شیراز- ناظران یونسکو با هدف بازدید میدانی و تخصصی از آثار شاخص پرونده ثبت جهانی محور ساسانی در استان فارس، به شهرستان فیروزآباد سفر کردند.

تداوم تلاش‌ها برای ثبت جهانی محور تاریخی ساسانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، هیئتی از ناظران یونسکو سه‌شنبه ۴ مهر برای بررسی میدانی و تخصصی آثار قرار گرفته در محور ساسانی، وارد فیروزآباد شدند.

این هیئت قرار است از شرایط فنی و اقدامات اجرایی انجام شده در اماکن تاریخی نظیر قلعه دختر، آتشکده و شهر گور فیروزآباد بازدید کرده و پس از آن از آثار و بناهای ساسانی شهرستان‌های کازرون و سروستان نیز بازدید داشته باشند.

اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانیان پس از پیروزی بر اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی شهر گور را مقر حکومت خود قرار داد.

شهرگور چهار دروازه شامل دروازه مهر یا میترا در شرق، بهرام در غرب، هرمز در شمال و اردشیر در جنوب را ایجاد و شهر را با حفر خندق و حصارهایی خشتی با عرضی حدود ۵۰ متر محصور کرد.

براساس اسناد موجود در وسط شهر گور مناری چهار گوش به ارتفاع ۳۰ متر با استفاده از سنگ لاشه و ملات گچ ساخته شد که کارکردهای گوناگونی برای آن دوران داشت.

نماد قدرت مرکزی برای ساخت شهر به شکل دایره، محل ارتباط قلعه دختر و محل نیایش برخی از کارکردهای این منار چهارگوش بوده است.

در اسناد تاریخی آمده که ساخت شهر بغداد از شهرگور الگو برداری شده است. این اثر در شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۱۷ به ثبت ملی رسید.

براساس این گزارش، قلعه دختر فیروزآباد نیز با پیشینه تاریخی ۱۸۰۰ ساله در  ۹۶ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده و مربوط به دوره ساسانیان و اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانیان است.

این بنای تاریخی که از گچ و سنگ لاشه در ساخت آن استفاده شده است، به عنوان یک کاخ و دژی محکم و استوار در پیروزی اردشیربابکان بر اردوان پنجم، آخرین پادشاه اشکانیان نقش موثری ایفا کرد.

این قلعه سال ۱۳۱۵ به شماره ۲۶۹ به ثبت ملی رسید و اکنون هم تلاش‌ها برای ثبت جهانی آن ادامه دارد.

کاخ اردشیر بابکان یا بنای موسوم به آتشکده نیز با طول ۱۱۶ و عرض ۵۵ متر یکی از کاخ‌های ییلاقی اردشیر به شــمار می‌رود کــه از سنگ پاره و ملات گچ ساخته شده و نمای آن از شمال متصل به چشمه جوشان مدوری موسوم به بــرم پیر (قمپ و خنب) است که آبی زلال از آن می‌جوشید و جاری می‌شد.

این کاخ نیز در سال ۱۳۱۰ و با شماره ۸۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

براساس این گزارش، بالغ بر ۱۰۷ تاریخی در شهرستان فیروزآباد ثبت شده و اکنون تلاش‌ها برای ثبت ۳ اثر شاخص شامل قلعه‌دختر، شهرگور و آتشکده، در قالب طرح محور ساسانی ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.