی

قدس آنلاین- به دنبال کارشناسی بودم تا از دفاع از حریم اهل بیت و اسلام و آنچه منجر به حماسه آفرینی های جوانانی چون شهید محسن حججی می شود مصاحبه ای بگیرم که دراین بین با حجت الاسلام محمد علی حججی از اساتید حوزه علمیه قم و راوی موسسه روایت سیره شهدا که پسر عموی پدر شهید محسن حججی است آشنا شدم. فرصت را غنیمت شمردم تا از این طریق از جوانی عاشورایی به نام شهید محسن حججی که همچون ارباب ومولایمان امام حسین علیه السلام به شهادت رسید و روز گذشته پیکر پاک وی به ایران اسلامی بازگشته است یادی کنیم. آن هم با طرح این سوال که چگونه بعداز گذشت بیش از چهارده قرن از قیام عاشورا جهان یک بار دیگر شاهد حضور علی اکبرهایی است که سر در راه ولایت می دهند بی آنکه خم بر ابرو بیاورند.

حجت الاسلام محمد علی حججی راوی موسسه روایت سیره شهدا در این باره به قدس آنلاین می گوید: اینکه شهید محسن حججی به عنوان یک جوان انقلابی  توانست روی مردم ایران اسلامی وآزادگان جهان تاثیر گذاری عمیقی ایجاد کند نشات گرفته از  کمالات اخلاقی و ایمان واقعی وی دارد. این روزها کسانی که متوجه ارتباط فامیلی بنده با شهید حججی می شوند با شنیدن نام این شهدی والا مقام با شور و شعف به مقام والای او احترام می گذارند و از او به نیکی و بزرگی یاد می کنند بی شک چنین عکس العمل هایی از مردم با افکار و سلیقه های مختلف بیانگر تجلی بصیرت و تعهد به ولایتمداری آن شهید گرانقدر است که با شهادتش توانست جان و دل بسیاری از مشتاقان عاشورایی و حتی آنهایی که اعتقاد چندانی به موازین اسلامی ندارند را به وجد درآورد.

این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه خانواده در تعلیم و تربیت اسلامی فرزندان به این نکته اشاره کرد که یکی از دلایل رستگاری شهید محسن حججی تربیت صحیح دینی از سوی خانواده وی بوده است. حجت الاسلام حججی دراین باره تصریح کرد: اسلام شخصیت آینده فرزند را مرهون تربیت و پرورش دینی و مذهبی می داند بنابراین توجه به تربیت دینی فرزندان مسئله ای در خور اهمیت است. بی شک تربیت دینی شهید محسن حججی منجر به عاشورایی شدن این جوان متعهد و پایبند به اصول اسلامی وایمانی شده است. تربیت دینی واخلاقی خانواده  او را به جوانی عاشورایی و ولایتمدار تبدیل کرد که توانست افکار وقلوب بسیاری از شیعیان وآزادگان جهان را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین اینکه شهادت شهید محسن حججی امروز افتخاری برای خانواده او و همه ملت مسلمان ایران زمین است به تاثیر گذاری تربیت دینی واهتمام خانواده به پرورش دینی و مذهبی فرزندشان باز می گردد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده شهید حججی از خانواده های انقلابی به شمار  می روند که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز سهم عمده ای در حرکت های انقلابی و حمایت از آرمانهای اسلامی امام خمینی (ره) داشتند به نحوی که پدربزرگ ما مرحوم حاج شیخ ابوالقاسم حججی (رحمت الله علیه) در دوران حیات خود برای پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم شاهنشاهی تلاش های فراوانی داشتند. خانواده شهید حججی نه تنها در دفاع از حرم مطهر حضرت زینب (س) شهیدی به بارگاه معنوی آل الله هدیه کردند بلکه آنها با شهادت شهید حجت الاسلام محمد علی (حسین) حججی در عرصه دفاع مقدس نشان دادند که همواره به آرمانهای انقلاب اسلامی وفادار بوده و برای تحقق اهداف اسلامی نظام در هر دوره ای از دادن جان در راه خداوند باکی ندارند.

این استاد حوزه و راوی سیره شهدا در ادامه با اشاره به نقش و تاثیر گذاری حماسی پدر شهید محسن حججی به قدس آنلاین گفت: پدر شهید محسن حججی نیز در دوران دفاع مقدس با حضور در عرصه دفاع مقدس و انجام وظیفه دینی و ملی خود نشان داد الگوی مناسبی برای فرزندانش در حمایت از آرمانهای اسلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. بی شک پدری که در عرصه دفاع از کشور دست از جان شسته با برنامه ریزی ونشان دادن راه درست فرزندش را برای حضور در عاشوراهای زندگی در برابر دشمنان اسلام آماده کرده است. فرزندی که در چنین خانواده ای متولد و از کودکی با آموزه های دینی و اهداف حماسی عاشورا آشنا شده، با آن قد می کشد نه تنها در عرصه دفاع از کشور بلکه در حوزه دفاع از آرمانها و عقاید اسلامی در جای جای جهان حاضر به جان افشانی در راه حفظ ارزشهای امت واحده اسلامی است.

وی درخصوص افکار واندیشه های ناب شهید محسن حججی ودلایل وی برای دل بریدن از خانواده و حتی فرزند خردسالش اظهار داشت: شهید محسن حججی هنگامی که متوجه به خطر افتادن باورهای اسلامی  و نمادها و آثار اصیل دینی توسط دشمنان اسلام و عروسکان خیمه شب بازی کشورهای مرتجع غربی - عربی شد با آنکه خانواده و فرزند کوچکی داشت از همه دل بستگی های خود دل برید و به سمت دفاع از باورهای حسینی و یاری معصومین (علیهم السلام) رفت چرا که براین باور بود راه آنها حقیقی، اصیل وخدایی است. حجت الاسلام حججی تصریح کرد: شهید محسن  مدافع حرم شد چرا که می دانست بی توجهی به دفاع از دین و اسلام منجر به دست درازی و اهانت کفار به حرم حضرت زینب (علیها السلام) می شود، بنابراین عباس وار در دفاع از حریم آل الله فارغ از دنیایی که جاذبه های زیادی داشت به سمت تحقق باورهایش رفت بی توجه به آنکه ممکن است سر از تنش جدا کرده و تنش را قطعه قطعه کنند.

این  کارشناس فرهنگی در ادامه با اشاره به تاثیر گذاری فضای مجازی در اشاعه فرهنگ شهدا با تاکید به استفاده از ظرفیت های آن اشاره داشته و خاطر نشان کرد: شهادت شهید محسن حججی نشان داد مردم از ظرفیت های فضای مجازی در اطلاع رسانی حماسه های حسینی استفاده درستی کرده واستقبال نیکویی از ظرفیت های آن دارند. در شبکه های اجتماعی شاهد انتشار عکس ها و فیلم هایی از دوران مختلف زندگی این جوان عاشورایی بودیم. عکس ها و اطلاعات به ما نشان داد که شهید علاوه براینکه الگوهای خاصی همچون حضرت علی اکبر وقاسم بن الحسن (علیهما السلام) داشته عنایت ویژه ای به شهدای دفاع مقدس در الگو گیری از خط ومشی آنها داشته است. انتشار عکسی از شهید محسن حججی که برگرفته از تصویری از شهید کاظمی است، علاقمندی شهید حججی به راه و رسم زندگی این شهید بزرگوار را یادآور می شود.

وی در ادامه افزود:  مطالعه کتابهای دفاع مقدسی که منعکس کننده وصایا و سیره شهدای دفاع مقدس است نیز یکی از مسائلی است که در عاشورایی شدن شهید حججی نقش قابل توجهی داشته به نحوی که می توان گفت مطالعه آثار اسلامی وانقلابی می تواند در زمینه رشد و تربیت اسلامی فرزندان نقش بسزایی داشته باشد. به نظر بنده خانواده هایی که مایل به تربیت دینی فرزندان هستند باید با الگو گیری از مصادیقی که شهید حججی را متفاوت از سایرین کرده به تربیت دینی فرزندان خود همت بگمارند، بنابراین می توان با مطالعه آثار مکتوبی که ازشهدا به جای مانده به زندگی و روحیات و ویژگی های رفتاری واخلاقی شهدا پرداخت و االگوهای مطلوبی را به فرزندان ارائه کرد.

راوی موسسه روایت سیره شهدا با تاکید بر ماندن در خط ولایت وامامت به قدس آنلاین گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران امکان زندگی در فضایی اسلامی را برای شهروندان فراهم کرده است اما دراین بین برخی گمان می کنند رسیدن به درجات والای انسانی و رسیدن به فیض شهادت دور از دسترس است و هر کسی نمی تواند به درجات عالی شهادت برسد و قاسم وار و علی اکبر وار زندگی کند. بی شک زندگی امثال شهید محسن حججی وسایر شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم به ما نشان میدهد امروز با گذشت  قریب به ۱۵ قرن از حادثه عاشورا می‌توان عاشورایی زندگی کرد و عاشورایی رخت از جهان خاکی بربست. امثال شهید حججی ها به ما نشان دادند بودن در خط ولایت وامامت رمز سعادت است بنابراین بریکایک ما واجب است تا با الگو سازی از این شهید والامقام سایر مردم و آزادگان جهان را به سمت مطلوب واقعی و حقیقی که فیض عظیمی در حرکت کرده به سوی آن وجود دارد سوق داد.

حجت الاسلام حججی درادامه خاطر نشان کرد: بی شک بر یکایک ما واجب است که از عصر رسانه ها و انتقال اطلاعات در انتشار اخبار حماسی و تربیت دینی و معنوی و اهداف حماسه حسینی استفاده کنیم. موسسات فرهنگی وتمامی افرادی که از فناوری های شبکه های اجتماعی برخوردار هستند سفیران فرهنگی اسلام به شمار می روند بنابراین نباید از امکانی که در اختیار دارند غافل شوند. بر یکایک ما بخصو ص جوانان لازم است  با استفاده از ابزارهای موجود همواره حماسه عاشورا را زنده نگاه داریم و به دشمنان اجازه ندهیم با هجمه های فرهنگی اهداف والای عاشورا تحت الشعاع سیاست های ضد دینی خود قراردهند.  وی ادامه داد: خوشبختانه شیعیان از پشتوانه غنی اسلامی و فرهنگی برخوردار هستند و باید با استفاده از آن در تربیت نسل جوان پویاتر از سایر ملت ها به اهداف والای خود اهتمام داشته باشند. جالب است که سایر کشورها با مطرح کردن یکی از سربازان ورزمندگانی که درراه وطن کشته شده با ادای احترام به ساحت وی درصدد الگوسازی حماسی برای نسل های بعدی خود هستند در حالی که ما با برخورداری از سرمایه های بزرگ معرفتی ودینی چون ائمه اطهار علیهم السلام می توانیم متفاوت از سایر ملت ها به فرهنگ سازی و تربیت نسل جوان بپردازیم. وی در پایان گفت: بی شک در صورت عدم توجه به استفاده از فرصت های تکنولوژی وفناوری های همه گیر فردای قیامت باید پاسخگوی شهدای باشیم که برای حفظ اسلام از جان خود گذشتند. لذا بر تمامی کسانی که در عرصه فرهنگ اعم از آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه و نهادهای فرهنگی فعالیت دارند واجب است که در مسیر شهدا قدم بردارند و برنامه ریزیهای فرهنگی وتربیتی خود را براساس سیره شهدا تنظیم کنند تا بتوانیم فرزندان و نسل های آینده را برای  قیام حضرت حجت علیه السلام آماده کنیم.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.