مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: این وزارتخانه تنها واحدی است که به بخش خصوصی برای معرفی کارجویان به کارفرمایان مجوز صادر می‌کند.

راه اعزام نیروی کار به خارج کشور هموارتر می‌شود

قدس آنلاین- مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: این وزارتخانه تنها واحدی است که به بخش خصوصی برای معرفی کارجویان به کارفرمایان مجوز صادر می‌کند.

محمد اکبرنیا در گفت و گو با خبرنگار ما اضافه می‌کند: در کاریابی داخلی، بیش از ۸۰۰ و در کاریابی خارجی بیش از ۱۰۰ دفتر کاریابی در مقوله اعزام نیروی کار به خارج از کشور فعالیت دارند. این دفاتر حتماً باید مجوز داشته باشند و هر که بدون مجوز اقدام به این کار کند، مجازات‌هایی برایش در نظر گرفته شده است.

وی یادآور می‌شود: در چند سال اخیر شرایط خاص دیپلماسی کشور و مسایل مربوط به تحریم و نیز شیوه ارتباط خاص بین کشور ما و کشورهای دیگر، سبب شده بود روابط دیپلماسی به طور معمول وجود نداشته باشد. شرایطی که سبب شد کاریابی‌ها نتوانند وظیفه اصلی‌شان که اعزام نیروی کار به خارج از کشور است را در شکل فراگیر انجام دهند. البته در این مدت به صورت محدود به کشورهای استرالیا، کانادا، آلمان، عمان، ترکیه و عراق اعزام نیروی کار داشته‌ایم.

این مدیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به چالش‌های پیش روی اعزام نیروی کار به خارج از کشور اشاره کرده و توضیح می‌دهد: بحث اصلی مربوط به خود کارجویان یا اعزام شوندگان است که باید شرایط عمومی کشور هدف را داشته و به مهارت‌هایی که کارفرمایان خارجی مد نظر دارند، تسلط داشته باشند. بیشترین مشکل کارجویان آشنا نبودن با زبان کشور هدف یا عدم آشنایی با یک زبان بین‌المللی است. به همین دلیل کار کردن در آن کشورها برای آنان دشوار یا حتی غیرممکن می‌شود.

اکبرنیا در ادامه می‌گوید: با وجود تمام مشکلات پیش روی اعزام نیرو به خارج از کشور، کاریابی‌های ما در این سال‌ها حدود ۲۰۰۰ نفر را اعزام کرده‌اند، اما این سقف آن حدی نیست که مورد نظر و ایده‌آل ما باشد. چرا که طبق پیش‌بینی‌ها در حالت عادی سالانه باید بیش از ۱۰هزار نفر اعزام نیرو به خارج از کشور داشته باشیم.

وی تصریح می‌کند: در سال گذشته، ۱۷۰۰ نفر اعزام نیروی کار از طریق کاریابی‌ها داشته‌ایم که بخشی از آن‌ها توسط شرکت‌های صادر کننده فنی مهندسی بوده است. شرکت‌هایی که پروژه‌هایی در کشورهای مختلف گرفته و بر اساس آن پروژه‌ها، نیروی کار ایرانی را وارد کشورهای هدف می‌کنند. تعداد افرادی که حضور آن‌ها به دلیل بحث‌های امنیتی منطقه در کشورهایی مانند عراق، افغانستان و سوریه به شدت کاهش پیدا کرده است.

اکبرنیا خبر می‌دهد: به تازگی انجمن کاریابی‌های بین‌المللی قراردادی با اتحادیه هتلداران ایرلند منعقد کرده است که بر اساس آن برای هتلداری و آشپزی جذب نیرو داشته باشند. علاوه بر آن کشورهای کانادا، استرالیا، آلمان و دانمارک کشورهایی هستند که با وجود تمام مشکلات و شرایط سیاسی، ارتباط با آن‌ها برقرار بوده و اعزام صورت می‌گیرد.

وی در پایان عنوان می‌کند: به منظور تسهیل در کار کاریابی‌ها با وزارت امور خارجه توافقاتی صورت گرفته است که بر اساس آن در برخی از کشورهایی که نیروی کار ایرانی بیشتری وجود دارد مانند استرالیا، کانادا، عمان و ترکیه؛ دفاتر هدایت و حمایت نیروی کار ایرانی خارج از کشور ایجاد شود. دفاتری که از طریق رایزنی کاریابی‌ها با سفارت آن کشورها در داخل همان کشور بر اساس ضوابط داخلی‌شان ایجاد می‌شود و کمک می‌کند اعزام نیروی کار راحت‌تر فراهم شده و علاوه بر آن از ایرانیان شاغل در آن کشور حمایت بیشتری به عمل آید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.