رشتخوار - فرماندار رشتخوار گفت:عدم‌توسعه صنایع تبدیلی در سطح شهرستان رشتخوار باعث محروم شدن آنها از سود قابل توجه شده و استقرار این صنایع می‌تواند آسیب پذیری محصولات کشاورزی را کاهش دهد و ارزش افزوده آنها را زیاد کند.

فرماندار رشتخوار خواستار استقرار صنایع تبدیلی در این شهرستان شد

به گزارش قدس آنلاین عصر چهار شنبه ،خالقداد عرب  در جلسه شورای اداری رشتخوار که برای تودیع و معارفه مدیر جدید جهاد کشاورزی این شهرستان بر گزار شد با تاکید بر استعداد منحصر به فردحوزه کشاورزی رشتخوار در تولید زعفران،پنبه و  پسته و زمینه باغبانی، اظهار کرد: زعفران رشتخوار  شهره خاص و عام است و طلای سرخ  این شهرستان در حد فراملی شناخته شده است.

وی با اشاره به تولید محصول پسته  شهرستان رشتخوار، تصریح کرد: پسته  یکی دیگر از محصولات باغی تولیدی در این شهرستان است که تلاش باغداران به محصولی شاخص تبدیل شده و مشتریان خاص خود را چه در سطح استان و چه خارج از استان دارد ولی به علت نبود صنایع تبدیلی این محصول بنام شهرستان دیگری  به دیگر نقاط کشور و دنیا صادر می شود.

وی  با بیان اینکه این شهرستان در حوزه احداث سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی به سرمایه‌گذاری نیاز دارد، تاکید کرد: برای جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش ارزش افزوده این آمادگی وجود دارد، به افرادی که مایل هستند در حوزه سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند و تسهیلات اعطا کنیم تا در نهایت سود بیشتری عاید شهر و باغدار شود.

وی تصریح کرد: رشتخوار با تولید روزانه ده تن شیر  در بحث تولید محصولات لبنی قطب هستیم، اما متاسفانه در بخش صنایع تکمیلی و تبدیلی به اندازه کافی کار نشده است، یعنی محصول رشتخوار  خام فروشی می‌شود و در نهایت ارزش افزوده از شهرستان خارج می‌شود.

عرب خاطر نشان کرد: نبود صنایع بسته‌بندی، تبدیلی و تکمیلی در جوار مراکز تولید، موجب شده است که در برخی محصولات حاصل دسترنج تولیدکنندگان به هدر رفته و حتی در برخی موارد در محصولاتی که بازار مصرف داخلی به‌شدت نیازمند این محصولات است نابسامانی عرضه و ضایعات، مانعی در جهت تأمین این نیاز بوده است.

فرماندار رشتخوار یکی از بهترین راهکارهای توسعه اشتغال در مناطق روستایی، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه از روستا به شهر، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات و پیشرفت اقتصادی ــ اجتماعی مناطق روستایی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی ذکر کرد.

وی گفت: زعفران رشتخوار با ۲۰ تن در سال  در حال حاضر به‌صورت خام به فروش می‌رسد که این امر میزان ارزش افزوده‌ای را که نصیب کشاورزان می‌کند به حداقل رسانده است و این در حالی است که فرآوری زعفران، میزان درآمدزایی برای کشاورزان را به سه برابر رقم فعلی می‌رساند.

فرماندار رشتخوار  عنوان کرد: ایجاد واحدهای فرآوری حتی واحدهای کوچک می‌تواند علاوه بر درآمدزایی بیشتر برای کشاورزان منطقه، به رفع مشکل اشتغال بسیاری از اهالی روستاهای این شهرستان نیز کمک کند.

در این جلسه محمد اورانی معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفت:کشاورزان رشتخواری سالانه ۱۴۶ هزار تن محصول کشاورزی تحویل بازار های مصرف داده و بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در آمد تولید می کنند. وی گفت:امروز حوزه باغداری بیشترین در آمد را برای کشاورزان در سطح استان رقم زده است که در خشکسالی ها و کم آبی های موجود کشاورزان به سمت باغداری تلاش خود را سوق دهند.

وی در پایان این جلسه با تجلیل از عباسپور مدیر قبلی جهاد کشاورزی رشتخوار حمید رضا رضایی را بعنوان مدیر جدید جهاد کشاورزی رشتخوار معرفی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.