این روزها شرکت‌های بزرگی همچون جنرال موتورز، تویوتا، اوبر، گوگل و سایر کمپانی‌های معروف در حال کار برای توسعه خودروهای بدون راننده هستند و به همین منظور آزمایش‌های وسیعی را با استفاده از سنسورها، دوربین‌ها، رادارها، آنتن‌های جی پی اس، سیستم‌های اندازه گیری خودکار فاصله و پالس‌های اندازه گیری نور انجام می‌دهند.

خودروهای خودران، هزینه‌های ترافیکی را کاهش می‌دهند

قدس آنلاین- این روزها شرکت‌های بزرگی همچون جنرال موتورز، تویوتا، اوبر، گوگل و سایر کمپانی‌های معروف در حال کار برای توسعه خودروهای بدون راننده هستند و به همین منظور آزمایش‌های وسیعی را با استفاده از سنسورها، دوربین‌ها، رادارها، آنتن‌های جی پی اس، سیستم‌های اندازه گیری خودکار فاصله و پالس‌های اندازه گیری نور انجام می‌دهند.

هر چند این سنسورها می‌توانند در تولید خودروهای بدون راننده بسیار کاربردی باشند و فناوری این خودروها را سریع‌تر پیش ببرند، اما ترکیب آن‌ها با یکدیگر در شرایط مختلف دشوار است. این که سیستمی وجود داشته باشد که بتواند همزمان از همه این سنسورها به درستی استفاده کند و همچون مغز انسان روش درست مقابله با یک چالش در رانندگی را بازآفرینی کند، بحث‌های زیادی در جریان فناوری خودروهای بدون راننده ایجاد کرده است.

* نوآوری پژوهشگران ایرانی

بر اساس تحقیقات اخیر، ارزش بازار خودروهای بدون راننده تا سال ۲۰۲۵ به ۴۲ میلیارد دلار خواهد رسید و به همین دلیل باید سنسورها و حسگرهای جدید و قوی تری بر روی آن‌ها نصب شود. نیویورک تایمز نوشت بتازگی دو مهندس سابق اپل که تا پایان سال ۲۰۱۶ بر روی پروژه‌های مخفی و ویژه این کمپانی کار می‌کردند، سیستمی جدید برای هدایت بهتر وسایل نقلیه بدون راننده راه‌اندازی کرده‌اند.

سروش صالحیان و مینا رِزک، دو مهندسی هستند که توانسته‌اند دستگاه کوچکی برای طراحی خودروهای بدون راننده بسازند و مسیر توسعه این گونه خودروها را هموار کنند.

نام دستگاه جدید تولید شده، Aeva می‌باشد و آن‌طور که مشاهدات نشان می‌دهد، از نوعی لیزر در عملکرد آن بهره گرفته شده است.

این دستگاه دارای حسگرهای مؤثری برای کنترل وسایل نقلیه است و می‌تواند سرعت‌های مختلف را اندازه‌گیری کند.

* بازار ۴۲میلیاردی خودروهای خودران

بر اساس تحقیقات اخیر، ارزش بازار خودروهای بدون راننده تا سال ۲۰۲۵ به ۴۲ میلیارد دلار خواهد رسید و به همین دلیل باید سنسورها و حسگرهای جدید و قوی تری بر روی آن‌ها نصب شود. در حال حاضر اتومبیل‌های بدون راننده بیشتر برای رانندگی در سرعت‌های بالا، آب و هوای نامناسب و شرایط مشابهی که در آن انسان قادر نیست به تنهایی خودرو را کنترل کند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیش از ارائه این چشم هوشمند، خودروهای خودران از حسگرهایی به نام Velodyne استفاده می‌کردند. این حسگرها قادر به اندازه گیری فاصله خودرو تا موجودات زنده، انسان‌ها و اشیا بودند و می‌توانستند مسیرهای جاده‌ای را به طور دقیق و واضح در هر شرایطی تعیین کنند و مشخص کردن محل دقیق و واضح جاده‌ها در نقشه موردی بود که گاهی اوقات در نقشه گوگل و جی پی اس‌ها دچار مشکل می‌شد.

* حسگرهای جدید برای خودروهای جدید

اما از سویی مشکل این حسگرها آن بود که تنها قادر به دریافت اطلاعات از اشیای نزدیک به خود بودند و نمی‌توانستند به طور دقیق اشیای دورتر از خود را تشخیص دهند و پیش از نزدیک شدن به شیء، بهترین تصمیم‌گیری و عملکرد را داشته باشند. به علاوه سیگنال‌های ماشین‌های بدون راننده دارای این حسگرها زمانی که به یکدیگر نزدیک می‌شدند، از بین می‌رفت و این خود بزرگ‌ترین مشکل برای خودروهای بدون راننده به حساب می‌آمد.

حسگرهای Aeva با فرستادن موج‌های نوری پیوسته، می‌توانند سیگنال‌های پیچیده‌ای را که از اشیا ساطع می‌شوند، بخوانند. در واقع این دستگاه‌ها می‌توانند تصویر دقیقی از اشیا را با سرعتِ ردیابی بالا، ایجاد کنند. موج مداوم این دستگاه موجب ایجاد گستره وضوح بیشتری از اشیا می‌شود و با سایر سنسورهای نوری تداخل ایجاد نمی‌کند و همچنین توانایی اندازه گیری در عمق بالا را دارا است.

* کاهش هزینه‌ها و خسارت‌های رانندگی

Aeva نسل جدیدی از سنسورهای کاربردی‌تر، کوچک‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای استفاده در خودروهای بدون راننده و توسعه یافته است.

البته واضح است که حسگرهای خودروهای بدون راننده در حال توسعه و تکامل هستند و در سال‌های آینده شاهد حسگرهای جدید و پیشرفته‌ای بر روی خودروهای بدون راننده خواهیم بود که به ماشین‌ها امکان تصمیم‌گیری بهتری می‌دهند.

بر اساس مشاهدات و یافته‌های پژوهشگران این حوزه از فناوری، بزودی وجود ماشین‌های بدون راننده در زندگی عموم مردم موجب صرفه جویی در زمان افراد و کاهش خطرات انسانی احتمالی در حوادث رانندگی خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.