کرمانشاه- مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب گفت: مجوزهای لازم جهت احداث پتروشیمی چهارم در منطقه ویژه اخذ شده و چنانچه برخی مشکلات پیش رو رفع شود به زودی شاهد کلنگ‌زنی این طرح بزرگ که به طور قطع سبب رونق اقتصادی پایدار منطقه است خواهیم بود.

مجوز ‌احداث پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب اخذ شد

به گزارش قدس آنلاین، فرهاد تاب‌زر با اشاره به اینکه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب ۳۰ آذر سال ۱۳۸۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اظهار داشت: در ۱۱ آذر ۸۹ قانون ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مذکور از سوی رئیس جمهور وقت ابلاغ و سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه به عنوان سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب تعیین شد.

وی افزود: به دنبال آن با تشکیل کنسرسیومی از اعضای حقوقی استان که اغلب از سرمایه‌گذاران استان کرمانشاه هستند سازمان مسئولی منطقه ویژه اقتصادی زاگرس از سازمان همیاری شهرداریهای استان کرمانشاه به شرکت منطقه ویژه اقتصادی زاگرس واگذار شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب با اشاره به اینکه این منطقه بیش از چند سال راکد بودن و عدم پیگیری به همین خاطر شروع عملیات اجرایی سرمایه‌گذاران انجام نمی‌شد عنوان کرد: با توجه به تأسیس این منطقه که از ۶ شهریور ۹۱ بوده است، تا سال ۱۳۹۴ فعالیتهایی انجام شده اما به دلیل مشکلات پیشروی امور اقتصادی منجر به حصول نتیجه مطلوب نشده بود بنابراین از سال ۹۴ با همت اعضای هیئت مدیره در منطقه سعی شد که تمامی امور ناتمام و حیاتی به اتمام رسانده شود.

تاب‌زر گفت: بنابراین نخستین اقدام مهم که برای این منطقه بسیار ضروری به شمار می‌آید راه‌اندازی گمرک بود که به انجام رسید و در تاریخ هشتم مرداد ماه سالجاری مقارن با هفته دولت و همزمان با بهره برداری نخستین واحد صنعتی تولید حلالهای آلی، گمرک نیز توسط استاندار به بهره‌برداری رسید.

وی عنوان کرد: فاز نخست مینی پالایشگاه در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید که تولیدات این مینی پالایشگاه حلال‌های آلی مشتمل بر هیدروکربن سبک و سنگین- اکتان بوستر- حلالهای ۴۰۲ است و میزان تولید با ظرفیت سالیانه ۶۰ هزار تن در سال و اشتغالزایی مستقیم در فاز اول ۳۰ نفر و غیرمستقیم بیش از ۸۰ نفر مشغول به فعالیت می‌شوند..

تاب‌زر با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی منطقه‌ای جغرافیایی در هر کشور است که قوانین تجاری حاکم بر آن در قیاس با دیگر مناطق آن کشور شدت و محدودیت کمتری دارد گفت: هدف از تشکیل این مناطق، پشتیبانی از فعالیتهای اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی و تحرک در اقتصاد منطقه‌ای و تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب سرمایه است بنابراین ایجاد گمرک به سهولت کار و رسیدن به اهداف مهم و اصلی منطقه بسیار تأثیرگذار است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب به مزایای گمرک در این منطقه اشاره و عنوان کرد: از جمله مزایای گمرک منطقه به اختصار می توان به مواردی همانند عدم وجود محدودیت زمانی برای نگهداری کالا در پایانه‌های منطقه و انبارهای اختصاصی با هزینه‌های بسیار مناسب، معافیت از عوارض گمرکی برای واردات، ماشین‌آلات، مواد اولیه از خارج از کشور به منطقه، استقرار یک شعبه مجهز با کادر مجرب گمرک جمهوری اسلامی در منطقه برای ارائه خدمات گمرکی به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در سطح منطقه است.

وی افزود: مبداء و مقصد بودن گمرک منطقه برای کالاهای که به صورت ترانزیت خارجی از مبادی ورودی به کشور وارد و یا از کشور خارج می‌شوند، برقراری سیستم مکانیزه آسیکودا (طرح یکپارچه اداری) برای پذیرش اظهارنامه های صادراتی به صورت هوشمند و خودکار در گمرک منطقه از دیگر مزایای گمرک منطقه است

تاب‌زر به افتتاح پتروشیمی در این منطقه اشاره کرد و گفت: مجوزهای لازم جهت احداث پتروشیمی چهارم در منطقه ویژه اخذ شده و چنانچه برخی مشکلات پیش رو رفع شود به زودی شاهد کلنگ‌زنی این طرح بزرگ که به طور قطع سبب رونق اقتصادی پایدار منطقه است خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه توسعه منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب برای این شهرستان و کل استان کرمانشاه مزایای زیادی به همراه خواهد داشت، گفت: رشد و توسعه اقتصادی استان و بهره‌گیری از توانایی‌های بالقوه استان کرمانشاه و شهرستان، اشتغالزایی نیروی کارآمد که باعث بهبود فضای کسب و کار استان و شهرستان می‌شود تنها گوشه ای از وجود این منطقه ویژه اقتصادی در استان است.

وی افزود: با توجه به اینکه استان کرمانشاه به دلیل وجود شرایط جوی مناسب و وجود منابع غنی طبیعی جزء استانهای مهم کشور به شمار می‌آید وجود این منطقه می‌تواند ظرفیت‌های بالایی در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی داشته باشد که همین امر زمینه ساز رشد و توسعه است.

تاب‌زر با اشاره به اینکه در مسیر توسعه این منطقه با برخی از مشکلات روبه‌رو بوده‌ایم، گفت: در هر مسیری مشکلاتی وجود دارد به‌ویژه مسیر اقتصادی و صنعتی که کم و بیش به طور روزمره درگیر آن هستیم اما آن چه مسلم است تلاش مضاعف و پیدا کردن راه حل مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن برای از بین بردن مشکلات است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب به موضوع استخدام نیرو در این منطقه اشاره و بیان کرد: در بحث استخدام نیرو به میزان احتیاج بخش‌های مختلف بستگی دارد، ولی اولویت با نیروهای بومی منطقه است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.