شهردار تهران گفت: با توجه به شرایط مالی سخت شهرداری تهران در سال جاری، بنایی برای افزایش اعتبارات آتش‌نشانی و تامین تجهیزات این سازمان نداریم.

نجفی: شرایط مالی شهرداری اجازه افزایش اعتبارات آتش‌نشانی را نمی‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی نجفی شهردار تهران در حاشیه بازدید از تجهیزات آتش‌نشانی در مجاورت برج میلاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هفتم مهر روز آتش‌نشان نامگذاری شده است و این روز را گرامی می‌داریم.

وی تصریح کرد: در ارتباط با آتش‌نشانان مسائل مختلفی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موضوع فرهنگسازی و همچنین ایمنی اشاره کرد.

نجفی گفت: موضوع ایمنی، آموزش از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تهران در بین ۳۰ کلانشهر دنیا رتبه دوم را به دلیل برقراری تماس از سوی شهروندان با سازمان آتش‌نشانی دارد، بیان کرد: بخشی از این تماس‌ها مزاحمت‌های تلفنی بوده و بخشی نیز مردم در ارتباط با حوادث با آتش‌نشانی تماس برقرار می‌کنند. 

وی فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان را از مقوله‌های مهم دانست و گفت: ما باید در بخش آموزش نیروهای سازمانی نیز تلاش گسترده‌ای را انجام بدهیم و در واقع بتوانیم یک مرکز آموزش آتش‌نشانی قوی در منطقه داشته باشیم. 

نجفی گفت: برای رسیدن به این نقطه باید تلاش کرد و ارتباطات خود را با سایر کشورها بیشتر کنیم. 

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵ هزار و ۴۰۰ پرسنل در سازمان آتش‌نشانی فعالیت می‌کنند، گفت: یکی از مسائلی که طی سال‌های گذشته سازمان آتش‌نشانی با آن روبه‌رو بوده، کمبود تجهیزات مورد نیاز در این سازمان بوده به طوری که بخشی از منابع مالی سازمان آتش‌نشانی صرف امور جاری و حقوق پرسنل این سازمان می‌شود. 

وی افزود: بر اساس گزارش‌ها ۷۵ الی ۸۰ درصد از منابع مالی سازمان آتش‌نشانی صرف پرداخت حقوق پرسنل و امور جاری سازمان آتش‌نشانی می‌شود.

نجفی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی با کمبود تجهیزات روبه‌رو است، گفت: در سال‌های اخیر علی‌رغم اقدامات زیادی که صورت گرفته است اما سازمان آتش‌نشانی تحت فشار بوده و باید بتوانیم در آینده تجهیزات مورد نیاز این سازمان را تامین کنیم.

شهردار تهران ادامه داد:‌ ما باید بتوانیم یک سازمان قوی و آرام برای سازمان آتش‌نشانی فراهم کنیم که در این زمینه باید اقدامات لازم صورت گیرد. 

وی افزود: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد ایمنی ساختمان‌هاست که البته در این زمینه نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری وظایفی را دارند و باید در این زمینه تدبیر لازم را انجام دهند تا با حوادث کمتری روبه‌رو شویم.

نجفی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ امکان تأمین تجهیزات موردنیاز آتش‌نشانی وجود ندارد، گفت: در سال جاری ما با معضل مالی روبه‌رو هستیم و نمی‌توانیم در این زمین اقدام لازم را انجام بدهیم.

شهردار تهران افزود: در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۶ تنها ۷۲ درصد منابع مالی شهرداری تهران محقق شده است ضمن اینکه ما در بخش تامین منابع طرح‌های عمرانی تحت فشار قرار داریم. 

وی گفت: در حال حاضر نیز شهرداری حدود ۹ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است که این نیز برای شهرداری مشکلاتی را به باور آورده است. 

نجفی تصریح کرد: تلاش می‌شود در سال آینده در تامین تجهیزات آتش‌نشانی اقدامات گسترده‌ای انجام گیرد. 

شهردار تهران در خصوص بخشنامه‌های جدید شهرداری تهران گفت: در حال حاضر در هر منطقه شهرداری شورایی تحت عنوان شورای معماری با ترکیب مشخص فعالیت دارد که متأسفانه شاهد برخی از تخلفات در این شوراها بوده‌ایم.

وی افزود: وظیفه اصلی شورای معماری در هر منطقه این است که ضوابط و مقررات ساخت و ساز را بر اساس طرح جامع و طرح تفصیلی کنترل و نتیجه آن را براساس صورتجلسه صادر کند. 

نجفی گفت: متأسفانه برخی از دوره‌های معماری در مناطق شهر تهران وظایف خود را انجام نداده‌اند و متأسفانه در برخی از موارد حتی طرح تفصیلی و طرح جامع را نیز زیر پا گذاشته‌اند و همین امر مشکلاتی را برای شهر به وجود آورده است. 

شهردار تهران افزود: بر اساس بخشنامه جدید شهرداری تهران شوراهای معماری موظفند بر اساس ضوابط و مقررات در بحث ساخت و ساز عمل کنند و پس از برگزاری هر جلسه صورتجلسه آن را در اختیار شهرداری تهران و معاونت شهرداری و معماری قرار دهند. 

وی با اشاره به وجود فساد در شوراهای معماری مناطق گفت: گزارش‌های رسیده حاکی از فساد در این بخش است که تلاش می‌شود در آینده جلوی اینگونه فسادها گرفته شود. 

نجفی همچنین از پیگیری صدور پروانه‌های ساخت و ساز از طریق شوراهای معماری خبر داد و گفت: از ابتدای آذر ۹۵ باید هر صورتجلسه‌ای به معاونت شهرداری ارسال شود و در صورت مشاهده هر گونه تخلف در شورای معماری با امضاکنندگان و حتی شهردار منطقه برخورد خواهد شد.

شهردار تهران اظهار امیدواری کرد با صدور بخشنامه‌های جدید تخلف در ساخت و سازها کاهش پیدا کند. 

وی همچنین به سختی کار نیروهای آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: بخشی از این افراد که به عنوان نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی فعالیت می‌کنند مشمول دریافت امتیاز سختی کار هستند به طوری که به جای ۳۰ خدمت ۲۰ سال خدمت می‌کنند.

نجفی تأکید کرد: البته به دنبال آن هستیم که شرایطی را برای تسهیل کار سایر پرسنل آتش‌نشانی فراهم کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.