ابونوری گفت: وقتی دولت اعلام می‌کند که رشد اقتصادی بدون نفت فصل بهار ۷ درصد است نمی‌تواند چندان موثق باشد. این که بانک مرکزی آمارهای اقتصادی را دیر اعلام می‌کند به دلیل این است که برخی اواقات شاخصها منفی هستند و دولت با فشار به بانک مرکزی اجازه انتشار آمارهای منفی را نمی‌دهد.

فشار دولت به بانک مرکزی برای سانسور آمارهای منفی!

عباسعلی ابونوری اقتصادان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد تهران مرکز در گفتگویی اعلام کرد در خصوص سیاسی کاری بانک مرکزی در انتشار آمار و ارقام اقتصادی اظهار کرد: بانک مرکزی به لحاظ ساختاری شرایط ایده‌آلی ندارد. دولت ها به هر نحوی و به هر شکلی در کار بانک مرکزی دخالت می‌کنند و متاسفانه بانک مرکزی به جای اینکه مستقل عمل کند همواره زیر دست دولت بوده است.

وی افزود: استقلال بانک مرکزی به معنای واقعی خودش وجود ندارد. بانک مرکزی به عنوان مادر بانکهای تجاری به حساب می‌آید، بنابراین همانطور که برای فعالیت بانکها و یا موسسات اعتباری مجوز صادر می‌کند باید قدرت کنترل آنها را داشته باشد.

فارغ‌ التحصیل اقتصاد از دانشگاه ونکاتسوارا گفت: البته این به معنای دخالت نیست. بلکه بانک مرکزی باید بانکها را برای سوق دادن نقدینگی به سمت سرمایه گذاری کنترل کند تا تولید رونق پیدا کنید. اما با توجه ضعفهایی که بانک مرکزی دارد ما نباید انتظار داشته باشیم که بانک مرکزی اطلاعات دقیقی در اختیار جامعه قرار دهد.

ابونوری بیان کرد: مرکز آمار و وزارتخانه‌ها هم در ارائه آمار دقیق نیستند.  حتی وقتی دانشجویان با پول می‌خواهند اطلاعاتی را برای یک تحقیق بخرند اطلاعات بسیار کهنه و قدیمی در اختیارشان قرار می‌گیرد. در حال حاضر در مسائل اطلاعاتی و آماری هرج و مرج بسیار گسترده‌ای وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی دولت اعلام می‌کند که رشد اقتصادی بدون نفت فصل بهار ۷ درصد است نمی‌تواند چندان موثق باشد.  این که بانک مرکزی آمارهای اقتصادی را دیر اعلام می‌کند به دلیل این است که برخی اواقات شاخصها منفی هستند و دولت با فشار به بانک مرکزی اجازه انتشار آمارهای منفی را نمی‌دهد.

این اقتصاددان تصریح کرد: رشد اقتصادی که اعلام می‌شود، ممکن است واقعی نباشد و اسمی باشد. معمولا دولتها سعی می‌کنند، رشد اقتصادی اسمی را بگویند و رشد اقتصادی واقعی را پنهان کنند. در حال حاضر رشد اقتصادی واقعی در کشور بیشتر از دو یا سه درصد نیست.

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.